SME

Marta Ferencová o filme Všetko alebo nič: Nechcela som čitateľkám zabiť ilúziu

Nakrútila druhý celovečerný film a potešila by sa, keby ženským režisérkam urobila na scéne cestičku. Cíti sa však viac ako česká režisérka.

Marta FerencováMarta Ferencová (Zdroj: archív MF)

V jednom staršom rozhovore pre SME ste povedali: Vzťah herec – režisér je vec správneho argumentu, porozumenia. Odvtedy ste o niekoľko veľkých projektov bohatšia. Stále sa vám darí fungovať vďaka tomuto modelu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno. V tomto som názor nezmenila, myslím, že stále je to o tom, že pokiaľ chce režisér herca niekam dostať, mal by mať argument a musí to vedieť vysvetliť. Telepatia v tejto komunikácii síce čiastočne funguje, lebo keď režisér robí so svojimi hercami, tak sa na nich musí naladiť. Takže tá komunikácia je trošku vnútornejšia a postupom času sa stane, že už sa len pozriem na herca a vie, čo od neho chcem.

SkryťVypnúť reklamu

Do kín príde v januári váš druhý celovečerný film podľa knihy Evity Urbaníkovej – Všetko alebo nič. Ako došlo k tomu, že ste si zasadli na režisérsku stoličku?

To bola Evitina voľba. Poznali sme sa a predtým sme sa už nejakým spôsobom rozprávali, že by sa táto kniha mohla sfilmovať. Neskôr sme mali menšiu pauzičku a evidentne to semienko v Evite vzklíčilo. Dotiahla to do toho bodu, že sa to nakrúcať malo a vtedy padla jej voľba na mňa. Nejako sa to utriaslo aj s producentmi, takže super.

Film sa pripravoval dlhé štyri roky...

Od momentu, kedy sa prišlo s myšlienkou, že sa to ide nakrúcať a začalo sa to dostávať do nejakej reálnej podoby, tak áno, prešli štyri roky. Jednak sa písal scenár, riešilo sa, či to nebude televízny film, potom to prešlo do modelu kinofilmu, potom do veľkej produkcie s českými a poľskými hercami. Celý projekt narastal, vznikol ako malý a narástol do obrovských rozmerov. Jednak časových, ale aj finančných a produkčných.

SkryťVypnúť reklamu

Nakrúcalo sa etapovito dva roky. Ako sa pracuje pri takýchto podmienkach?

Nie je to ľahké, lebo človek niekedy nevie, či sa to vôbec dokončí. Malo to svoje výhody aj nevýhody. Výhoda scenára bola v tom, že sa reálne odohráva v priebehu dvoch rokov ako príbeh a nejakou zhodou okolnosti sa v prvej fáze nakrútilo všetko to, čo tam aj malo byť. Takže 90 percent vecí, ktoré sa dorábali po roku - dvoch, boli také, ktoré sa skutočne udiali s odstupom času.

Čiže aj dievčatko, ktoré nám začínalo ako štvorročné, stihlo nakrútiť fázu tohto veku skoro úplne celú. Jej šesťročnú fázu sme teda nakrúcali po dvoch rokoch a to nám hralo do karát. Je tam však riziko, že z filmu vyprchá energia. Môže sa stať, že keď sa urobí takáto pauza, tak odíde nadšenie, ktoré ľudia majú na začiatku, keď sa tešia a dávajú do toho všetko. Trošku som sa toho bála, ale musím povedať, že na moje veľké prekvapenie energia nevyprchala.

SkryťVypnúť reklamu

Keď herci prišli na pľac, mala som pocit, ako keby tá pauza ani nebola, rok sa zmazal a všetci nadšene pokračovali ďalej. Neprišli s nejakým skepticizmom, že čo sa stalo, na čo sme čakali a že by medzitým mali desať filmových rolí a táto sa z nich stratila. Evidentne sa pri tomto projekte stalo to, že ľudia, ktorí v ňom hrali, k nemu mali okrem profesijného vzťahu aj ten ľudský a osobný a to tam bolo cítiť.

Vraj boli problémy s financiami. Došlo aj k iným komplikáciám?

Toto bola tá najväčšia a tento problém narástol z dôvodu kvality. Producent Peter Núñez nám dal s Evitou od začiatku voľnú ruku a k projektu pristupoval veľkoryso. Nechal nás hľadať krásne lokality, nechal nás obsadiť dobrých a tým pádom nie lacných hercov. Na filme mu záležalo a prioritou bola kvalita. Až potom ďaleko za tým boli starosti o financie, ktoré mal a ktoré nás trošku dobehli. To bol jediný realizačný problém, všetko ostatné prebiehalo veľmi príjemne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už predtým ste spolupracovali aj s hercami mimo Slovenska, aké však bolo robiť veľký film so Slovákmi, Čechmi aj Poliakmi?

Tým, že to vznikalo postupne, teda začalo to ako slovenský film, potom česko-slovenský a napokon česko-slovensko-poľský, tak to človeku až tak nedôjde. Len sa to tak nabaľovalo a nevnímala som to cez vonkajšie veci, ale cez vnútro. Potrebovala som postavu, našla som si ju v Poľsku, bol to Michal Zebrowski a ani som netušila, kto to je.

Ako ste naňho teda prišli?

Našla som si ho na internete. Jedného dňa som sa naštvala, sadla som si k počítaču a googlila som v okolitých krajinách. Až následne som zistila, že je to najväčšia poľská hviezda a nie úplne lacná. No bolo to treba, postava Jakuba je dôležitá, musí to byť chlap, ktorý je ukážkový a dobrý, charizmatický herec. A bolo to vybavené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Načítavam video...

Bol problém nájsť presne takýto typ na Slovensku alebo v Čechách?

Tento film je trošku špecifický v tom, že Evitina kniha bola v istom zmysle kultová, predalo sa 160-tisíc kusov. Keďže som si pozerala ohlasy a Evita mi rozprávala, ako na knižku ľudia reagujú, nevzniklo to len tak. Ženy k nej majú citový vzťah a tým pádom v ich predstavách vznikol nejaký božský pán menom Jakub, ktorého keby som obsadila kýmkoľvek, koho chronicky poznajú, tak by som im zabila ilúziu.

Doteraz Evite píšu ženy, kto je Jakub, či je ten príbeh pravdivý, čo sa odohralo ďalej a podobne. Akýkoľvek dobrý slovenský alebo český herec by dostal túto ilúziu do veľkej konkrétnosti a tomu sme sa s Evitou chceli vyhnúť. Potrebovali sme novú tvár.

Ako sa vy osobne dívate na filmové stvárňovanie literárnych diel?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4SNB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 751
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 863
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 374
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 302
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 828
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 752
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 445
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 9
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 904
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 177
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 901
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 944
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 289
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu