Štyri vitamíny, ktoré ocenia ženy v období tehotenstva

Tehotenstvo je novou etapou v živote ženy a prináša mnoho zmien pre organizmus.

(Zdroj: freestocks.org)

Častá nevoľnosť počas tehotenstva spôsobuje výraznú stratu minerálov a vitamínov, čo môže mať za následok zvýšenú únavu a celkovú vyčerpanosť organizmu.

Každá mamina vie, že počas tehotenstva je dôležitý prísun pestrej stravy a jej dostatok, tak pre budúcumatku ako aj pre dieťa.

Podľa Amerického kongresu pôrodníkov a gynekológov by základom stravy tehotnej ženy mali byť proteíny, karbohydráty, vitamíny, minerály a tuky. Teda všetko, čo potrebuje človek každý deň.

Nie vždy však to, čo máte na tanieri, stačí na pokrytie potrebných vitamínov a minerálov a tak odborníci v období gravidity matkám odporúčajú ďalšie doplnky stravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nutričná poradkyňa Eva Blaho a gynekologička Andrea Maľová radia, ktoré z nich sú v tehotenstve najdôležitejšie.

Kyselina listová

Asi najdôležitejším vitamínom a prvkom, ktorý je potrebné počas tehotenstva dopĺňať, je kyselina listová.

Podporuje delenie buniek a jej nedostatok môže viesť k vývojovým poruchám, spomalenému vývoju plodu, alebo aj predčasnému pôrodu.

V najideálnejšom prípade je dobré začať so zvýšeným prísunom kyseliny listovej už počas plánovania tehotenstva a to aj niekoľko mesiacov pred samotným tehotenstvom.

Kyselina listová je dôležitá pre fungovanie nervového systému, tvorbu kostnej drene a tiež v procese delenia buniek.

Vitamín patriaci do skupiny B sa vo veľkej miere uplatňuje v prevencii mnohých ochorení a zvyšuje odolnosť malých detí proti infekcii. Jej nedostatkom môže vzniknúť defekt neurálnej trubice (rázštep chrbtice).

„Bohatým zdrojom kyseliny listovej je zelenina ako špenát, čínska kapusta, šalát, karfiol, zemiaky, paradajky, mäso, strukoviny, ryby, avšak tento vitamín sa tepelnou úpravou stráca. Práve preto je vhodné užívanie kyseliny listovej v tabletách pred plánovaným tehotenstvom a aj počas tehotenstva. Odporúčaná denná dávka pre tehotné a dojčiace ženy je 400 mikrogramov,“ hovorí nutričná poradkyňa Eva Blaho.

Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA

Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA sú veľmi dôležité, pretože prispievajú k udržaniu správnej funkcie mozgu, zraku, srdca a využívame ich aj pri liečbe hroziaceho predčasného pôrodu.

„Vývoj ľudského mozgu je búrlivý počas celého vnútromaternicového vývoja a tiež počas prvých mesiacov po pôrode,“ upresňuje gynekologička Maľová a dodáva: „Práve preto je nesmierne dôležité zamerať sa na dostatočný príjem mastných kyselín. Mastné kyseliny sú počas tehotenstva a aj dojčenia dodávané dieťaťu prostredníctvom matky. V neskoršom veku dieťaťa je možné tieto vitamíny dopĺňať formou potravinových doplnkov alebo rybích olejov.“

Bohatým zdrojom sú ryby žijúce v studených vodách, tmavá listová zelenina a tiež olivový, kukuričný či sójový olej.

Vitamín C

Okrem toho, že je vitamín C nevyhnutný na normálny vývoj placenty, je aj veľmi účinný antioxidant a jeho hlavnou funkciou je tvorba kolagénu.

Práve preto tento vitamín podporuje hojenie povrchových rán, zabraňuje krvácaniu ďasien a pomáha predchádzať infekčným ochoreniam.

Vitamín C prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému. Znižuje aj hladinu cholesterolu, podporuje vstrebávanie železa a pôsobí preventívne proti málokrvnosti.

„Do jedálnička by sme mali preto zaradiť papriku, kapustu, kivi a ríbezle. Pozor ale na citrusové plody! Snažte sa im vyhýbať najmä ak nie sú dôkladne umyté a vyraďte ich počas dojčenia, kedy môžu u detí vyvolať alergickú reakciu. Denná dávka pre tehotné ženy je 80 - 100 mg,“ odporúča nutričná poradkyňa.

Vitamín D a ďalší dôležití spoločníci tehotnej ženy

Organizmus môže mať hlavne v chladnejšom počasí deficit vitamínu D, vzhľadom na to že najprirodzenejším zdrojom je slnečné žiarenie.

Tento vitamín prispieva k správnemu využitiu vápnika a fosforu, napomáha jeho vstrebávaniu, a tým zabezpečuje zdravé kosti a zuby.

Tiež podporuje celkový imunitný systém. Odporúčaná denná dávka pre tehotnú ženu je 10 mikrogramov. Okrem vyššie spomenutých vitamínov sú pre matku a jej plod potrebné aj minerály ako železo, pretože zásobuje plod krvou.

Prispieva k správnej tvorbe červených krviniek, čím predchádza anémii. K jeho nedostatku často dochádza hlavne ku koncu tehotenstva.

Vitamín B12 je potrebný pre tvorbu nových buniek a krviniek. Prispieva k vývoju zdravej nervovej sústavy, k zachovaniu zdravých slizníc.

Pozor, nie všetky vitamíny sú počas obdobia tehotenstva pre vás a vaše dieťatko prospešné. Na niektoré si treba dokonca dať vyslovene pozor.

Jedným z nich je aj vitamín A. Vo veľkom množstve je konzumácia tohto vitamínu potenciálne nebezpečná, keďže môže spôsobiť poškodenie plodu v prvých troch mesiacoch života.

Nachádza sa napríklad v paštétach a pečeni, no tiež vo veľkom počte výživových doplnkov, ktoré nie sú špeciálne určené pre tehotné ženy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 13 782
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 447
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 9 699
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 499
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 098
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 055

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Našiel sa Číňan, Zeman musí znovu nadávať v priamom prenose

Čo sa tentoraz snaží prezident zakryť?

Neprehliadnite tiež

Lenka Vavrinčíková: Začala som od piky a som za to vďačná

Kariéra moderátorky ju paradoxne priviedla aj k ďalšej vášni, tancu.

Stĺpček Osmelené

O čom sa s deťmi hovorí horšie ako sexe a smrti? O peniazoch

Financie obchádzame, no ony neobídu nás.