SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Pár minút spánku môže skutočne pomôcť mysleniu, len musíte vedieť, ako na to

Ak sa po krátkom zdriemnutí budíte ešte unavenejší ako predtým, niečo robíte zle.

(Zdroj: Unsplash.com)

Po výdatnom obede často pociťujeme túžbu vyvaliť sa na pohovku a hľadáme tú správnu oddychovú polohu aj v práci alebo sa snažíme rýchlo prebrať silnou kávou.

Je známym faktom, že krátky spánok v prípade únavy počas dňa pôsobí ako účinný reštart. No mnoho popoludňajších zdriemnutí vyvrcholí do ešte väčšej únavy.

U iných ľudí však skutočne znova nakopne a dodá energiu. Pýtate sa, čo robíte zle? Tentoraz vám v tom neporadia americkí alebo britskí vedci, ale čínski odborníci.

V januárovej štúdii sledovali kognitívne funkcie 3000 seniorov nad 65 rokov, teda funkcie mozgu, ktoré mu pomáhajú zapamätávať si, posudzovať, spoznávať a odôvodňovať svet a javy okolo seba.

Skryť Vypnúť reklamu

Základným a veľmi pozitívnym zistením štúdie bolo, že poobedné zdriemnutie, ktoré trvá maximálne hodinu, dokáže kognitívne funkcie vylepšiť a „nakopnúť“.

Je možné predpokladať, že tento efekt sa neprejavuje len u starších ľudí a hodinka spánku v práci po dobrom obede by bola pre pracovné nasadenie len užitočná.

Ako dlho by malo zdriemnutie trvať?

Problém reštartovacieho popoludňajšieho spánku je, že nevieme, koľko času by sme mu mali presne venovať. Možno sa už aj vám stalo, že ste si ľahli, aby ste si oddýchli, no zobudili ste sa väčšmi unavení a malátni.

Niekomu pomáhajú dve hodiny, iní sa cítia ako znovuzrodení po 10 minútach, no existuje optimálny čas, ktorý je takmer ranou istoty.

O správnom postupe driemania hovoria odborníci z AsapSCIENCE, ktorí sa o svoje vedomosti podelili s užívateľmi kanála Youtube a vytvorili jednoduché video.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

V úvode by ste mali byť oboznámení s faktom, že náš spánkový cyklus pozostáva zo štyroch základných štádií.

Prvé dve sa považujú za „ľahký spánok“, zatiaľ čo v treťom štádiu prebieha hlboký spánok a v štvrtom štádiu sa telo dostáva do fázy REM („rapid eye movement“), svaly sú uvoľnené a v tomto momente často snívame.

V Asap SCIENCE tvrdia, že ideálny čas na spánok, ktorý má dodať rýchlu energiu, je 30 minút. Počas tejto doby sa telo a myseľ stihnú dostať maximálne do prvých dvoch fáz spánku.

V tej druhej mozog prechádza nadobudnuté skúsenosti a vedomosti, spracováva ich a svojim spôsobom trénuje pamäť. Zvyšuje sa tak produktivita mozgu, kognitívne funkcie, pamäť, kreativita, ale aj energia.

Ak spíte dlhšie, svaly tela sa uvoľňujú, mozog sa dostáva do hlbokej relaxácie a zobudenie z takejto fázy je o niečo bolestivejšie, telo a hlava sú vyčerpanejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa teda zdriemnutiu vyhýbate, lebo sa po zobudení cítite príliš unavení, skúste postupne skrátiť čas, ktorý spánku venujete.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výskum spánku, Mozog, Čína
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, jesenné prázdniny sa posunú (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Ženské euro má hodnotu len 80 centov. Pracovný trh im stále nepraje

Pandémia situáciu žien na pracovnom trhu zhoršuje.

Ilustračné foto.
Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.