SME
Nedeľa, 25. august, 2019 | Meniny má Ľudovít

Ženy riskujú intenzívnym tréningom vznik inkontinencie

Nadmerná záťaž na svalstvo panvového dna si môže vypýtať svoju daň.

(Zdroj: Pexels.com)

K inkontinencii môže dôjsť v ktoromkoľvek veku, najčastejšie sa s ňou však stretávajú ľudia v stredných rokoch či ženy po pôrodoch. Príčiny bývajú rôzne od neliečených ochorení až po ochabnutie svalstva.

Fyzioterapeutka Kay Crotty však nedávno upozornila, že k nim patrí aj vysoko intenzívny intervalový tréning, takzvaný HIIT (high-intensity interval training) a crossfit, teda silový program určený na rozvoj kondície. Oba typy pohybovej aktivity si v posledných rokoch získali veľkú obľubu.

Pri tomto spôsobe cvičenia a posilňovania však môže dochádzať podľa slov fyzioterapeutky aj k „abnormálne vysokej záťaži“, ktorá oslabuje svalstvo a zvyšuje tak riziko inkontinencie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Doktorka vysvetlila, že ženské panvové dno funguje pre močový mechúr ako podpera a toto svalstvo tiež zabraňuje samovoľnému úniku moču.

„Akýkoľvek vysoko intenzívny tréning vystavuje panvové dno opakovanej vysokej záťaži. Panvové dno sa tak namáha, aby zostalo stabilné, no ako cvičenie pokračuje, je tu možnosť, že príliš klesne a preťaží sa,“ povedala Kay Crotty.

Tri vysoko intenzívne tréningy týždenne v trvaní jedného roka môžu u dvadsiatničiek, ktoré ešte nerodili, doviesť panvové dno do takého stavu, aký majú ženy po pôrode. Preto je dôležité, aby ženy pri cvičení vedome zapájali aj jeho svaly.

„Ako svalstvo začína prirodzene chabnúť, záťaž z každého cvičenia tak má postupne väčší a väčší negatívny dopad,“ upozorňuje fyzioterapeutka. „Svaly panvového dna sú často z cvičenia vynechávané, lebo ľudia sa sústreďujú najmä na dolné brušné svalstvo.“

Zabúdajú teda posilňovať aj oporu, ktorá drží orgány a pomáha stabilizovať chrbticu, a tak postupne ochabuje.

Posilňujte pomocou cvikov

U niektorých žien sa môže inkontinencia objaviť aj pri nadváhe, dlhodobom kašli a už po spomínanom pôrode.

V takom prípade je dôležité svaly panvového dna posilňovať, napríklad dobre známymi Kegelovými cvikmi. Cvičenie by malo vyzerať tak, že stiahnete zvieracie svaly panvového dna, akoby ste chceli zadržať moč.

Kay Crotty odporúča tento cvik opakovať niekoľkokrát týždenne – tridsať stiahnutí svalov, pričom každé stiahnutie by malo trvať aspoň desať sekúnd.

Na druhej strane by však mohli pomôcť aj také druhy pohybu, ktoré svaly panvového dna nezaťažujú. Medzi ne patria napríklad plávanie či bicyklovanie na stacionári.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  3. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  4. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Prvá časť
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  8. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  9. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  10. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 57 739
  2. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 080
  3. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 505
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 032
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 8 937
  6. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 8 833
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 591
  8. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 6 418
  9. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 784
  10. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami 4 602

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Inkontinencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Sex, drogy a rock and roll do tábora nepatria, vraví šéf skautov

Skauting vedie deti k zodpovednosti, hovorí šéf skautov.

Minister spravodlivosti Gábor Gál.
Nikola Radosová (vpravo), Laura Künzlerová a Gabi Schottroffová (obe Švajčiarsko) v zápase Slovensko - Švajčiarsko ME vo volejbale žien 2019.

Aj dospelý mozog tvorí nové nervové bunky. Načo nám sú?

Mať dlhý chvost a ostré zuby sa vypláca.

Neuróny v mozgu.

Neprehliadnite tiež

Stredoveká Trnava: Tri akcie, ktoré môžete onedlho zažiť v malom Ríme

Mesto chystá na jeseň veľa atraktívnych podujatí.

Stredoveká prešovačka
Makový koláč s tvarohom a čučoriedkami