Prvá pomoc pri jarnej únave

Jarná únava nie je mýtus, ale ani choroba. Organizmus s ňou najlepšie zabojuje pomocou aktivity.

(Zdroj: Pixabay.com)

Zima sa blíži k svojmu finále, vonku čoraz viac vykúka slnko a aj napriek tomu istá časť populácie mierneho pásma začína trpieť nedostatkom energie a stratou elánu. Než sa telo rozbehne po chladných mesiacoch naplno, môže ho potrápiť jarná únava.

Najčastejšie ju spôsobuje vyčerpanie organizmu, oslabená imunita, zlá životospráva, nedostatok fyzického pohybu, ale aj slnečného žiarenia a teda aj vitamínu D v organizme.

Na ľudské telo a jeho zvýšenú vyčerpanosť môže pôsobiť aj náhle striedanie počasia, respektíve tepla a zimy.

Jarnou únavou zvyknú trpieť najmä staršie osoby alebo ľudia s chronickými ochoreniami. Príznaky sa u väčšiny z nich po krátkom čase stratia.

V prípadoch, keď sa tak neudeje, by mal človek spozornieť a overiť si, či nemôže byť príčinou aj závažnejšie ochorenie ako napríklad porucha štítnej žľazy, chudokrvnosť alebo chronický únavový syndróm.

Pre ľudí, ktorých trápi zvýšená únava iba v krátkom období na jar, máme niekoľko tipov, ako s ňou zabojovať.

Ľahkosť v strave

V rámci zimy nezvyknú našej strave vládnuť ovocie a zelenina, čo telu po dlhých týždňoch chýba. Uľavte zaťaženému tráviacemu traktu vylúčením mastných a ťažkých jedál. Namiesto toho zaraďte do jedálnička veľa ovocia a zeleniny, ktoré vám dodajú nielen vitamíny, ale aj vlákninu.

Pohyb nakopne a povzbudí

Fyzická aktivita by mala byť pravidlom nielen ako prevencia jarnej únavy, ale v ideálnom prípade počas celého roka. Hoci by sa vám mohlo zdať, že na pohyb už nemáte dostatok energie, doprajte si aspoň polhodinovú prechádzku, vytiahnite bicykel alebo korčule a hýbte sa na čerstvom vzduchu.

Ak vás nebaví klasický šport, choďte si napríklad zatancovať. To všetko, vás, paradoxne ešte viac nabije energiou.

Prebuďte sa s bylinkami

Pri odstránení niektorých prejavov jarnej únavy môžu pomôcť aj bylinky, vyskúšajte tak napríklad piť čaje zo žihľavy (podporia látkovú výmenu pri spomalenom metabolizme), púpavy alebo mäty (podporujú trávenie) či medovky (upokojuje myseľ, podporuje pamäť, zvyšuje koncentráciu). Celkovo sa snažte mať pravidelný príjem tekutín vrátane minerálnych vôd alebo ovocných štiav.

Zabudnite na stres

A vyberte si spôsob, aký vám najlepšie vyhovuje. Jednoducho povedané, nájdite si čas sami na seba a strávte ho napríklad v prírode alebo sa zrelaxujte na masáži či v saune. Striedanie tepla a chladu pomáha posilneniu imunity a ak sauna nie je nič pre vás, vyskúšajte napríklad otužovanie doma v sprche.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 530
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 575
  3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 5 061
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 706
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 3 789
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 743
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 494
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 204
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 900
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 553

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pred cestou sme vtipkovali, spomínajú ženy z prvého transportu do Osvienčimu

V sobotu 25. marca je 75. výročie prvého transportu Židov do koncentračného tábora v Osvienčime.

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

KULTÚRA

Gorillaz idú do vesmíru. Ich nová hudba je experiment

Animovaná kapela vydala štyri nové piesne.

ŠPORT

Sagan na E3 Harelbeke spadol, vyhral Van Avermaet

V záverečnom špurte sa rozhodovalo medzi triom Belgičanov.

Neprehliadnite tiež

Hormonálna antikoncepcia ochráni ženy pred rakovinou až na tridsať rokov

Vedci zbierali dáta od tisícok žien takmer 44 rokov. Výsledkom je najväčšia štúdia o tabletkovej antikoncepcii.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Humoristka a glosátorka Elena Vacvalová hovorí o tom, prečo sa nestala herečkou a čo pre ňu znamená zmysel pre humor.

Paul a Linda McCartneyovci: Pomohla mu nájsť stabilitu v čase slávy

Nadaný člen The Beatles patril medzi obletované sexsymboly, „ulovila“ ho platinová blondínka.

Syndróm vyhorenia: Vážny problém, ktorý prichádza potichu

Môže sa objaviť u kohokoľvek, ale dá sa mu zabrániť. Ako bojovať so syndrómom vyhorenia?


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop