Outlety, charita aj smetné koše. Kde končí nepredané oblečenie?

Značky majú rôzne stratégie v závislosti na trhu, na ktorom pôsobia.

(Zdroj: Pixabay.com)

Dnešný trh s oblečením navodzuje dojem, že nič nie je staršie ako móda minulej sezóny a len čo čerstvo nadiktovaný štýl obliekania vtrhne do obchodov, mal by aj do vášho šatníka.

Tento spôsob nadprodukcie oblečenia si však pýta svoju daň. O továrňach v ázijských krajinách, kde ľudia za nedostatočnú mzdu a neraz aj v nebezpečných pracovných podmienkach šijú oblečenie pre najväčšie módne reťazce, sa prestáva mlčať.

Do popredia sa dostáva aj riešenie prostredníctvom recyklácie oblečenia a striedmosti v nakupovaní nových kúskov, aby neskôr nedochádzalo k vytváraniu tisícok ton textilného odpadu. Ľudia nosia svoje staré oblečenie do second-handov, na charitu, tí kreatívnejší ho pretvárajú na nové nositeľné kúsky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Globálnu zmenu však nie je možné urobiť zo dňa na deň. V tejto súvislosti je tiež zaujímavé vedieť, kde končí nie staré a obnosené oblečenie, ale práve to, ktoré sa nepredá a zostáva visieť na vešiakoch v obchodných reťazcoch aj na konci sezóny.

Značky si chránia imidž

„Značky majú rôzne stratégie pre manažment nepredaného oblečenia, záleží na trhu, na ktorom pôsobia,“ hovorí Kamila Boudová, česká odborníčka na udržateľnú módu, ktorá pôsobí aj v rámci medzinárodnej kampane za lepší módny priemysel, Fashion Revolution.

„Luxusné značky predávajú tovar v zľavách výlučne svojim zamestnancom. Zvyšok nepredaného tovaru pália, aby ochránili svoj imidž a ich oblečenie sa nedostalo na trh pod cenu,“ vysvetľuje Boudová praktiky známych značiek.

Dostupnejšie, menej luxusné reťazce v nižšom segmente trhu majú podľa nej zase vlastné outlety, alebo svoj tovar predávajú veľkopredajcom. Tí odstrihnú visačky s logom a oblečenie znova pustia na trh.

Okrem oficiálnych informácií, ktoré predajcovia v rámci svojho marketingu predostierajú verejnosti, niekedy vyplávajú na povrch aj neželané praktiky.

Napríklad v roku 2010 vypukol škandál, keď sa prišlo na to, že spoločnosti H&M a Wal-Mart znehodnocujú a následne vyhadzujú nové, nepredané oblečenie do smetí. Aby sa predišlo ich ďalšiemu noseniu, prípadne neželanému predaju za lacnejší peniaz, odstrihávali rukaviciam prsty či robili diery do tričiek.

O rok neskôr sa podobný scenár zopakoval aj pri luxusnej značke Victoria's Secret, keď predavačky pred očami zákazníčky rozstrihali vrátené, nenosené tepláky. Údajne išlo o bežný postup, ktorý však mal ďaleko od udržateľnosti módneho priemyslu.

Outlety, výpredaje, charita

Mnohé z medzinárodných spoločností, ktoré svoje odevy predávajú aj na slovenskom trhu, sa v rámci možností snažia správať eticky. S otázkou, čo robia s nepredaným oblečením, sme oslovili viacero náhodne vybratých módnych reťazcov. Odpovedala sotva polovica opýtaných, väčšina z nich však má spoločných menovateľov – outlety, výpredaje, charita.

„Nepredaný tovar C&A na základe dlhodobej spolupráce poskytujeme na lokálnej úrovni charitatívnym organizáciám,“ uviedla Veronika Kovaříková z tlačového oddelenia spoločnosti.

Marketingová manažérka Martina Vančová, ktorá má na Slovensku na starosti značky Reserved, Mohito, House, Cropp a Sinsay tvrdí, že všetky z nich sa snažia znížiť nepredajný tovar na minimum. Robia tak prostredníctvom výroby a dodávok takého oblečenia na jednotlivé trhy, ktoré odráža najnovšie trendy a vkus jednotlivých krajín.

„Ak sa aj napriek tejto snahe vyskytne oblečenie, ktoré sa v kamenných predajniach v rámci sezóny nepredá, presúvame ho do siete našich outletov. Prípadne je použité aj na charitatívne účely,“ dodala Vančová.

Do outletov mieri aj nepredané oblečenie značky Desigual. „Tam sa predáva vo vyšších zľavách, než v bežnej sieti obchodov,“ informovala marketingová manažérka Veronika Zámečníková.

„Oblečenie, ktoré nepredáme v plných cenách, predáme takmer komplet vo väčšine prípadov v jednotlivých vlnách výpredajov. Na trh sa zároveň snažíme dodávať oblečenie, ktoré kopíruje vkus a potreby zákazníkov. Oblečenie, ktoré zostane, darujeme charite,“ odpovedala manažérka spoločnosti Marks & Spencer Helena Vyhnánková.

Udržateľne sa snaží podľa vlastných slov konať aj značka Lindex. „Procesy máme nastavené tak, aby objem tovaru, ktorý do predajní príde, bol adekvátny objemu tovaru, ktorý predáme.

Nepredané kusy sa po sezóne dostávajú do zliav, a tak sa postupne vypredajú. Aktuálne u nás beží pilotný projekt Love Your Fashion, ktorý súvisí s recyklovaním módy. Zákazníkom ponúkame, aby svoje použité oblečenie odovzdali v našich predajniach,“ odpovedala marketingová manažérka spoločnosti Jana Hrušovská.

Kto nesie zodpovednosť

Čím viac sa o udržateľnosti módneho priemyslu bude hovoriť, tým viac sa preň môže urobiť. Ide však o zložitý a komplexný proces, ktorého súčasťou sú výrobné továrne, módne spoločnosti, spotrebitelia, ale aj vlády a neziskové organizácie. Istú časť zodpovednosti nesie každý z nich.

No hoci sú nakupujúci ľudia iba jedným článkom z dlhšieho reťazca, v rukách majú zásadnú moc. Majú totiž vplyv aj na správanie reťazcov s oblečením a to či už reaktívnym prístupom na ich neetické fungovanie a správanie, alebo svojím vlastným rozhodovaním, či nový kus oblečenia naozaj potrebujú.

Za neustály kolobeh výroby nového oblečenia a jeho následné vyhadzovanie totiž platíme vysokú cenu. Environmentálnu aj ľudskú.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  2. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  3. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  4. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  7. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  8. Noc architektúry 2018
  9. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  10. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 014
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 052
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 223
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 666
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 414
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 116
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 836
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 390
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 199
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 108

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Vlhová: Moja nervozita sa dala krájať. Drobné chyby ma stáli medailu

Viem, že mám v zjazde zlozvyky zo slalomu. Robím veci, ktoré nemôžem, hovorí slovenská zjazdárka Petra Vlhová.

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine.

ŠPORT

Vlhová dosiahla životný úspech, v kombinácii skončila piata

Zlato si vyjazdila Švajčiarka Michelle Gisinová.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK OSMELENÉ

Dnes sa pomodlím za Istanbulský dohovor

Zdá sa, že predchádzaniu násiliu na ženách pomôže len zázrak.

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy. Je to nutné?

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.