SME

Parkovacie miesta pre ženy: Sexizmus či bezpečné riešenie?

Spoznáte ich podľa ružových čiar, piktogramu so sukňou a väčších rozmerov. Parkovacie miesta určené výlučne šoférkam.

(Zdroj: Flickr.com)

V spoločnosti často prevládajú predsudky, že ženy sú horšie šoférky a navyše ich parkovacie schopnosti nie sú príliš dobré. V niektorých krajinách došli až tak ďaleko, že im vytvorili špeciálne miesta na parkovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienku poskytnúť ženám pri parkovaní väčší priestor, zaviedli do praxe napríklad v Rakúsku, Nemecku, Taliansku, Číne či Južnej Kórei. Jednotlivé krajiny pritom argumentujú predovšetkým väčšou bezpečnosťou a pohodlným parkovaním pre dámy.

Tieto vyhradené parkovacie miesta sa zvyčajne nachádzajú na podzemných parkoviskách v obchodných centrách a sú označené ružovým zafarbením. Ich rozmery sú zhruba 1,5-krát väčšie ako rozmery klasických parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne sa táto iniciatíva uchytila najprv v Nemecku v 90. rokoch, aby sa zvýšilo bezpečie a znížilo riziko sexuálnych útokov na ženy na tmavých parkoviskách. Špeciálne parkovacie miesta teda umiestňovali blízko východov a verejného osvetlenia.

Diskriminácia v parkovaní

Prispôsobiť parkovacie státia bezpečnostným potrebám žien je síce chvályhodné, no tento fakt priniesol aj množstvo rozporuplných reakcií. S bezpečnosťou ako takou totiž nesúvisí, že sú tieto miesta na státie širšie, než tie tradičné.

No zatiaľ čo napríklad v Číne si mnohé ženy tento krok pochvaľovali, objavili sa aj takí ľudia, ktorí sú presvedčení, že ide o sexizmus a diskrimináciu.

Vznik takýchto širších parkovacích miest totiž naznačuje, že ženy sú horšie šoférky. Dotknutí sa však cítili aj muži, podľa ktorých ide o uprednostňovanie žien za volantom, zatiaľ čo oni takéto výhody nemajú.

SkryťVypnúť reklamu

Skôr naopak, v juhovýchodnom Nemecku pobúrilo označenie istých parkovacích miest určených „pre mužov“. Išlo pritom o miesta, na ktorých bolo omnoho náročnejšie zaparkovať, lebo sa nachádzali medzi stĺpmi.

Na Slovensku sú si šoféri rovní

Oslovili sme aj slovenské Ministerstvo vnútra, ktoré je autorom zákona o cestnej premávke, čo si myslí o vzniku takýchto parkovacích miest výlučne pre ženské šoférky.

„V cestnej premávke by mal byť každý vodič bez rozdielu pohlavia schopný zaparkovať vozidlo v štandardnom rozmere parkovacieho miesta. Minimálne napríklad vo vodičskom kurze a pri skúške z odbornej spôsobilosti sa žiadne rozdiely medzi ženami a mužmi nepripúšťajú. Rezort vnútra preto nič také neplánuje zaviesť,“ odpovedal tlačový odbor.

Odmietavý názor má aj dopravný analytik Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

SkryťVypnúť reklamu

„Osobne nevidím žiadny reálny dôvod pre to, aby mali ženy vymedzené špeciálne parkovacie státia pri nákupných centrách alebo iných centrách záujmu. Ženy sú v niektorých prípadoch lepšie a pozornejšie vodičky ako muži vodiči a prispôsobovať rozmerovo parkovacie státia z dôvodu predsudkov o ženskom parkovaní sa mi javí ako úplne nezmyselné,“ povedal Kajánek.

Zároveň upozornil na základný problém s parkovacími miestami, ktorým je budovanie takýchto miest v minimálnych predpísaných rozmeroch, čo sa deje najmä v novopostavených nákupných centrách.

Požiadavky na minimálne rozmery parkovacieho státia pritom pochádzajú ešte z minulej praxe, keď boli rozmery bežných áut oveľa menšie.

„Napríklad do parkovacieho státia minimálneho rozmeru 2,25 m má ten istý problém zaparkovať a následne otvoriť dvere na svojom vozidle tak vodič – muž, ako aj vodička – žena. Na margo toho vnímam ako pozitívnu snahu niektorých investorov skutočnosť, že sa snažia prispôsobiť rozmery parkovacích státí napríklad pre rodiny s malými deťmi,“ uviedol analytik.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takéto státia sa využívajú aj na Slovensku a podľa Kajáneka je ich označenie piktogramom rodiny s deťmi omnoho vhodnejšie, než ružové parkovacie státia s piktogramom ženy v sukni.

Toto riešenie preferuje napríklad aj pri tehotných ženách či ženách s malými deťmi, ktoré pri vystupovaní z vozidla potrebujú, či už z pohľadu komfortu alebo bezpečnosti, viac priestoru.

„Uviedol by som aj jeden podľa mňa vhodný príklad, ktorý aplikovali v Taliansku. Ide o takzvané Rosa Park zóny, na ktorých môžu parkovať len výhradne tehotné ženy a ženy s malými deťmi. V prípade, že v takejto zóne zaparkujete neoprávnene, tak dostanete pokutu akoby ste parkovali napríklad na mieste invalidov. Ale zasa ide o princíp uprednostnenia rodiny a nielen ženy,“ uzatvára analytik.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 861
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 12 525
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 263
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 320
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 971
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 874
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 266
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 110
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


4

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


30
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 204
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 035
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 139
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 582
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 695
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 426
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 319
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu