Outlety, charita aj smetné koše. Kde končí nepredané oblečenie?

Značky majú rôzne stratégie v závislosti na trhu, na ktorom pôsobia.

(Zdroj: Pixabay.com)

Dnešný trh s oblečením navodzuje dojem, že nič nie je staršie ako móda minulej sezóny a len čo čerstvo nadiktovaný štýl obliekania vtrhne do obchodov, mal by aj do vášho šatníka.

Tento spôsob nadprodukcie oblečenia si však pýta svoju daň. O továrňach v ázijských krajinách, kde ľudia za nedostatočnú mzdu a neraz aj v nebezpečných pracovných podmienkach šijú oblečenie pre najväčšie módne reťazce, sa prestáva mlčať.

Do popredia sa dostáva aj riešenie prostredníctvom recyklácie oblečenia a striedmosti v nakupovaní nových kúskov, aby neskôr nedochádzalo k vytváraniu tisícok ton textilného odpadu. Ľudia nosia svoje staré oblečenie do second-handov, na charitu, tí kreatívnejší ho pretvárajú na nové nositeľné kúsky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Globálnu zmenu však nie je možné urobiť zo dňa na deň. V tejto súvislosti je tiež zaujímavé vedieť, kde končí nie staré a obnosené oblečenie, ale práve to, ktoré sa nepredá a zostáva visieť na vešiakoch v obchodných reťazcoch aj na konci sezóny.

Značky si chránia imidž

„Značky majú rôzne stratégie pre manažment nepredaného oblečenia, záleží na trhu, na ktorom pôsobia,“ hovorí Kamila Boudová, česká odborníčka na udržateľnú módu, ktorá pôsobí aj v rámci medzinárodnej kampane za lepší módny priemysel, Fashion Revolution.

„Luxusné značky predávajú tovar v zľavách výlučne svojim zamestnancom. Zvyšok nepredaného tovaru pália, aby ochránili svoj imidž a ich oblečenie sa nedostalo na trh pod cenu,“ vysvetľuje Boudová praktiky známych značiek.

Dostupnejšie, menej luxusné reťazce v nižšom segmente trhu majú podľa nej zase vlastné outlety, alebo svoj tovar predávajú veľkopredajcom. Tí odstrihnú visačky s logom a oblečenie znova pustia na trh.

Okrem oficiálnych informácií, ktoré predajcovia v rámci svojho marketingu predostierajú verejnosti, niekedy vyplávajú na povrch aj neželané praktiky.

Napríklad v roku 2010 vypukol škandál, keď sa prišlo na to, že spoločnosti H&M a Wal-Mart znehodnocujú a následne vyhadzujú nové, nepredané oblečenie do smetí. Aby sa predišlo ich ďalšiemu noseniu, prípadne neželanému predaju za lacnejší peniaz, odstrihávali rukaviciam prsty či robili diery do tričiek.

O rok neskôr sa podobný scenár zopakoval aj pri luxusnej značke Victoria's Secret, keď predavačky pred očami zákazníčky rozstrihali vrátené, nenosené tepláky. Údajne išlo o bežný postup, ktorý však mal ďaleko od udržateľnosti módneho priemyslu.

Outlety, výpredaje, charita

Mnohé z medzinárodných spoločností, ktoré svoje odevy predávajú aj na slovenskom trhu, sa v rámci možností snažia správať eticky. S otázkou, čo robia s nepredaným oblečením, sme oslovili viacero náhodne vybratých módnych reťazcov. Odpovedala sotva polovica opýtaných, väčšina z nich však má spoločných menovateľov – outlety, výpredaje, charita.

„Nepredaný tovar C&A na základe dlhodobej spolupráce poskytujeme na lokálnej úrovni charitatívnym organizáciám,“ uviedla Veronika Kovaříková z tlačového oddelenia spoločnosti.

Marketingová manažérka Martina Vančová, ktorá má na Slovensku na starosti značky Reserved, Mohito, House, Cropp a Sinsay tvrdí, že všetky z nich sa snažia znížiť nepredajný tovar na minimum. Robia tak prostredníctvom výroby a dodávok takého oblečenia na jednotlivé trhy, ktoré odráža najnovšie trendy a vkus jednotlivých krajín.

„Ak sa aj napriek tejto snahe vyskytne oblečenie, ktoré sa v kamenných predajniach v rámci sezóny nepredá, presúvame ho do siete našich outletov. Prípadne je použité aj na charitatívne účely,“ dodala Vančová.

Do outletov mieri aj nepredané oblečenie značky Desigual. „Tam sa predáva vo vyšších zľavách, než v bežnej sieti obchodov,“ informovala marketingová manažérka Veronika Zámečníková.

„Oblečenie, ktoré nepredáme v plných cenách, predáme takmer komplet vo väčšine prípadov v jednotlivých vlnách výpredajov. Na trh sa zároveň snažíme dodávať oblečenie, ktoré kopíruje vkus a potreby zákazníkov. Oblečenie, ktoré zostane, darujeme charite,“ odpovedala manažérka spoločnosti Marks & Spencer Helena Vyhnánková.

Udržateľne sa snaží podľa vlastných slov konať aj značka Lindex. „Procesy máme nastavené tak, aby objem tovaru, ktorý do predajní príde, bol adekvátny objemu tovaru, ktorý predáme.

Nepredané kusy sa po sezóne dostávajú do zliav, a tak sa postupne vypredajú. Aktuálne u nás beží pilotný projekt Love Your Fashion, ktorý súvisí s recyklovaním módy. Zákazníkom ponúkame, aby svoje použité oblečenie odovzdali v našich predajniach,“ odpovedala marketingová manažérka spoločnosti Jana Hrušovská.

Kto nesie zodpovednosť

Čím viac sa o udržateľnosti módneho priemyslu bude hovoriť, tým viac sa preň môže urobiť. Ide však o zložitý a komplexný proces, ktorého súčasťou sú výrobné továrne, módne spoločnosti, spotrebitelia, ale aj vlády a neziskové organizácie. Istú časť zodpovednosti nesie každý z nich.

No hoci sú nakupujúci ľudia iba jedným článkom z dlhšieho reťazca, v rukách majú zásadnú moc. Majú totiž vplyv aj na správanie reťazcov s oblečením a to či už reaktívnym prístupom na ich neetické fungovanie a správanie, alebo svojím vlastným rozhodovaním, či nový kus oblečenia naozaj potrebujú.

Za neustály kolobeh výroby nového oblečenia a jeho následné vyhadzovanie totiž platíme vysokú cenu. Environmentálnu aj ľudskú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 689
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 245
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 706
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 482
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 423
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 705
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 671
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 088
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 062
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 979

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.

Neprehliadnite tiež

Kto je Neri Oxmanová, vedkyňa, ktorá okúzlila Brada Pitta

Bulvár v nej vidí podobu s Angelinou, no ona má viac čo ponúknuť.

Herečka Martina Majerníková Koval: Amatérske divadlo je spontánnejšie

Speváčka a herečka stojí za festivalom Scénická žatva.

Linz je plný kontrastov: Toto je jeho šesť jedinečností

V treťom najväčšom rakúskom meste sa prejdete po strechách domov.

Móda pre tehotné: Ako sa obliecť s bruškom?

V tehotenstve musí byť šatník praktický a komfortný.