Ženy riskujú intenzívnym tréningom vznik inkontinencie

Nadmerná záťaž na svalstvo panvového dna si môže vypýtať svoju daň.

(Zdroj: Pexels.com)

K inkontinencii môže dôjsť v ktoromkoľvek veku, najčastejšie sa s ňou však stretávajú ľudia v stredných rokoch či ženy po pôrodoch. Príčiny bývajú rôzne od neliečených ochorení až po ochabnutie svalstva.

Fyzioterapeutka Kay Crotty však nedávno upozornila, že k nim patrí aj vysoko intenzívny intervalový tréning, takzvaný HIIT (high-intensity interval training) a crossfit, teda silový program určený na rozvoj kondície. Oba typy pohybovej aktivity si v posledných rokoch získali veľkú obľubu.

Pri tomto spôsobe cvičenia a posilňovania však môže dochádzať podľa slov fyzioterapeutky aj k „abnormálne vysokej záťaži“, ktorá oslabuje svalstvo a zvyšuje tak riziko inkontinencie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Doktorka vysvetlila, že ženské panvové dno funguje pre močový mechúr ako podpera a toto svalstvo tiež zabraňuje samovoľnému úniku moču.

„Akýkoľvek vysoko intenzívny tréning vystavuje panvové dno opakovanej vysokej záťaži. Panvové dno sa tak namáha, aby zostalo stabilné, no ako cvičenie pokračuje, je tu možnosť, že príliš klesne a preťaží sa,“ povedala Kay Crotty.

Tri vysoko intenzívne tréningy týždenne v trvaní jedného roka môžu u dvadsiatničiek, ktoré ešte nerodili, doviesť panvové dno do takého stavu, aký majú ženy po pôrode. Preto je dôležité, aby ženy pri cvičení vedome zapájali aj jeho svaly.

„Ako svalstvo začína prirodzene chabnúť, záťaž z každého cvičenia tak má postupne väčší a väčší negatívny dopad,“ upozorňuje fyzioterapeutka. „Svaly panvového dna sú často z cvičenia vynechávané, lebo ľudia sa sústreďujú najmä na dolné brušné svalstvo.“

Zabúdajú teda posilňovať aj oporu, ktorá drží orgány a pomáha stabilizovať chrbticu, a tak postupne ochabuje.

Posilňujte pomocou cvikov

U niektorých žien sa môže inkontinencia objaviť aj pri nadváhe, dlhodobom kašli a už po spomínanom pôrode.

V takom prípade je dôležité svaly panvového dna posilňovať, napríklad dobre známymi Kegelovými cvikmi. Cvičenie by malo vyzerať tak, že stiahnete zvieracie svaly panvového dna, akoby ste chceli zadržať moč.

Kay Crotty odporúča tento cvik opakovať niekoľkokrát týždenne – tridsať stiahnutí svalov, pričom každé stiahnutie by malo trvať aspoň desať sekúnd.

Na druhej strane by však mohli pomôcť aj také druhy pohybu, ktoré svaly panvového dna nezaťažujú. Medzi ne patria napríklad plávanie či bicyklovanie na stacionári.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Už viac ako 36 čerpacích staníc OMV je v novom šate
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Už viac ako 36 čerpacích staníc OMV je v novom šate
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  6. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  7. Do we have "Sagans" in language education?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 361
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 935
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 735
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 5 485
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 171
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 712
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 166
  8. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 114
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 460
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center 1 896

Téma: Šport


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Univerzitná nemocnica ignoruje Pellegriniho. Súkromník v nej zarába státisíce

Šéfka Mikrobiologického ústavu navrhla, ako nahradiť súkromníka.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: McDonald's po desiatich rokoch mení ceny, na Slovensku láme rekordy

Americkému reťazcu sa darí čoraz viac.

SVET

Zomrel oceňovaný americký spisovateľ Philip Roth

Bol autorom románov ako Portnoyov komplex či Druhý život.

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

Neprehliadnite tiež

Praktické rady, ako zariadiť detskú izbu

Pristupujte k detskej izbe vášho potomka s kreativitou aj rozumom.

Ako by mal vyzerať dobrý rozhovor o sexe? Trinásť tipov podľa odborníčok

Postup, ako sa začať s partnerom či partnerkou rozprávať o intímnom živote.

Pozrite si desať receptov na jahodové dezerty

Vybrali sme pre vás zaujímavé, svieže a chutné zákusky a torty plné jahôd.

Zverejnili oficiálne fotografie zo svadby Harryho a Meghan

Autorom je fotograf Alexi Lubomirski, ktorý snímky zhotovil na hrade Windsor.

Módna poradňa: Ako si vybrať plavky podľa typu postavy

Aby na vás plavky vyzerali sexy, musia správne sedieť. Poradíme vám, ako na to.