SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Dominika Kid Kovács: Žena by sa mala hýbať aspoň trikrát za týždeň

Je fitness trénerkou, odborníčkou na zdravú životosprávu a manželkou boxera Tomiho Kida Kovácsa.

(Zdroj: Jana Liška)

Je po sviatkoch a mnohé ženy zisťujú, že z vianočných koláčikov trochu pribrali. Čo by ste im poradili, ak chcú rýchlo schudnúť nadbytočné dva či tri kilogramy?

Jediná cesta, ktorú osobne odporúčam, je zdravá redukcia hmotnosti, rozhodne nie žiadne extrémy v podobe diét či hladovania. Čím rýchlejšie a drastickejšie chudneme, tým rýchlejšie s tým aj skončíme. Bez toho, aby sme dosiahli výsledky. Práve preto väčšina novoročných predsavzatí spojených s chudnutím vydrží maximálne dva týždne. Moja rada znie - pravidelná strava, plná živín, zdravých potravín a k tomu aspoň trikrát týždenne pohyb, ktorý nás baví a teší.

Skryť Vypnúť reklamu

Z každej strany počúvame niečo o zaručených diétach. Ako sa pozeráte na takéto recepty na chudnutie?

Môžem sa úprimne priznať, že kedysi som tiež mala pocit, že jediná cesta, ako schudnúť, je vrhnúť sa na diéty. Vyskúšala som ich mnoho a zaručene vám môžem povedať, že ani jedna z nich z dlhodobého hľadiska nefunguje. Schudnúť je ľahké, pretože každá radikálna zmena v stravovaní vedie k úbytku hmotnosti. Keby však aspoň jediná diéta na svete fungovala, každý by držal práve tú a nikoho na svete by už netrápila nadváha. Bolo by to jednoduché, ale pozrite sa, nefunguje to tak. Najdôležitejšie pri chudnutí je cítiť sa zdravo, nehladovať a potom si aj novú hmotnosť udržať. To býva totiž po skončení diéty najväčší problém a je to aj dôvod, prečo mnohí ľudia na vlastnom tele pocítia jojo efekt, keď sa stratené kilogramy vrátia naspäť rýchlosťou blesku. A občas ešte aj s bonusom.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorí sa, že celý proces chudnutia sa začína v hlave...

Jednoznačne je to tak, s tým súhlasím. Ak hlava nechce, telo nič neurobí. Všetko, čo chceme dosiahnuť, je jednoznačne v myslení, v podvedomí. Úspech či neúspech závisí aj od toho, ako sa na celú situáciu pozeráme. Ak myslíme pozitívne, hovoríme si, že chceme schudnúť, lebo budeme krásne, zdravé, štíhle, pevné, bez zdravotných ťažkostí a plné energie, budeme ľahšie postupovať k cieľu. Ak však pôjdeme do celého procesu s tým, že si musíme odopierať a ešte to odopieranie aj vydržať, úspech sa nedostaví, pretože sme od začiatku nasmerované negatívne. Pokiaľ ide o životosprávu, strava tvorí z konečného výsledku približne osemdesiat percent a zvyšných dvadsať percent je pohyb, tréningy, šport.

Skryť Vypnúť reklamu

Aký druh pohybu ženám odporúčate?

V prvom rade by sa žena mala hýbať aspoň trikrát za týždeň. Pohybovú aktivitu si na začiatku musí určiť ona sama, záleží na tom, aký druh pohybu ju baví. Keď jej ostatní nadiktujú, ako sa má hýbať a nebude ju to baviť, je veľmi pravdepodobné, že to už hneď na začiatku to vzdá a vráti sa do pôvodných koľají. Ak niekoho bavia prechádzky, nech sa prechádza trikrát do týždňa aspoň hodinku. Začať treba pomaly a v menších dávkach.

Ako fitness trénerka pracujete s množstvom žien. Akých najčastejších chýb sa dopúšťajú vaše zverenkyne pri cvičení?

Idú na to príliš zhurta a myslia si, že zázraky sa udejú do troch dní. Ale nefunguje to tak. Prestanú jesť, vynechávajú jedlá a začnú denne cvičiť. To je pre telo obrovský šok. Dostane sa do stresu, následkom čoho sa vzoprie a nebude chcieť s nami spolupracovať. Takto sa nám nielenže nepodarí schudnúť, ale tiež si môžeme privodiť mnoho zdravotných komplikácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo by malo byť základom jedálneho lístka, aby sme nehladovali, ale chudli?

Základom sú určite kvalitné bielkoviny, čo je základná stavebná zložka pre svalovú hmotu. Urýchľujú metabolizmus a dokážu nás dobre zasýtiť. K nim treba pridať kvalitné sacharidy, ideálne s vysokým obsahom vlákniny, aby sme nakŕmili aj naše dobré baktérie, ktoré sídlia v črevách a starajú sa nielen o naše zdravie, ale aj krásu. A v neposlednom rade aj o postavu. A treťou dôležitou zložkou sú zdravé tuky, pretože nie je tuk ako tuk.

Dnes sa môžete pochváliť ideálnou postavou. Ako dlho vám trvalo, kým ste sa k nej dopracovali?

V podstate som celý život riešila svoju postavu, ale nikdy som na to nešla správnym spôsobom. Vždy som robila bežné ženské chyby, čo znamenalo veľa pohybu a málo jedla. V dôsledku tejto zlej kombinácie som sa stále trápila s hmotnosťou, ktorá raz išla dole, raz hore. Zlom nastal až v okamihu, keď som otehotnela a vtedy som začala zdravo a vyvážene jesť, pretože už to nebolo len o mne, ale v prvom rade o bábätku, ktoré vo mne rástlo. Vedela som, že teraz už nesmiem experimentovať, pretože od môjho správania bude závisieť, ako sa bude dieťa vyvíjať. Tam sa začala moja cesta za zdravím. Neskôr, keď som už porodila a narodil sa nám malý Kristián, začala som športovať, ale s mierou. V podstate som stále v procese, stále sa učím a zdokonaľujem. Snažím sa zlepšovať nielen svoje vedomosti o zdravej strave, pohybe, ale aj zdokonaľovať svoje telo a zdravie.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo podľa vás môže pomôcť žene, aby sa prekonala a začala niečo so sebou robiť?

Vždy vravím, že ak má žena aj zopár kilogramov navyše, ale cíti sa dobre, je zdravá a spokojná, nech to nerieši. Ak je nespokojná, nech to zmení. Je oveľa jednoduchšie ísť si trikrát do týždňa zacvičiť a upraviť si stravu, ako sa deň čo deň trápiť, robiť si výčitky a mať zlé pocity pri každom pohľade do zrkadla. Dôležité je prekonať sa a vydržať. Najkritickejšie sú prvé týždne, pretože vtedy meníme svoj životný štýl a nášmu telu chvíľu trvá, kým si zvykne na nový režim. Výsledky však rozhodne stoja za to a nie je nad dobrý pocit, keď sa žena cíti znovu sebavedomá a atraktívna.

Aký je ideálny úbytok hmotnosti za týždeň či za mesiac, pokiaľ je chudnutie zdravé, a nie drastické?

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý týždeň to môžu byť aj dva či tri kilogramy, ale to je hlavne voda, ktorá z tela odchádza. Potom sa odporúča chudnúť približne pol kilogramu za týždeň. Ak žena začne cvičiť, môže sa stať, že kilogramy nepôjdu dole, pretože telo postupne začína naberať svaly. Tie majú inú štruktúru ako tuk, sú ťažšie. Hlavným ukazovateľom by mali byť pre nás centimetre, pretože chceme vyzerať štíhlo, nie málo vážiť.

Kedy u vás nastala chvíľa, že ste sa posilňovaniu, tréningom a zdravej životospráve začali venovať profesionálne?

Prvý impulz nastal približne pred šiestimi rokmi, keď som išla na prvé školenie, pretože som sa chcela v tejto oblasti vzdelávať. Tam sa ma spýtali, či by som nechcela vyskúšať aj súťaženie, čo sa mi celkom zapáčilo. Potom som však otehotnela, takže súťaže neprichádzali do úvahy. Až keď mal synček jeden a pol roka, rozhodla som sa, že si chcem vyskúšať nejakú fitness súťaž. Najbližšia bola o tri mesiace, počas ktorých som naberala svalovú hmotu a zároveň chudla, čo je síce nereálne, ale dala som do toho všetko a pripravila som sa v rámci svojich možností.

Skryť Vypnúť reklamu

Bolo spúšťačom aj to, že ste začali tvoriť pár s úspešným boxerom Tomim Kidom Kovácsom?

Určite veľa robí aj to, že Tomi je športovec. Veľakrát sme spolu trénovali a vzájomne sme sa motivovali. Pamätám sa, že raz sme mali ísť spolu behať, ale necítila som sa dobre, takže Tomi išiel sám. Potom som mala neskutočné výčitky, a tak som nasadla na steper a odšliapala som si na ňom čas, ktorý Tomi odbehal. Tomu sa hovorí dobrá motivácia.

Ako ste sa vlastne dali dokopy?

Cez sociálnu sieť. Spoznala som ho v čase, keď už bol profesionálny športovec a vedela som, do čoho idem.

Ste rodina, v ktorej sa jedáva zásadne len zdravo?

Určite nie, pretože zastávam názor, že zlatá stredná cesta je najlepšia. Mojim chlapcom nezakazujem nezdravé jedlá, ale u nás platí, že nezdravé jedlo nemôže byť namiesto toho zdravého. Zdravá vyvážená strava musí byť základom a ak sa nájde miesto aj na niečo iné, tak nech sa páči.

Skryť Vypnúť reklamu

Máte obdobia, keď zhrešíte?

Samozrejme, že áno, veď aj to patrí k životu. Ja sa snažím mať tieto dni v nedeľu, keď si doprajem všetko, na čo mám chuť. Základom však je, všetko si treba užívať s mierou a nepreháňať to.

Športujete spolu s manželom? Je pre vás on skúsenejším poradcom alebo vy pre neho?

Niekedy sme spolu trénovali, ale teraz už veľmi nie, pretože máme úplne iné druhy tréningov. Samozrejme, že jeden od druhého sa veľa učíme. On mi vie výborne poradiť v cvičení a ja jemu v strave.

Akou cestou sa vydáva váš syn Kristián? Ide v otcových či v maminých šľapajach?

Bohužiaľ, v otcových, pretože nonstop boxuje! Ale je ešte malý a uvidíme, akú cestu si napokon vyberie. Dôležité je, aby robil to, čo ho bude napĺňať. Najdôležitejšie je počúvať svoje srdiečko, to mu prízvukujeme.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  2. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  3. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  4. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  9. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  10. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 364
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 818
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 489
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 227
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 270
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 708
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 132
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 881
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 513
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 052
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Značka s nápisom Severný prúd 2 (Nord Stream 2) v nemeckom Lubmine.

Ak toto nie je vydieranie a využívanie energie ako zbrane zo strany Ruska, tak potom už nič.


26. okt
Peter Tkačenko

Ani v boji s Ficom nie je dovolené čokoľvek.


6 h
Dávid Strelec dal za Slovan v aktuálnom ročníku najvyššej súťaže sedem gólov.

Aký dojem urobil dvadsaťročný Slovák v talianskej lige?


6 h
Hotel Slovan v centre Piešťan je od roku 1986 opustený.

Hotel Slovan chátra desaťročia.


24. okt

Neprehliadnite tiež

SME Ženy 11/2021

Nové číslo mesačníka SME Ženy v stánkoch od 2. novembra.


13 h
Podcast Gyncast so stálym hosťom Petrom Kaščákom.

Prečo sa HPV netýka len žien a ako súvisí s promiskuitou?


Janka Imrichová a 1 ďalší 26. okt
Herec Karel Zima hral napríklad vo filmoch Špindl, Román pro pokročilé alebo Štěstí je krásna věc.

Zima sa s Vaňkom poznal len pracovne.


25. okt
Ilustračná fotografia

Živých darcov je stále málo.


25. okt

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Ako som medzi dvoma kojeniami vyšla nad hmlu a videla slnko
  2. Unicef Slovensko: Ako svet bojuje proti detskej obrne
  3. Michael Achberger: Najväčšie chyby pri vážení sa: na toto si dajte pozor
  4. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  5. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  6. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  7. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  8. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 039
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 547
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 744
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 411
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 866
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 523
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 180
  8. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 4 042
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu