SME
Piatok, 28. február, 2020 | Meniny má Zlatica

Štyri vitamíny, ktoré ocenia ženy v období tehotenstva

Tehotenstvo je novou etapou v živote ženy a prináša mnoho zmien pre organizmus.

(Zdroj: freestocks.org)

Častá nevoľnosť počas tehotenstva spôsobuje výraznú stratu minerálov a vitamínov, čo môže mať za následok zvýšenú únavu a celkovú vyčerpanosť organizmu.

Každá mamina vie, že počas tehotenstva je dôležitý prísun pestrej stravy a jej dostatok, tak pre budúcumatku ako aj pre dieťa.

Podľa Amerického kongresu pôrodníkov a gynekológov by základom stravy tehotnej ženy mali byť proteíny, karbohydráty, vitamíny, minerály a tuky. Teda všetko, čo potrebuje človek každý deň.

Nie vždy však to, čo máte na tanieri, stačí na pokrytie potrebných vitamínov a minerálov a tak odborníci v období gravidity matkám odporúčajú ďalšie doplnky stravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nutričná poradkyňa Eva Blaho a gynekologička Andrea Maľová radia, ktoré z nich sú v tehotenstve najdôležitejšie.

Kyselina listová

Asi najdôležitejším vitamínom a prvkom, ktorý je potrebné počas tehotenstva dopĺňať, je kyselina listová.

Podporuje delenie buniek a jej nedostatok môže viesť k vývojovým poruchám, spomalenému vývoju plodu, alebo aj predčasnému pôrodu.

V najideálnejšom prípade je dobré začať so zvýšeným prísunom kyseliny listovej už počas plánovania tehotenstva a to aj niekoľko mesiacov pred samotným tehotenstvom.

Kyselina listová je dôležitá pre fungovanie nervového systému, tvorbu kostnej drene a tiež v procese delenia buniek.

Vitamín patriaci do skupiny B sa vo veľkej miere uplatňuje v prevencii mnohých ochorení a zvyšuje odolnosť malých detí proti infekcii. Jej nedostatkom môže vzniknúť defekt neurálnej trubice (rázštep chrbtice).

„Bohatým zdrojom kyseliny listovej je zelenina ako špenát, čínska kapusta, šalát, karfiol, zemiaky, paradajky, mäso, strukoviny, ryby, avšak tento vitamín sa tepelnou úpravou stráca. Práve preto je vhodné užívanie kyseliny listovej v tabletách pred plánovaným tehotenstvom a aj počas tehotenstva. Odporúčaná denná dávka pre tehotné a dojčiace ženy je 400 mikrogramov,“ hovorí nutričná poradkyňa Eva Blaho.

Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA

Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA sú veľmi dôležité, pretože prispievajú k udržaniu správnej funkcie mozgu, zraku, srdca a využívame ich aj pri liečbe hroziaceho predčasného pôrodu.

„Vývoj ľudského mozgu je búrlivý počas celého vnútromaternicového vývoja a tiež počas prvých mesiacov po pôrode,“ upresňuje gynekologička Maľová a dodáva: „Práve preto je nesmierne dôležité zamerať sa na dostatočný príjem mastných kyselín. Mastné kyseliny sú počas tehotenstva a aj dojčenia dodávané dieťaťu prostredníctvom matky. V neskoršom veku dieťaťa je možné tieto vitamíny dopĺňať formou potravinových doplnkov alebo rybích olejov.“

Bohatým zdrojom sú ryby žijúce v studených vodách, tmavá listová zelenina a tiež olivový, kukuričný či sójový olej.

Vitamín C

Okrem toho, že je vitamín C nevyhnutný na normálny vývoj placenty, je aj veľmi účinný antioxidant a jeho hlavnou funkciou je tvorba kolagénu.

Práve preto tento vitamín podporuje hojenie povrchových rán, zabraňuje krvácaniu ďasien a pomáha predchádzať infekčným ochoreniam.

Vitamín C prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému. Znižuje aj hladinu cholesterolu, podporuje vstrebávanie železa a pôsobí preventívne proti málokrvnosti.

„Do jedálnička by sme mali preto zaradiť papriku, kapustu, kivi a ríbezle. Pozor ale na citrusové plody! Snažte sa im vyhýbať najmä ak nie sú dôkladne umyté a vyraďte ich počas dojčenia, kedy môžu u detí vyvolať alergickú reakciu. Denná dávka pre tehotné ženy je 80 - 100 mg,“ odporúča nutričná poradkyňa.

Vitamín D a ďalší dôležití spoločníci tehotnej ženy

Organizmus môže mať hlavne v chladnejšom počasí deficit vitamínu D, vzhľadom na to že najprirodzenejším zdrojom je slnečné žiarenie.

Tento vitamín prispieva k správnemu využitiu vápnika a fosforu, napomáha jeho vstrebávaniu, a tým zabezpečuje zdravé kosti a zuby.

Tiež podporuje celkový imunitný systém. Odporúčaná denná dávka pre tehotnú ženu je 10 mikrogramov. Okrem vyššie spomenutých vitamínov sú pre matku a jej plod potrebné aj minerály ako železo, pretože zásobuje plod krvou.

Prispieva k správnej tvorbe červených krviniek, čím predchádza anémii. K jeho nedostatku často dochádza hlavne ku koncu tehotenstva.

Vitamín B12 je potrebný pre tvorbu nových buniek a krviniek. Prispieva k vývoju zdravej nervovej sústavy, k zachovaniu zdravých slizníc.

Pozor, nie všetky vitamíny sú počas obdobia tehotenstva pre vás a vaše dieťatko prospešné. Na niektoré si treba dokonca dať vyslovene pozor.

Jedným z nich je aj vitamín A. Vo veľkom množstve je konzumácia tohto vitamínu potenciálne nebezpečná, keďže môže spôsobiť poškodenie plodu v prvých troch mesiacoch života.

Nachádza sa napríklad v paštétach a pečeni, no tiež vo veľkom počte výživových doplnkov, ktoré nie sú špeciálne určené pre tehotné ženy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  2. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  3. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  4. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  5. Angličtina nielen pre maturantov
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  10. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  1. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  2. Modrá je dobrá. Článok IBA pre ženy
  3. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  4. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Môže ťa štúdium baviť?
  7. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  8. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  9. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  10. Angličtina nielen pre maturantov
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 21 217
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 394
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 753
  4. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 8 603
  5. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 7 044
  6. Ktorá farba je tá tvoja? 6 740
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 442
  8. Angličtina nielen pre maturantov 5 887
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 937
  10. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí 4 820

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Štefan Agh sleduje pojednávanie v kauze falšovania zmeniek.
Dobré ráno

Dobré ráno: Čo bude nasledovať po rozsudku v zmenkovom procese?

Obaja obžalovaní dostali po 19 rokov.

Podcast Dobré Ráno.
Marian Kočner odchádza zo súdu 27. februára 2020 pred rozhodnutím o vine a treste za falšovanie zmeniek TV Markíza.

Vo Viedni potvrdili ďalšie dve nákazy koronavírusom

Koronavírus sa ďalej šíri, v Európe už má dve desiatky obetí.

Polícia pred školou vo Viedni.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Tri nepríjemné slová o masívnom zneužívaní detí: Deje sa to

Film V sieti sa na problém nedíva cez lupu.

Soňa Jánošová

Sexualitu nikto neskúmal tak ako oni. Stali sa milencami, no čakal ich pád

William Masters a Virginia Johnsonová priniesli vedu do spální.

Päť seriálov Netflixu, ktoré sa môžu zapáčiť ženám

Pri týchto tipoch môžete stráviť večery.

Pixabay.com