SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Psychológ radí päť krokov, ako si zlepšiť sebavedomie

Hlavným problémom podľa odborníka je, že sebavedomie je nestabilné a môže sa meniť zo dňa na deň.

(Zdroj: Pixabay.com)

Príliš vysoké sebavedomie, ktoré hraničí s aroganciou, sa v spoločnosti nenosí, príliš nízke zase dokáže človeka zbrzdiť v mnohých životných ohľadoch.

Základom je nájsť si zlatú strednú cestu k sebahodnote a sebadôvere, čo si vyžaduje nemalé úsilie. Keď sebavedomie dosiahne zdravú hodnotu, človek sa cíti odolnejší, menej zraniteľný voči odmietnutiu a zároveň menej pod stresom, takže sa mu do krvi vyplavuje menej kortizolu, ktorého vyššia hladina sa spája s neblahým dopadom na organizmus.

Psychológ Guy Winch, ktorý sa tejto problematike venuje už vyše 20 rokov, hovorí, že sebavedomie je premenlivé a človek môže zmeny pociťovať zo dňa na deň, ale v niektorých prípadoch aj z hodiny na hodinu.

Skryť Vypnúť reklamu

Vytvoril teda päť odporúčaní, ktorými by sa človek mal riadiť, keď sa vysporiadava so situáciami útočiacimi na vnímanie jeho vlastnej hodnoty.

1. Používajte pozitívne afirmácie správnym spôsobom

Afirmácie predstavujú v zjednodušenom zmysle pozitívne myslenie. Ide o kladné predstavy a myšlienky, pozitívne orientované mantry, pri ktorých človek postupne uverí tomu, čo hovorí a čo si myslí.

Ide o pozitívny spôsob, s ktorým bežne pracujú aj psychológovia, pretože je pomerne jednoduchý. Podľa Wincha však niektorí ľudia používajú pozitívne afirmácie zle a skôr im privodia negatívne pocity.

Napríklad keď si budú opakovať, že sú nádherní a že budú úspešní, ťažko budú môcť bez problémov uveriť tomu, že je to tak, keď sú v hĺbke duše presvedčení, že sú škaredí a leniví.

Skryť Vypnúť reklamu

Psychológ teda odporúča vytvárať si afirmácie, o ktorých človeka predpokladá, že má šancu ich zvládnuť. Mantru „Budem úspešný!“ tak zmení trebárs na „Vytrvám, až kým neuspejem!“

2. Zistite, v čom ste dobrí

A robte to. Psychológ hovorí, že naše sebavedomie rastie, keď okoliu aj sebe demonštrujeme naše schopnosti a úspechy v tých oblastiach, na ktorých nám záleží. V čomkoľvek ste dobrí, snažte sa na to klásť dôraz.

Kľúčom je objaviť základné zručnosti a talenty a nájsť si príležitosti, kde ich využijeme. Dokonca ich možno premeníme na kariéru.

Ak radi beháte, prihláste sa do nejakej súťaže. Ak medzi vaše záľuby patrí pečenie, zorganizujte napríklad raz týždenne posedenia pre priateľov, kde im nejakú dobrotu prichystáte. Dôležité je teda nielen nájsť to, v čom ste dobrí, ale aj nájsť príležitosť, kde svoj talent demonštrujete okoliu.

Skryť Vypnúť reklamu

3. Naučte sa prijímať komplimenty

Nie každý sa cíti komfortne, keď dostane pochvalu, pretože ju nedokáže prijať či v horšom prípade považuje komplimenty za lži. Keď je naše sebavedomie na bode mrazu, ani milé slová nás nevytiahnu do výšin a máme presne opačnú tendenciu – bagatelizovať ich.

Podľa Guya Wincha by to však malo byť presne naopak a vo chvíľach, kedy komplimenty najviac potrebujeme, by sme ich mali od druhých tolerovať a prijímať.

Základom je vopred si určiť (a tohto cieľa sa držať), že keď nám niekto dá kompliment, nevysmejeme ho alebo nezmietneme jeho slová zo stola, ale nahradíme ich reakciou „ďakujem“ alebo „to je od teba milé.“

4. Nekritizujte sa

Odborník konštatuje, že keď sme na dne, máme tendenciu sa aj navyše kritizovať a hľadať na sebe chyby. Nášmu sebavedomiu tak dávame poriadne zabrať. Zabojovať sa však dá pomocou súcitu voči sebe samému.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď cítite, že máte v slabej chvíľke chuť sami seba za niečo skritizovať, položte si otázku, či by ste v takom prípade urobili to isté svojmu priateľovi.

Výsledkom je, že sme oveľa súcitnejší a citlivejší voči nášmu okoliu a na seba zabúdame, čo môže mať neskôr dlhodobý negatívny dopad na naše sebahodnotenie. Predtým, než si začneme vyčítať všetky možné aj nemožné veci a kritizovať sa, začnime sa sústrediť radšej na to, ako sa znova „postaviť na nohy".

5. Uvedomte si svoju skutočnú hodnotu

Keď už nič nepomáha, psychológ odporúča urobiť si presný písomný zoznam vlastných kvalít. Ak sa s vami niekto rozišiel, dajte si dokopy všetky vlastnosti, ktoré z vás robia dobrú partnerku či partnera. Keď si ich prečítate a zopakujete, presvedčíte o nich samých seba.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak vás napríklad po dlhodobej snahe ešte stále nepovýšili v práci, oživte dôveru v seba samého tým, že pouvažujete nad hodnotnými vlastnosťami vás ako zamestnanca.

Winch radí, že urobiť si takéto „cvičenie“ je vhodné každý deň alebo kedykoľvek, keď človek potrebuje povzbudenie. To, že ho dostane od samého seba, je znakom narastajúceho zdravého sebavedomia.

Keď si človek vypracuje správne emocionálne návyky a bude sa na svoje kvality dívať zdravým pohľadom, v budúcnosti bude vedieť odolnejšie reagovať na všetky negatívne situácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 790
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 760
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 024
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 349
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 286
  6. Od Česka až po Jadran 3 961
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 118
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 784
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 195
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


4 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


8 h
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


4 h

Neprehliadnite tiež

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


6 h
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


10 h

Podcast Medzi nami o vplyve sebalásky na sex a vzťahy.


a 1 ďalší 14 h