Desať superpotravín roka 2017 podľa dietológov

Čo by malo podľa odborníkov patriť do vašej kuchyne?

(Zdroj: Unsplash.com)

Trendy nie sú len záležitosťou módneho sveta. Z roka na rok sa menia aj odporúčania, čo by malo byť súčasťou našich jedálnych lístkov podľa odborníkov na výživu.

V roku 2014 zažila verejnosť „boom“ chia semienok. Rok 2015 spopularizoval najmä quinou, v roku 2016 bola obľúbenou témou kurkuma.

Odborný magazín Pollock Communications and Today's Dietitian chcel zistiť, čo nás v oblasti stravovania čaká v roku 2017 a aké potraviny budú tými s prívlastkom „super“.

Preto sa na túto tému opýtal v rámci prieskumu What´s Trending in Nutrition viac ako 1700 dietológov a odborníkov na výživu.

Väčšina z nich sa zhodla, že si verejnosť čoraz viac osvojuje jedenie s rozumom, teda premýšľanie o tom, čo si dáva na tanier a čo jednotlivé potraviny obsahujú.

V roku 2016 množstvo ľudí zmenilo svoje stravovacie návyky, zmeny boli u mnohých radikálne, ľudia aktívne vyhľadávali informácie a nepriamo vyvíjali tlak na výrobcov a dodávateľov potravín, ktorí postupne v mnohých prípadoch zlepšili kvalitu výrobkov.

Dôsledkom toho bude podľa dietológov umiernenejší prístup spotrebiteľov k jedlu a zníženie opatrnosti.

Nebudú sa už natoľko zaoberať otázkou geneticky modifikovaných potravín či obsahu lepku. Zaujímať ich však vraj bude najmä nízky obsah sodíka a cukru v potravinách.

Odborníci v rámci prieskumu tiež vymedzili desať základných potravín, ktoré by nemali chýbať v žiadnej domácnosti a na žiadnom tanieri.

Losos

Všestranná a chutná ryba je v posledných rokoch čoraz obľúbenejšia. Nielen Slováci patria k národom, ktoré neboli zvyknuté jesť ryby.

Podľa spoločnosti NatureMed priemerný Európan skonzumuje približne 23 kg rýb ročne, kým Slovák len 5 kg.

Ešte stále ich nejedávame dosť. No vďaka lososovi sa náš jedálny lístok a jeho nutričné hodnoty zlepšujú. Losos je výdatným zdrojom omea-3 mastných kyselín a dokážete si z neho pripraviť skutočne sýte jedlo.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Slovákom chýbajú omega-3 mastné kyseliny: Hľadajte ich v rybách

Exotické ovocie

Niet nad domáce lokálne ovocie a zeleninu. V zime však len ťažko dostať čerstvé ovocie zo záhrady, preto môžete siahať aj po iných druhoch, aj tých exotických.

Pestrosť stravy je vždy vítaná. Vyskúšajte napríklad pitahayu či bobule plodu goji. Nielen dobre chutia, obsahujú aj množstvo antioxidantov a skvele vyzerajú.

Kokosové produkty

Obľúbenosť kokosových mliek, masiel a olejov vzrástla v posledných rokoch. Nikto však zatiaľ nepotvrdil, či sú kokosové produkty naozaj výživné.

Sú však jednou z preferovaných náhrad kravského mlieka, obsahujú viac tuku a nahráva im aj všestranné využitie v kuchyni.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kokosové, mandľové či sójové? Vedci si posvietili na živiny v rastlinných mliekach

Zelený čaj

Farbou roka 2017 je zelená. Niet sa preto čo čudovať, že zelený čaj opäť pretrváva v rebríčkoch superpotravín.

Nie je to však len kvôli farbe, no najmä kvôli vysokému obsahu antioxidantov a schopnosti hydratovať organizmus a zároveň ho povzbudiť. Ak vám zelený čaj chutí, doprajte si aspoň jednu šálku denne.

Kel

Túto zeleninu používali bežne v kuchyni aj naše staré mamy. Ľahko sa pestuje, vyzerá dobre v šalátoch a je chutný. Obľúbenosť kelu vzrástla najmä v roku 2016.

Je vhodný pre ľudí, ktorí sa snažia schudnúť, keďže nie je energeticky výdatný. Obsahuje tiež vitamíny C, B1, B2, B6, bielkoviny a minerálne látky, zlepšuje trávenie a má antibakteriálne účinky.

Obilné zrná

Už rok 2016 naznačil, že trendom vo varení a stravovaní bude návrat k tradíciám. Za prirodzený vývoj preto možno považovať rastúcu popularitu klasických surovín našich predkov.

Do kuchyne sa vracia špaldová pšenica, jačmeň a celozrnné potraviny. Nemusíte ich doma mlieť a piecť z nich chlieb, zrná si môžete dať napríklad aj do jogurtov či mlieka ako výživnú alternatívu raňajok či desiaty.

Kysnuté a kvasené potraviny

Aj kvasené, fermentované a nakladané potraviny sú dobre známe našim predkom.

Kvasená kapusta je základom silnej imunity, liekom počas chrípky a zároveň obsahuje len malé množstvo kalórií. Tráveniu pomáha aj kefír a jogurty so živými kultúrami.

Orechy

Štúdia z minulého roka poukázala na súvislosť medzi jedením aspoň jednej hrsti orechov a zníženým rizikom srdcovo-cievnych ochorení, rakoviny a cukrovky.

Orechy obsahujú omega-3 mastné kyseliny a vitamín E, sú bohaté na bielkoviny a sú spoľahlivým zdrojom energie, napríklad, ako niečo zdravé pod zub v práci.

Avokádo

Avokádo ako prísadu dnes nájdete takmer v každom trendovom a zdravom recepte. Môžete si ho pridať do šalátov, do nepečených a pečených dezertov, smoothie nápojov alebo len tak na toast s vajíčkom.

Obsahuje vysoké množstvo nenasýtených tukov, je energeticky výdatné, je plné vitamínov E, B, minerálov a vlákniny.

Semienka

Ak obmedzujete mäso alebo sa jednoducho snažíte o pestrosť stravy a hľadáte nového nositeľa bielkovín a tukov, spoľahnite sa na semienka.

Slnečnicové, tekvicové, chia, to všetko môžete zakomponovať do šalátov, smoothie nápojov, jogurtov, müsli, koláčov aj polievok a omáčok.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 193
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 928
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 340
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 215
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 093
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 298
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 049
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 669
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 074
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 915

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

Neprehliadnite tiež

Spoznajte Dunaj z paluby výletnej lode

Výlet na vlnách najväčšej rieky, ktorá preteká našim územím, ponúka množstvo zážitkov.

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop