SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Raňajkovanie nemusí byť také zdravé, ako sa tvrdí

Mnohé vedecké štúdie o raňajkovaní sú často dezinterpretované alebo si odporujú.

(Zdroj: Pexels.com)

Trendy v stravovaní sa menia každú chvíľu a čo bolo včera zdravé, dnes už môže byť tým najväčším rizikom a škodlivinou. No viera, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa a je nezdravé ich vynechávať, je už dlhé roky takmer nedotknuteľná, a len máloktorý laik ju spochybňuje.

Zatiaľ čo jedny štúdie dokazujú spojitosť raňajok s naštartovaním metabolizmu, menším apetítom počas dňa, zníženým rizikom obezity či lepšou koncentráciou, ukazuje sa aj skrytá a opačná stránka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia veria, spoločnosti bohatnú

Profesor Terence Kealey, britský odborník na klinickú biochémiu, sa vo svojej nedávno vydanej publikácii Raňajky sú nebezpečné jedlo pýta niekoľko základných otázok – aký je spoľahlivý vedecký a lekársky dôkaz opodstatnenej konzumácie raňajok?

Prečo ľudia predpokladajú, že jedenie raňajok znižuje celkové množstvo jedla, ktoré počas dňa skonzumujú, keď je to naopak? Aké sú potenciálne výhody vynechania raňajok okrem straty hmotnosti a nižšieho krvného tlaku?

Sám si ako diabetik druhého typu začal všímať, že po zjedení raňajok boli hodnoty jeho cukru v krvi nezvyčajne vysoké. V norme boli vtedy, keď si dal oneskorené raňajky, alebo počkal s jedlom až do obeda.

Vo svojom výskume objavil množstvo informácií – okrem iného napríklad aj to, že niektoré štúdie o raňajkovaní sponzorovali spoločnosti na výrobu cereálií a ďalších jedál považovaných za „raňajkové“. Výrobcovia slaného a sladkého pečiva, cereálií či toastov najviac bohatnú práve na tom, že ľudia veria prospešnosti raňajkovania.

Neraňajkovanie nemusí súvisieť s obezitou

Kealey tiež uvádza, že jedenie raňajok môže, v kontraste s tým, čomu ľudia veria, zvýšiť denný príjem kalórií. Podporujú ho aj niektoré štúdie, ktorých účastníci neraňajkovali alebo raňajkovali iba menšie jedlo, no nejedli preto neskôr viac, práve naopak. Ak raňajkovali jedlo, ktoré malo 600 alebo viac kalórií, ich obed bol len o niečo menej výdatný.

Profesor vo svojej knihe opisuje aj štúdiu, podľa ktorej urobia diabetici druhého typu lepšie, ak raňajky preskočia a dajú si radšej výdatnejší obed a večeru. Ľudia, ktorí pravidelne vynechávajú raňajky, jedia často menej alebo rovnaké množstvo ako tí, ktorí pravidelne raňajkujú.

To môže znamenať, že výhody a nevýhody raňajkovania a neraňajkovania sú vysoko individuálne a závisia od celkového životného štýlu človeka. Odborníci neraz dávajú ako príklad ľudí, ktorí preskakujú raňajky, no počas dňa sa ešte navyše nehýbu, prípadne cestou do práce schmatnú nejakú sladkosť, večer sedia s naloženým tanierom nezdravých potravín a tým pádom majú výslednú nadváhu.

Medzi neraňajkovaním a obezitou tak nemusí nutne byť kauzalita (že jedno zapríčiňuje druhé), ale iba korelácia (istý vzájomný vzťah) a dokazuje to aj metaštúdia z roku 2014. Tá opätovne preskúmala výsledky iných výskumov a narazila na určité metodologické chyby, nejednoznačnosť a skreslenia.

Počúvajte svoje telo

Odborník na výživu John Berardi tvrdí, že raňajkovať nie je povinné a je na každom z nás, ako sa rozhodne a čo mu hovorí jeho telo. Jednoducho povedané, znamená to, že nejde o najdôležitejšie jedlo dňa. Dodáva však, že pri dôsledkoch na naše zdravie nejde len o raňajkovanie ako také, ale hlavne o to čo jeme a ako.

Aj profesor Kealey súhlasí, že vynechávanie raňajok nie je pre všetkých. Potrebujú ich deti, najmä tie trpiace podvýživou a dať si prvé jedlo dňa krátko po zobudení môžu taktiež ľudia, ktorí s raňajkovaním nemajú žiaden problém a majú primeranú hmotnosť.

Ak sa však ráno necítite hneď hladní, viete fungovať aj bez raňajkovania, nenúťte sa doň len preto, že vám to prikazujú „raňajkové dogmy“.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  2. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  5. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  1. Radšej škola ako metla
  2. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  5. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. SEAT predstavil e-Scooter
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 462
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 266
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 236
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 131
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 6 827
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 600
  7. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 236
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 130
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 820
  10. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 625

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
Dobré ráno

Dobré ráno: Schválili 80-tisíc, čudný galavečer stál viac ako polmilión

Ako ministerstvo kultúry dokázalo minúť oveľa viac, ako mu dovolili.

Dobré ráno
Marian Kočner a jeho obhajcovia Michal Mandzák (vľavo) a Marek Para.
Stĺpček Petra Schutza

Súd v kauze vraždy ani nemôže prísť dosť skoro

Ján Kuciak a Martina Kušnírová si zaslúžia ešte jeden symbol.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Tipy na ekologické vianočné darčeky pre všetkých

Čo poteší ľudí, ktorí myslia na životné prostredie?

Stĺpček Osmelené

Smrť Violy nie je tragédiou temnej uličky

Kto je vinníkom tohto obludného násilia?

Soňa Jánošová
Dominika Horňáková a Eva Stančeková, zakladateľky projektu Šumné a Knižnica oblečenia
Rozhovory ZKH - diskusná relácia Zuzany Kovačič Hanzelovej na aktuálne politické aj spoločenské témy.