SME
Nedeľa, 21. júl, 2019 | Meniny má Daniel

Ženy riskujú intenzívnym tréningom vznik inkontinencie

Nadmerná záťaž na svalstvo panvového dna si môže vypýtať svoju daň.

(Zdroj: Pexels.com)

K inkontinencii môže dôjsť v ktoromkoľvek veku, najčastejšie sa s ňou však stretávajú ľudia v stredných rokoch či ženy po pôrodoch. Príčiny bývajú rôzne od neliečených ochorení až po ochabnutie svalstva.

Fyzioterapeutka Kay Crotty však nedávno upozornila, že k nim patrí aj vysoko intenzívny intervalový tréning, takzvaný HIIT (high-intensity interval training) a crossfit, teda silový program určený na rozvoj kondície. Oba typy pohybovej aktivity si v posledných rokoch získali veľkú obľubu.

Pri tomto spôsobe cvičenia a posilňovania však môže dochádzať podľa slov fyzioterapeutky aj k „abnormálne vysokej záťaži“, ktorá oslabuje svalstvo a zvyšuje tak riziko inkontinencie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Doktorka vysvetlila, že ženské panvové dno funguje pre močový mechúr ako podpera a toto svalstvo tiež zabraňuje samovoľnému úniku moču.

„Akýkoľvek vysoko intenzívny tréning vystavuje panvové dno opakovanej vysokej záťaži. Panvové dno sa tak namáha, aby zostalo stabilné, no ako cvičenie pokračuje, je tu možnosť, že príliš klesne a preťaží sa,“ povedala Kay Crotty.

Tri vysoko intenzívne tréningy týždenne v trvaní jedného roka môžu u dvadsiatničiek, ktoré ešte nerodili, doviesť panvové dno do takého stavu, aký majú ženy po pôrode. Preto je dôležité, aby ženy pri cvičení vedome zapájali aj jeho svaly.

„Ako svalstvo začína prirodzene chabnúť, záťaž z každého cvičenia tak má postupne väčší a väčší negatívny dopad,“ upozorňuje fyzioterapeutka. „Svaly panvového dna sú často z cvičenia vynechávané, lebo ľudia sa sústreďujú najmä na dolné brušné svalstvo.“

Zabúdajú teda posilňovať aj oporu, ktorá drží orgány a pomáha stabilizovať chrbticu, a tak postupne ochabuje.

Posilňujte pomocou cvikov

U niektorých žien sa môže inkontinencia objaviť aj pri nadváhe, dlhodobom kašli a už po spomínanom pôrode.

V takom prípade je dôležité svaly panvového dna posilňovať, napríklad dobre známymi Kegelovými cvikmi. Cvičenie by malo vyzerať tak, že stiahnete zvieracie svaly panvového dna, akoby ste chceli zadržať moč.

Kay Crotty odporúča tento cvik opakovať niekoľkokrát týždenne – tridsať stiahnutí svalov, pričom každé stiahnutie by malo trvať aspoň desať sekúnd.

Na druhej strane by však mohli pomôcť aj také druhy pohybu, ktoré svaly panvového dna nezaťažujú. Medzi ne patria napríklad plávanie či bicyklovanie na stacionári.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy kde v lete ušetrite najviac a čo si určite nenechajte újsť
  2. Oslava 50. výročia pristátia na Mesiaci aj v Kine Lumiére
  3. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi
  4. Už to na vás niekedy padalo?
  5. Príbeh Maťa Homolu: Od malička srdcom pretekár
  6. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo
  7. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku
  8. Tohtoročná Pohoda bude BEZ starostí
  9. Výnimočná učiteľka z Ružomberka
  10. Tipy, ako si vybrať najlepší televízor a ušetriť až 1960 €
  1. Oslava 50. výročia pristátia na Mesiaci aj v Kine Lumiére
  2. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi
  3. Buďte na cestách v bezpečí pomocou kamery Mio MiVue 751 !
  4. Elektromobily kúpime lacnejšie. Na cestách bude viac ekovozidiel
  5. Tipy kde v lete ušetrite najviac a čo si určite nenechajte újsť
  6. Oslava 50. výročia pristátia na Mesiaci aj v Košiciach
  7. Už to na vás niekedy padalo?
  8. Príbeh Maťa Homolu: Od malička srdcom pretekár
  9. 15. ročník letnej školy pre študentov z TEC Monterrey, Mexiko
  10. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo
  1. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 13 664
  2. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Bulharsku 8 612
  3. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku 7 268
  4. Výnimočná učiteľka z Ružomberka 6 994
  5. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo 6 814
  6. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 6 601
  7. Rezervujte si last minute dovolenku so zľavou až do 70% 5 695
  8. Tipy, ako si vybrať najlepší televízor a ušetriť až 1960 € 4 644
  9. Elektromobily kúpime lacnejšie. Na cestách bude viac ekovozidiel 4 494
  10. Koľko stojí najlacnejší elektromobil? Cena vás poteší 4 112

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Inkontinencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto - štart rakety Falcon 9.
Účastníci sprievodu 9. ročníka festivalu Dúhový Pride v Bratislave 20. júla 2019.

Sagan opäť zabával fanúšikov. Na Tourmalete zdvihol predné koleso

Pozrite si jazdu Sagana na zadnom kolese v cieli 14. etapy.

Peter Sagan obhajuje zelený dres na 1. etape Tour de France 2019.
Simpsonovci stiahli z obehu epizódu s Michaelom Jacksonom.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Aktualizované

Záhorie si obľúbia zvedaví cestovatelia. Ako využiť jeho ponuku naplno?

Región, ktorý prepája Čechy a Slovensko, skrýva množstvo atrakcií pre celú rodinu.