SME

Outlety, charita aj smetné koše. Kde končí nepredané oblečenie?

Značky majú rôzne stratégie v závislosti na trhu, na ktorom pôsobia.

(Zdroj: Pixabay.com)

Dnešný trh s oblečením navodzuje dojem, že nič nie je staršie ako móda minulej sezóny a len čo čerstvo nadiktovaný štýl obliekania vtrhne do obchodov, mal by aj do vášho šatníka.

Tento spôsob nadprodukcie oblečenia si však pýta svoju daň. O továrňach v ázijských krajinách, kde ľudia za nedostatočnú mzdu a neraz aj v nebezpečných pracovných podmienkach šijú oblečenie pre najväčšie módne reťazce, sa prestáva mlčať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do popredia sa dostáva aj riešenie prostredníctvom recyklácie oblečenia a striedmosti v nakupovaní nových kúskov, aby neskôr nedochádzalo k vytváraniu tisícok ton textilného odpadu. Ľudia nosia svoje staré oblečenie do second-handov, na charitu, tí kreatívnejší ho pretvárajú na nové nositeľné kúsky.

SkryťVypnúť reklamu

Globálnu zmenu však nie je možné urobiť zo dňa na deň. V tejto súvislosti je tiež zaujímavé vedieť, kde končí nie staré a obnosené oblečenie, ale práve to, ktoré sa nepredá a zostáva visieť na vešiakoch v obchodných reťazcoch aj na konci sezóny.

Značky si chránia imidž

„Značky majú rôzne stratégie pre manažment nepredaného oblečenia, záleží na trhu, na ktorom pôsobia,“ hovorí Kamila Boudová, česká odborníčka na udržateľnú módu, ktorá pôsobí aj v rámci medzinárodnej kampane za lepší módny priemysel, Fashion Revolution.

„Luxusné značky predávajú tovar v zľavách výlučne svojim zamestnancom. Zvyšok nepredaného tovaru pália, aby ochránili svoj imidž a ich oblečenie sa nedostalo na trh pod cenu,“ vysvetľuje Boudová praktiky známych značiek.

Dostupnejšie, menej luxusné reťazce v nižšom segmente trhu majú podľa nej zase vlastné outlety, alebo svoj tovar predávajú veľkopredajcom. Tí odstrihnú visačky s logom a oblečenie znova pustia na trh.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem oficiálnych informácií, ktoré predajcovia v rámci svojho marketingu predostierajú verejnosti, niekedy vyplávajú na povrch aj neželané praktiky.

Napríklad v roku 2010 vypukol škandál, keď sa prišlo na to, že spoločnosti H&M a Wal-Mart znehodnocujú a následne vyhadzujú nové, nepredané oblečenie do smetí. Aby sa predišlo ich ďalšiemu noseniu, prípadne neželanému predaju za lacnejší peniaz, odstrihávali rukaviciam prsty či robili diery do tričiek.

O rok neskôr sa podobný scenár zopakoval aj pri luxusnej značke Victoria's Secret, keď predavačky pred očami zákazníčky rozstrihali vrátené, nenosené tepláky. Údajne išlo o bežný postup, ktorý však mal ďaleko od udržateľnosti módneho priemyslu.

Outlety, výpredaje, charita

Mnohé z medzinárodných spoločností, ktoré svoje odevy predávajú aj na slovenskom trhu, sa v rámci možností snažia správať eticky. S otázkou, čo robia s nepredaným oblečením, sme oslovili viacero náhodne vybratých módnych reťazcov. Odpovedala sotva polovica opýtaných, väčšina z nich však má spoločných menovateľov – outlety, výpredaje, charita.

SkryťVypnúť reklamu

„Nepredaný tovar C&A na základe dlhodobej spolupráce poskytujeme na lokálnej úrovni charitatívnym organizáciám,“ uviedla Veronika Kovaříková z tlačového oddelenia spoločnosti.

Marketingová manažérka Martina Vančová, ktorá má na Slovensku na starosti značky Reserved, Mohito, House, Cropp a Sinsay tvrdí, že všetky z nich sa snažia znížiť nepredajný tovar na minimum. Robia tak prostredníctvom výroby a dodávok takého oblečenia na jednotlivé trhy, ktoré odráža najnovšie trendy a vkus jednotlivých krajín.

„Ak sa aj napriek tejto snahe vyskytne oblečenie, ktoré sa v kamenných predajniach v rámci sezóny nepredá, presúvame ho do siete našich outletov. Prípadne je použité aj na charitatívne účely,“ dodala Vančová.

Do outletov mieri aj nepredané oblečenie značky Desigual. „Tam sa predáva vo vyšších zľavách, než v bežnej sieti obchodov,“ informovala marketingová manažérka Veronika Zámečníková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Oblečenie, ktoré nepredáme v plných cenách, predáme takmer komplet vo väčšine prípadov v jednotlivých vlnách výpredajov. Na trh sa zároveň snažíme dodávať oblečenie, ktoré kopíruje vkus a potreby zákazníkov. Oblečenie, ktoré zostane, darujeme charite,“ odpovedala manažérka spoločnosti Marks & Spencer Helena Vyhnánková.

Udržateľne sa snaží podľa vlastných slov konať aj značka Lindex. „Procesy máme nastavené tak, aby objem tovaru, ktorý do predajní príde, bol adekvátny objemu tovaru, ktorý predáme.

Nepredané kusy sa po sezóne dostávajú do zliav, a tak sa postupne vypredajú. Aktuálne u nás beží pilotný projekt Love Your Fashion, ktorý súvisí s recyklovaním módy. Zákazníkom ponúkame, aby svoje použité oblečenie odovzdali v našich predajniach,“ odpovedala marketingová manažérka spoločnosti Jana Hrušovská.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto nesie zodpovednosť

Čím viac sa o udržateľnosti módneho priemyslu bude hovoriť, tým viac sa preň môže urobiť. Ide však o zložitý a komplexný proces, ktorého súčasťou sú výrobné továrne, módne spoločnosti, spotrebitelia, ale aj vlády a neziskové organizácie. Istú časť zodpovednosti nesie každý z nich.

No hoci sú nakupujúci ľudia iba jedným článkom z dlhšieho reťazca, v rukách majú zásadnú moc. Majú totiž vplyv aj na správanie reťazcov s oblečením a to či už reaktívnym prístupom na ich neetické fungovanie a správanie, alebo svojím vlastným rozhodovaním, či nový kus oblečenia naozaj potrebujú.

Za neustály kolobeh výroby nového oblečenia a jeho následné vyhadzovanie totiž platíme vysokú cenu. Environmentálnu aj ľudskú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 743
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 803
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 674
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 726
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 373
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 732
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 477
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 239
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 283
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 819
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 085
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 758
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 005
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 287
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 206
  8. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme. 6 564
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu