SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Pár minút spánku môže skutočne pomôcť mysleniu, len musíte vedieť, ako na to

Ak sa po krátkom zdriemnutí budíte ešte unavenejší ako predtým, niečo robíte zle.

(Zdroj: Unsplash.com)

Po výdatnom obede často pociťujeme túžbu vyvaliť sa na pohovku a hľadáme tú správnu oddychovú polohu aj v práci alebo sa snažíme rýchlo prebrať silnou kávou.

Je známym faktom, že krátky spánok v prípade únavy počas dňa pôsobí ako účinný reštart. No mnoho popoludňajších zdriemnutí vyvrcholí do ešte väčšej únavy.

U iných ľudí však skutočne znova nakopne a dodá energiu. Pýtate sa, čo robíte zle? Tentoraz vám v tom neporadia americkí alebo britskí vedci, ale čínski odborníci.

V januárovej štúdii sledovali kognitívne funkcie 3000 seniorov nad 65 rokov, teda funkcie mozgu, ktoré mu pomáhajú zapamätávať si, posudzovať, spoznávať a odôvodňovať svet a javy okolo seba.

Skryť Vypnúť reklamu

Základným a veľmi pozitívnym zistením štúdie bolo, že poobedné zdriemnutie, ktoré trvá maximálne hodinu, dokáže kognitívne funkcie vylepšiť a „nakopnúť“.

Je možné predpokladať, že tento efekt sa neprejavuje len u starších ľudí a hodinka spánku v práci po dobrom obede by bola pre pracovné nasadenie len užitočná.

Ako dlho by malo zdriemnutie trvať?

Problém reštartovacieho popoludňajšieho spánku je, že nevieme, koľko času by sme mu mali presne venovať. Možno sa už aj vám stalo, že ste si ľahli, aby ste si oddýchli, no zobudili ste sa väčšmi unavení a malátni.

Niekomu pomáhajú dve hodiny, iní sa cítia ako znovuzrodení po 10 minútach, no existuje optimálny čas, ktorý je takmer ranou istoty.

O správnom postupe driemania hovoria odborníci z AsapSCIENCE, ktorí sa o svoje vedomosti podelili s užívateľmi kanála Youtube a vytvorili jednoduché video.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

V úvode by ste mali byť oboznámení s faktom, že náš spánkový cyklus pozostáva zo štyroch základných štádií.

Prvé dve sa považujú za „ľahký spánok“, zatiaľ čo v treťom štádiu prebieha hlboký spánok a v štvrtom štádiu sa telo dostáva do fázy REM („rapid eye movement“), svaly sú uvoľnené a v tomto momente často snívame.

V Asap SCIENCE tvrdia, že ideálny čas na spánok, ktorý má dodať rýchlu energiu, je 30 minút. Počas tejto doby sa telo a myseľ stihnú dostať maximálne do prvých dvoch fáz spánku.

V tej druhej mozog prechádza nadobudnuté skúsenosti a vedomosti, spracováva ich a svojim spôsobom trénuje pamäť. Zvyšuje sa tak produktivita mozgu, kognitívne funkcie, pamäť, kreativita, ale aj energia.

Ak spíte dlhšie, svaly tela sa uvoľňujú, mozog sa dostáva do hlbokej relaxácie a zobudenie z takejto fázy je o niečo bolestivejšie, telo a hlava sú vyčerpanejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa teda zdriemnutiu vyhýbate, lebo sa po zobudení cítite príliš unavení, skúste postupne skrátiť čas, ktorý spánku venujete.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  2. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  5. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  6. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  9. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 052
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 220
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 658
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 604
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 372
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 997
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 503
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 454
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 412
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 643
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 15 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep

Neprehliadnite tiež

Múzeum Albertina vo Viedni

Vo Viedni vystavujú desiatky jeho diel.


Maroš Puček 25. sep
Rustikálny hruškový koláč

Pripravte si jablkový pie, pité aj slivkovú galetku.


redakcia SMEženy 23. sep
Neochota a strach vrátiť sa po pandémii k starému (teda normálnemu) spôsobu života späť medzi ľudí sa nazýva jaskynný syndróm.

Osobné stretnutia niektorým nechýbajú.


21. sep
ILustračné foto.

Problematický je najmä Prešovský kraj.


20. sep

Blogy SME

  1. Symptomedica: Divertikuly hrubého čreva má v pokročilom veku 50% populácie.
  2. Michael Achberger: Takto schudnete bicyklovaním
  3. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  4. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  5. Martina Hilbertová: Koľko detí na Slovensku je zaočkovaných? Bude prostredie v školách bezpečné?
  6. Boris Balko: Film, ktorý otca rozplakal
  7. Michael Achberger: Nadmerné potenie pri cvičení? Toto vám pomôže
  8. Kristína Rusnáková: Mŕtvi pacienti
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 833
  2. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 239
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 5 982
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 976
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 601
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 5 182
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 869
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 876
  1. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  2. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  3. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  4. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  7. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  8. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
Skryť Zatvoriť reklamu