SME

Cestujte podľa trendu tohto roka alebo čo je to udržateľný turizmus

V roku 2017 by mali turisti k objavovaniu nových miest vo svete pristupovať inak.

(Zdroj: Pexels.com)

Myslieť na to, aký dopad má naše cestovanie na krajiny vo svete a ako rozvinúť turizmus takým spôsobom, aby vytvoril pozitívnu zmenu v životoch ľudí, je veľkým cieľom na rok 2017.

Svetová turistická organizácia (WTO), ktorá patrí pod Organizáciu spojených národov, ho vyhlásila za medzinárodný rok rozvoja udržateľného turizmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Udržateľný turizmus znamená v zjednodušenom poňatí zodpovedný či ekologický turizmus. Vyžaduje vedomú účasť všetkých zúčastnených strán od poskytovateľov služieb až po samotných cestovateľov, ale aj politických lídrov a informovanú verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pri udržateľnom turizme ide o kontinuálny proces. Jeho cieľom je minimalizovať negatívny sociálny, ekonomický a environmentálny dopad, ponúka väčšie ekonomické výhody pre lokálnych ľudí, zlepšuje ich pracovné podmienky a zahŕňa ich do rozhodovacích procesov, ktoré sa týkajú ich života.

V rámci udržateľného, respektíve zodpovedného turizmu sa dbá aj na udržiavanie prírodných a kultúrnych dedičstiev, pochopenie lokálnej kultúry, sociálnych a environmentálnych záležitostí a tiež budovanie rešpektu k miestnej krajine, jej hostiteľom a kultúre.

Počet turistov rapídne rastie

Povedané jazykom turistov, prísť do inej krajiny znamená chrániť jej bohatstvá, ale tiež nájsť spojenie s jej obyvateľmi. Rapídny nárast turizmu za posledné roky je dôvod, pre ktorý by si mali cestovatelia udržateľný turizmus dobre zapamätať a osvojiť.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa OSN sa v roku 2030 očakáva, že počet turistov sa bude celosvetovo pohybovať okolo 1,8 miliardy ročne.

„Dopad turizmu na svet môže byť negatívny alebo pozitívny, a naším cieľom je dbať na to, aby cestovateľský priemysel bol hnacou silou pre dobro,“ vyhlásil generálny tajomník WTO Taleb Rifai.

Dosiahnuť by to mal aj pomocou niekoľkých kľúčových okruhov, ktoré si WTO v tomto roku vytýčila: dlhodobo udržateľný ekonomický rast, sociálna inklúzia, zamestnanosť a odstránenie chudoby, efektívne využívanie zdrojov, ochrana životného prostredia, kultúrnych hodnôt a dedičstva a napokon vzájomné porozumenie, mier a bezpečie.

Povedomie turistov je slabé

Hoci je o eko cestovaní dnes počuť viac než v minulosti, trvalo udržateľný turizmus je ešte stále nedostatočne rozšírený.

SkryťVypnúť reklamu

„Niektoré cestovné agentúry sa snažia byť udržateľné, zatiaľ čo iné tento nápad ignorujú. Aj zo strany cestovateľov sú záujem a povedomie pomerne slabé,“ vyjadril sa pre New York Times Randy Durband, riaditeľ Rady pre globálne udržateľný turizmus vo Washingtone.

Denník sa tiež odvoláva na prieskum stránky Booking.com, ktorá je považovaná za svetovo najväčší vyhľadávač hotelov s miliónovou databázou ubytovaní. V prieskume stránka oslovila 10-tisíc cestovateľov a iba 42 percent z nich považovalo samých seba za udržateľných turistov. Viac než dve tretiny opýtaných uviedlo, že sa neubytovali, alebo nevedeli, či sa ubytovali v environmentálne priateľskom zariadení.

Kto sa zapája?

Byť súčasťou a prispievať k trvalo udržateľného turizmu sa snažia aj rôzne spoločnosti či združenia, „zazelenať“ sa tak môžu okrem iných aj hotely, letecké spoločnosti či cestovné agentúry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ekologické úsilie pretavujú do praxe napríklad vyhliadkové lode, ktoré sa snažia znížiť uhlíkové emisie a zredukovať znečistenie ovzdušia, či kupovať morské živočíchy iba z fariem certifikovaných ako udržateľné.

Letecké spoločnosti pristupujú k zníženiu používania fosílnych palív a k vývoju takých lietadiel, ktoré by spotrebovali menej paliva.

Niektoré cestovné kancelárie zase ponúkajú výlety a dovolenky, v rámci ktorých prispievajú k použitiu lokálnej dopravy, lokálneho ubytovania a ponuky ekologicky zameraných hotelov. Tie sa, mimochodom, snažia udržateľný turizmus neraz propagovať ako svoj hlavný benefit.

Snahu však musia vyvíjať aj samotní turisti, ktorí takéto prostriedky udržateľného turizmu budú vyhľadávať a na vzrastajúci dopyt bude môcť zareagovať aj zvýšená ponuka. Rok 2017 tak môže byť inšpirujúcou štartovacou čiarou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 657
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 503
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 153
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 466
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 322
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 268
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 949
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 932
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 617
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 638
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 257
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 675
  7. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 6 148
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 751
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťZatvoriť reklamu