Prvá pomoc pri jarnej únave

Jarná únava nie je mýtus, ale ani choroba. Organizmus s ňou najlepšie zabojuje pomocou aktivity.

(Zdroj: Pixabay.com)

Zima sa blíži k svojmu finále, vonku čoraz viac vykúka slnko a aj napriek tomu istá časť populácie mierneho pásma začína trpieť nedostatkom energie a stratou elánu. Než sa telo rozbehne po chladných mesiacoch naplno, môže ho potrápiť jarná únava.

Najčastejšie ju spôsobuje vyčerpanie organizmu, oslabená imunita, zlá životospráva, nedostatok fyzického pohybu, ale aj slnečného žiarenia a teda aj vitamínu D v organizme.

Na ľudské telo a jeho zvýšenú vyčerpanosť môže pôsobiť aj náhle striedanie počasia, respektíve tepla a zimy.

Jarnou únavou zvyknú trpieť najmä staršie osoby alebo ľudia s chronickými ochoreniami. Príznaky sa u väčšiny z nich po krátkom čase stratia.

V prípadoch, keď sa tak neudeje, by mal človek spozornieť a overiť si, či nemôže byť príčinou aj závažnejšie ochorenie ako napríklad porucha štítnej žľazy, chudokrvnosť alebo chronický únavový syndróm.

Pre ľudí, ktorých trápi zvýšená únava iba v krátkom období na jar, máme niekoľko tipov, ako s ňou zabojovať.

Ľahkosť v strave

V rámci zimy nezvyknú našej strave vládnuť ovocie a zelenina, čo telu po dlhých týždňoch chýba. Uľavte zaťaženému tráviacemu traktu vylúčením mastných a ťažkých jedál. Namiesto toho zaraďte do jedálnička veľa ovocia a zeleniny, ktoré vám dodajú nielen vitamíny, ale aj vlákninu.

Pohyb nakopne a povzbudí

Fyzická aktivita by mala byť pravidlom nielen ako prevencia jarnej únavy, ale v ideálnom prípade počas celého roka. Hoci by sa vám mohlo zdať, že na pohyb už nemáte dostatok energie, doprajte si aspoň polhodinovú prechádzku, vytiahnite bicykel alebo korčule a hýbte sa na čerstvom vzduchu.

Ak vás nebaví klasický šport, choďte si napríklad zatancovať. To všetko, vás, paradoxne ešte viac nabije energiou.

Prebuďte sa s bylinkami

Pri odstránení niektorých prejavov jarnej únavy môžu pomôcť aj bylinky, vyskúšajte tak napríklad piť čaje zo žihľavy (podporia látkovú výmenu pri spomalenom metabolizme), púpavy alebo mäty (podporujú trávenie) či medovky (upokojuje myseľ, podporuje pamäť, zvyšuje koncentráciu). Celkovo sa snažte mať pravidelný príjem tekutín vrátane minerálnych vôd alebo ovocných štiav.

Zabudnite na stres

A vyberte si spôsob, aký vám najlepšie vyhovuje. Jednoducho povedané, nájdite si čas sami na seba a strávte ho napríklad v prírode alebo sa zrelaxujte na masáži či v saune. Striedanie tepla a chladu pomáha posilneniu imunity a ak sauna nie je nič pre vás, vyskúšajte napríklad otužovanie doma v sprche.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 193
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 928
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 340
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 215
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 093
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 298
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 049
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 669
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 074
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 915

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

Neprehliadnite tiež

Spoznajte Dunaj z paluby výletnej lode

Výlet na vlnách najväčšej rieky, ktorá preteká našim územím, ponúka množstvo zážitkov.

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop