Pár minút spánku môže skutočne pomôcť mysleniu, len musíte vedieť, ako na to

Ak sa po krátkom zdriemnutí budíte ešte unavenejší ako predtým, niečo robíte zle.

(Zdroj: Unsplash.com)

Po výdatnom obede často pociťujeme túžbu vyvaliť sa na pohovku a hľadáme tú správnu oddychovú polohu aj v práci alebo sa snažíme rýchlo prebrať silnou kávou.

Je známym faktom, že krátky spánok v prípade únavy počas dňa pôsobí ako účinný reštart. No mnoho popoludňajších zdriemnutí vyvrcholí do ešte väčšej únavy.

U iných ľudí však skutočne znova nakopne a dodá energiu. Pýtate sa, čo robíte zle? Tentoraz vám v tom neporadia americkí alebo britskí vedci, ale čínski odborníci.

V januárovej štúdii sledovali kognitívne funkcie 3000 seniorov nad 65 rokov, teda funkcie mozgu, ktoré mu pomáhajú zapamätávať si, posudzovať, spoznávať a odôvodňovať svet a javy okolo seba.

Článok pokračuje pod video reklamou

Základným a veľmi pozitívnym zistením štúdie bolo, že poobedné zdriemnutie, ktoré trvá maximálne hodinu, dokáže kognitívne funkcie vylepšiť a „nakopnúť“.

Je možné predpokladať, že tento efekt sa neprejavuje len u starších ľudí a hodinka spánku v práci po dobrom obede by bola pre pracovné nasadenie len užitočná.

Ako dlho by malo zdriemnutie trvať?

Problém reštartovacieho popoludňajšieho spánku je, že nevieme, koľko času by sme mu mali presne venovať. Možno sa už aj vám stalo, že ste si ľahli, aby ste si oddýchli, no zobudili ste sa väčšmi unavení a malátni.

Niekomu pomáhajú dve hodiny, iní sa cítia ako znovuzrodení po 10 minútach, no existuje optimálny čas, ktorý je takmer ranou istoty.

O správnom postupe driemania hovoria odborníci z AsapSCIENCE, ktorí sa o svoje vedomosti podelili s užívateľmi kanála Youtube a vytvorili jednoduché video.

V úvode by ste mali byť oboznámení s faktom, že náš spánkový cyklus pozostáva zo štyroch základných štádií.

Prvé dve sa považujú za „ľahký spánok“, zatiaľ čo v treťom štádiu prebieha hlboký spánok a v štvrtom štádiu sa telo dostáva do fázy REM („rapid eye movement“), svaly sú uvoľnené a v tomto momente často snívame.

V Asap SCIENCE tvrdia, že ideálny čas na spánok, ktorý má dodať rýchlu energiu, je 30 minút. Počas tejto doby sa telo a myseľ stihnú dostať maximálne do prvých dvoch fáz spánku.

V tej druhej mozog prechádza nadobudnuté skúsenosti a vedomosti, spracováva ich a svojim spôsobom trénuje pamäť. Zvyšuje sa tak produktivita mozgu, kognitívne funkcie, pamäť, kreativita, ale aj energia.

Ak spíte dlhšie, svaly tela sa uvoľňujú, mozog sa dostáva do hlbokej relaxácie a zobudenie z takejto fázy je o niečo bolestivejšie, telo a hlava sú vyčerpanejšie.

Ak sa teda zdriemnutiu vyhýbate, lebo sa po zobudení cítite príliš unavení, skúste postupne skrátiť čas, ktorý spánku venujete.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 717
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 402
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 280
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 744
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 585
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 240
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 489

Téma: Čína


Článok je zaradený aj do ďalších tém Mozog, Výskum spánku, Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočnera vodili v putách, polícia hľadala dôkazy

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Neprehliadnite tiež