V spoločnosti často prevládajú predsudky, že ženy sú horšie šoférky a navyše ich parkovacie schopnosti nie sú príliš dobré. V niektorých krajinách došli až tak ďaleko, že im vytvorili špeciálne miesta na parkovanie.
Myšlienku poskytnúť ženám pri parkovaní väčší priestor, zaviedli do praxe napríklad v Rakúsku, Nemecku, Taliansku, Číne či Južnej Kórei. Jednotlivé krajiny pritom argumentujú predovšetkým väčšou bezpečnosťou a pohodlným parkovaním pre dámy.
Tieto vyhradené parkovacie miesta sa zvyčajne nachádzajú na podzemných parkoviskách v obchodných centrách a sú označené ružovým zafarbením. Ich rozmery sú zhruba 1,5-krát väčšie ako rozmery klasických parkovacích miest.
Pôvodne sa táto iniciatíva uchytila najprv v Nemecku v 90. rokoch, aby sa zvýšilo bezpečie a znížilo riziko sexuálnych útokov na ženy na tmavých parkoviskách. Špeciálne parkovacie miesta teda umiestňovali blízko východov a verejného osvetlenia.
Diskriminácia v parkovaní
Prispôsobiť parkovacie státia bezpečnostným potrebám žien je síce chvályhodné, no tento fakt priniesol aj množstvo rozporuplných reakcií. S bezpečnosťou ako takou totiž nesúvisí, že sú tieto miesta na státie širšie, než tie tradičné.
No zatiaľ čo napríklad v Číne si mnohé ženy tento krok pochvaľovali, objavili sa aj takí ľudia, ktorí sú presvedčení, že ide o sexizmus a diskrimináciu.
Vznik takýchto širších parkovacích miest totiž naznačuje, že ženy sú horšie šoférky. Dotknutí sa však cítili aj muži, podľa ktorých ide o uprednostňovanie žien za volantom, zatiaľ čo oni takéto výhody nemajú.
Skôr naopak, v juhovýchodnom Nemecku pobúrilo označenie istých parkovacích miest určených „pre mužov“. Išlo pritom o miesta, na ktorých bolo omnoho náročnejšie zaparkovať, lebo sa nachádzali medzi stĺpmi.
Na Slovensku sú si šoféri rovní
Oslovili sme aj slovenské Ministerstvo vnútra, ktoré je autorom zákona o cestnej premávke, čo si myslí o vzniku takýchto parkovacích miest výlučne pre ženské šoférky.
„V cestnej premávke by mal byť každý vodič bez rozdielu pohlavia schopný zaparkovať vozidlo v štandardnom rozmere parkovacieho miesta. Minimálne napríklad vo vodičskom kurze a pri skúške z odbornej spôsobilosti sa žiadne rozdiely medzi ženami a mužmi nepripúšťajú. Rezort vnútra preto nič také neplánuje zaviesť,“ odpovedal tlačový odbor.
Odmietavý názor má aj dopravný analytik Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.
„Osobne nevidím žiadny reálny dôvod pre to, aby mali ženy vymedzené špeciálne parkovacie státia pri nákupných centrách alebo iných centrách záujmu. Ženy sú v niektorých prípadoch lepšie a pozornejšie vodičky ako muži vodiči a prispôsobovať rozmerovo parkovacie státia z dôvodu predsudkov o ženskom parkovaní sa mi javí ako úplne nezmyselné,“ povedal Kajánek.
Zároveň upozornil na základný problém s parkovacími miestami, ktorým je budovanie takýchto miest v minimálnych predpísaných rozmeroch, čo sa deje najmä v novopostavených nákupných centrách.
Požiadavky na minimálne rozmery parkovacieho státia pritom pochádzajú ešte z minulej praxe, keď boli rozmery bežných áut oveľa menšie.
„Napríklad do parkovacieho státia minimálneho rozmeru 2,25 m má ten istý problém zaparkovať a následne otvoriť dvere na svojom vozidle tak vodič – muž, ako aj vodička – žena. Na margo toho vnímam ako pozitívnu snahu niektorých investorov skutočnosť, že sa snažia prispôsobiť rozmery parkovacích státí napríklad pre rodiny s malými deťmi,“ uviedol analytik.
Takéto státia sa využívajú aj na Slovensku a podľa Kajáneka je ich označenie piktogramom rodiny s deťmi omnoho vhodnejšie, než ružové parkovacie státia s piktogramom ženy v sukni.
Toto riešenie preferuje napríklad aj pri tehotných ženách či ženách s malými deťmi, ktoré pri vystupovaní z vozidla potrebujú, či už z pohľadu komfortu alebo bezpečnosti, viac priestoru.
„Uviedol by som aj jeden podľa mňa vhodný príklad, ktorý aplikovali v Taliansku. Ide o takzvané Rosa Park zóny, na ktorých môžu parkovať len výhradne tehotné ženy a ženy s malými deťmi. V prípade, že v takejto zóne zaparkujete neoprávnene, tak dostanete pokutu akoby ste parkovali napríklad na mieste invalidov. Ale zasa ide o princíp uprednostnenia rodiny a nielen ženy,“ uzatvára analytik.