Koučovať môžete aj sami seba, tu je návod, ako na to

Existuje len jedna osoba, ktorá vás môže spoľahlivo doviesť k vašim cieľom – vy sami.

(Zdroj: Fotolia.com)

Po veľkom boome koučovania vo všetkých možných oblastiach života prichádza do módy takzvané sebakoučovanie.

Hlavný rozdiel medzi sebakoučingom a klasickým koučingom je v tom, že vás k vysnívaným cieľom, k riešeniu rôznych krízových situácií a na ceste k hlbšiemu sebapoznaniu nevedie cudzia osoba.

Koučkou ste pre seba len vy sama. Má to hneď niekoľko výhod.

Po prvé, nikto na svete vás nemôže poznať lepšie ako vy. Plnenie cieľov si môžete citlivo nastaviť podľa svojich schopností, „ušiť si“ ho presne na mieru.

Po druhé, nemusíte si dohadovať žiadne termíny s externým koučom ani za ne platiť.

Po tretie, ak vaše koučovanie z nejakého dôvodu zlyhá, nemusíte z toho viniť nikoho iného, lebo zodpovednosť je len vo vašich rukách. Napokon, to je aj cieľom klasického koučingu – priviesť klienta k čo najväčšej zodpovednosti za svoj vlastný život.

Bez toho, aby človek urobil tento dôležitý krok, sa nemôže nič v jeho životných okolnostiach zmeniť k lepšiemu.

Sebareflexia

Skôr než začnete so sebakoučovaním, je dobré uvedomiť si, prečo vlastne chcete tento proces podstúpiť. Čo potrebujete, aby ste sa cítili šťastnejšia, spokojnejšia, aby bol váš život bohatší a po všetkých stránkach naplňujúci?

Skúste sa na seba pozrieť zvonku, akoby ste sa pozerali na cudzieho človeka, a položiť si základnú otázku: Čo táto osoba potrebuje, aby bola šťastná?

Možno vám napadnú viaceré možnosti – mala by schudnúť o dve konfekčné veľkosti, splatiť dlh na kreditnej karte, dokončiť rekonštrukciu bytu, zlepšiť si angličtinu... Spíšte si jednotlivé nápady na papier a pokúste sa ich očíslovať podľa dôležitosti.

Realizácia ktorého cieľa sa vám javí ako najnaliehavejšia? Nehľadajte nejaké objektívne kritérium, podľa ktorého by ste sa mali riadiť. Počúvajte svoj vnútorný hlas a pustite sa do toho, čo subjektívne vnímate ako najdôležitejšie.

Vytváranie cieľov

Každý veľký cieľ, bez ohľadu na to, čo je jeho náplňou, sa skladá z menších, čiastkových úloh, ktoré vedú k jeho naplneniu. Na udržanie sebadisciplíny je dobré naplánovať si ich časový harmonogram.

Napríklad, ak potrebujete schudnúť desať kilogramov, rozdeľte si plán chudnutia na desať mesiacov, čo je v priemere asi jeden kilogram úbytku hmotnosti za mesiac.

Takéto tempo chudnutia by malo byť reálne zvládnuteľné aj v prípade, ak vás zdrží napríklad chrípka a budete musieť na nejaký čas poľaviť z tréningového plánu.

Po stanovení konečného cieľa si budete musieť vypracovať plán činností, ktoré vás povedú k jeho splneniu. Stravovací režim, tréningové jednotky...

Ak na ich vypracovanie nemáte dostatok vedomostí, vyhľadajte odbornú pomoc. Sebakoučovanie neznamená, že musíte všetko robiť len sama.

To platí pre všetky oblasti, v ktorých si vytvárate osobné ciele – fyzická kondícia, financie, vzdelávanie, čokoľvek.

Cesta k väčšej istote

Pokladáte sa za večnú smoliarku, ktorá nemá na to, aby si plnila veľké sny? V takom prípade by ste sa mali pokúsiť pozrieť na seba zhovievavejším, láskavejším pohľadom.

Cesta k väčšej sebaistote môže viesť napríklad cez výpočet vecí, ktoré sa vám už v živote podarili.

Čo to bolo? Pokúste sa spomenúť na svoje doterajšie úspechy. Ako ste sa cítili, keď sa vám ich podarilo dosiahnuť? Uchovajte si tento pocit vo svojom vnútri.

Dialóg s vnútorným kritikom

Väčšinu ľudí brzdí pri napĺňaní životných cieľov ich vnútorný kritik, ktorý sa ozýva v rôznych životných situáciách, aby im pripomenul, že nie sú dosť atraktívni, empatickí, predvídaví a ktovie čo ešte...

Jednoducho, že nie sú dosť dobrí na to, aby niečo dôležité zvládli. Vnútorný kritik pritom nie je démon, ktorý si na nich len tak „sadol“, lebo sa mu zachcelo.

V jeho pozadí sú zvyčajne reálne prehry a zlyhania, ktoré ľudia prežili v minulosti a ktoré ich naučili radšej nežiadať príliš, aby neboli sklamaní.

Kým neuveria, že si zaslúžia viac, tak sa im to nepodarí dosiahnuť. Ak to chcú zvládnuť, mali by pozorne počúvať svoj vnútorný hlas, a keď sa ozve vnútorný kritik, poďakovať mu za ostražitosť a ubezpečiť ho, že jeho obavy sú zbytočné.

Lebo to, že sme niekedy v minulosti neboli na niečo pripravení, neznamená, že by sa to nemohlo časom zmeniť. Argumentujte v dialógu s vnútorným kritikom vo svoj prospech, pripomeňte mu, v čom ste sa medzičasom zlepšili. Komunikujte s ním trpezlivo a slušne.

Negatívne vnútorné hlasy sa zvyčajne ozývajú o to dôraznejšie, o čo viac sa ich snažíme popierať alebo ignorovať. Naučte sa byť k svojmu vnútornému kritikovi láskaví.

Vysvetlite mu, že život je o neustálom posúvaní hraníc, ktoré si určujeme krôčik po krôčiku stále o kúsok ďalej.

Učte sa počúvať

Pri postupovaní vpred môžete natrafiť aj na rôzne prekážky zvonku, ktoré vám budú klásť do cesty iní ľudia. Napríklad ste si povedali, že sa potrebujete zlepšiť v angličtine, vášmu manželovi sa však nebude páčiť, že trávite viac času na jazykovom kurze ako doma.

Alebo si naplánujete cestu do Indie, kde by ste chceli absolvovať detoxikačný ajurvédsky pobyt, najbližší príbuzní vám však budú tvrdiť, že by ste mali peniaze použiť radšej na rekonštrukciu kúpeľne, z ktorej by mali osoh všetci členovia rodiny.

Alebo sa pustíte do písania odbornej publikácie a šéf v práci vás bude upodozrievať, že to robíte, aby ste ho zatienili. Ignorovať hlasy protivníkov by znamenalo vyostrenie vzťahov, a to pri ceste za šťastnejším zajtrajškom určite nepotrebujete.

Preto ich pozorne počúvajte, uvedomte si, že títo ľudia v podstate nie sú proti vám, len obraňujú svoje záujmy a potrebujú vedieť, že vám na nich záleží. To im môžete dokázať aj bez toho, aby ste obetovali svoje priority.

Za a proti

Máte pocit, že by ste sa mali do niečoho zásadného pustiť, nie ste si však stopercentne istá, či to skutočne chcete. K jednoznačnému rozhodnutiu vám môže pomôcť klasická psychologická metóda spísanie všetkých za a proti.

Rozdeľte si hárok papiera na dve časti – na možnosť A a možnosť B. Napríklad možnosť A môže znamenať zmenu zamestnania a B alternatívu, že by ste zostali na svojom doterajšom pracovnom mieste.

Potom si k „áčku“ spíšte všetky plusy a mínusy, ktoré by vám táto situácia priniesla. To isté urobte aj v prípade „béčka“. A napokon obidve možnosti navzájom porovnajte. Ktorá z nich obsahuje viac plusov a ktorá viac mínusov?

Inšpirujte sa

Užitočné tipy a literatúru k téme sebakoučovania nájdete napríklad na webovej stránke medzinárodne uznávaného odborníka, ktorý sa špecializuje na túto oblasť Josepha Lucianiho, ktorý kombinuje techniky z kognitívnej psychológie a motivačného koučingu s cieľom posilniť pozitívne vzorce myslenia a zbaviť sa mentálnych blokov, ktoré nás brzdia. Podrobnosti nájdete na self-coaching.net.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 114
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 833
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 186
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 406
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 703
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 516
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 190
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 735
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 679

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

KULTÚRA

Rozdali Brit Awards: Najlepší britský album nahral Bowie

Pozrite si zoznam všetkých víťazov cien najlepšej britskej hudby.

Neprehliadnite tiež

Lucia Šoralová: Materstvom svoj život odovzdávate niekomu inému

Slovenská šansoniérka, ktorá sa usadila v Česku, spevom vyjadruje svoju identitu ženy, umelkyne, matky aj manželky.

Šesť najznámejších modeliek, ktoré sa narodili ako muži

V modelingovom priemysle sa im darí rúcať všetky tabu.

Celebritní adoptívni rodičia: Tieto známe tváre rozšírili svoju rodinu adopciou

Niektorým sa nepošťastilo mať biologické deti, iné chceli pomôcť opusteným.

Každá masáž je iná. Viete, ktorá je pre vás tá pravá?

Naše telo potrebuje dotyky a jednou z foriem, ako mu ich dopriať, sú relaxačné či liečivé masáže.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop