SME

Kabelky pôvodne používali len muži, ženy si ich skrývali pod sukne

História kabeliek sa tiahne od 14. storočia, pôvodne vyzerali jednotvárne, dnes vytvárajú identitu nositeľa.

(Zdroj: CCC)

To, ako sa ľudia obliekali v stredoveku dnes vieme z dokumentov, literatúry a často si správanie, prostredie, v ktorom žili aj oblečenie, ktoré používali môžeme pozrieť vo filmoch či rozprávkach.

Aj niekoľko storočí dozadu ľudia uvažovali prevažne prakticky. S praktickým myslením súvisí aj vývoj kabeliek a peňaženiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes ide najmä o symbol ženského šatníka, paradoxom je, že ho do niekdajšej „módy“ zaviedli muži.

Vrecká na šatách chýbali, muži to vymysleli inak

Začalo to malými vrecúškami upevnenými na oblečení, o ktorých zmienka sa v literatúre prvýkrát objavila v 14. storočí. Vrecúška používali prevažne muži, ktorí v nich ukrývali svoje cennosti a mali ich zároveň vždy po ruke.

SkryťVypnúť reklamu

Boli bežným doplnkom, keďže oblečenie v tej dobe nemalo vrecká. Mešce boli zároveň prejavom lepšieho postavenia mužov oproti ženám v stredovekej spoločnosti

. Aj keď to nebolo na prvý pohľad zjavné, ženy s mužmi držali krok a takéto mešce nosili aj ony.

Muži v 15. a 16. storočí používali malé vrecká na transport peňazí. Ženy mali strach z krádeže, preto si svoje bohatstvo schovávali pod nariasenými sukňami.

Niektoré nosili praktické drobnosti špeciálne uchytené na oblečení pomocou takzvaných „chatelaine“. Išlo o retiazky s háčikmi, na ktoré si dámy pripevňovali kľúče, nožničky či pomôcky na šitie. Využívali sa až do začiatku 20. storočia.

Ľudia si svoje mešteky začali zdobiť drahými kameňmi a výšivkami a trendom sa stal najmä hodváb. Stali sa symbolom bohatstva a postavenia. Čím boli prepracovanejšie, tým významnejší bol ich majiteľ.

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto si tí najvplyvnejší nechávali robiť portrét, na ktorých boli zobrazené aj ich mešce. Neskôr sa výšivky a drahokamy zamenili za lacnejší a praktickejší variant – kožu.

A rovnako sa postupom času zmenili mužské „peňaženky“. Páni našli vrecká na nohaviciach, a tak sa kabelky stali výlučne ženskou záležitosťou.

Veľkosť „tašiek“ postupne v 17. storočí narastala. Nízkonákladové boli jednoduché textílie, z ktorých sa vyrábalo aj oblečenie.

Ľudia väčšie vaky nosili počas cestovania a pri presune väčších vecí prehodené krížom cez hruď a plecia.

Objav jednoduchosti

V 18. storočí módny priemysel dosiahol určitú úroveň. Nová éra klasicizmu bola ovplyvnená objavením rímskeho mesta Pompeje.

V tej dobe nastal „boom“ módy v štýle starovekého Grécka a Ríma. Zo šatníkov dám sa postupne vytrácali naberané sukne a bohaté vrstvenie, nahradili ich splývavé, padavé materiály a jednoduché sukne, pás sa posúval smerom hore.

SkryťVypnúť reklamu

Nemohli si tak dovoliť skrývať pod sukňami malé vrecká ako to robili pod „nánosom“ látok predtým. Začali teda v rukách nosiť malé kabelky alebo taštičky, ktoré už sa podobali na tie dnešné.

Vyrábali sa ručne z rôznych látok, často ženami, ktoré ich potom sami používali. V 19. storočí, v období industrializácie, neobišla modernizácia ani módny priemysel a doplnky.

Dizajnéri vymýšľali nové modely, tvary aj veľkosti. Došlo aj k rozvoju železníc a tak ľudia začali čoraz viac využívať batožinu. Prvé priestranné kožené tašky sa stali predchodcami dnešných kufrov.

Stále však platilo, že taška či kabelka musela dokonale ladiť s oblečením, revolúcia v tomto smere nastala až v 20. storočí.

Konečne priestor pre individuálny vkus a skutočný módny priemysel

Na začiatku 20. storočia sa do výroby kabeliek „zaplietli“ aj šperkári, ktorí vymýšľali kabelkám nový vzhľad, pridávali do ich vnútra vrecká na kozmetiku či okuliare do opery.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prvej svetovej vojne sa mnohí nadšenci módy snažili nájsť alternatívne materiály, ktoré by boli vhodné na použitie výroby kabeliek. Hoci bola koža moderná, nemohol si ju dovoliť každý. Bola totiž veľmi nákladná.

K slovu sa tak dostala bavlna. Rozvoj materiálov a nových „vychytávok“ sa dostal do popredia a naberal na sile. V roku 1920 bol vynájdený zips. A práve on výrazne ovplyvnil vzhľad kabelky.

Ďalším módnym materiálom sa stal kov, ktorý sa využíval na rukoväte kabely. Ženy kabelky nosili aj prevesené na pleciach na dlhých šnúrkach alebo retiazkach.

Kabelka sa vyvíjala súbežne s ekonomickou kúpnou silou ľudí. Veľká rozmanitosť tvarov, farieb a použitých materiálov umožnili v dvadsiatych rokoch minulého storočia masové rozšírenie módneho a praktického doplnku medzi ženy všetkých vrstiev.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svetová ekonomická kríza sa prejavila nielen v dopyte, ale aj vo výrobe kabelky. Drahé a pompézne prvky nahradili lacnejšie varianty a syntetické materiály.

Nezmenil sa len materiál, ale aj celkový tvar kabeliek. Bol to začiatok trendu budúcej generácie. Kabelky mali väčší priestor a dlhé popruhy, ktoré umožňovali užívateľovi slobodu a praktickosť.

Druhá svetová vojna zapríčinila hospodársky úpadok, čo sa prejavilo na materiálovej rozmanitosti kabeliek.

Chceli ste ratan? Mohli ste ho mať z Talianska. Na scéne sa objavili rôzne imitácie kože, čo bol priaznivý faktor pre všetky vrstvy žien.

Kabelky boli súčasťou vývoja známych módnych značiek ako Chanel, Louis Vuitton, Prada, Gucci či Hermés.

Kabelky v 21. storočí

Kabelka dnes nie je považovaná len za módny doplnok, vytvára celkový dojem z outfitu, prezrádza osobnosť jej nositeľa aj zmysel pre módu. Prejavuje sa individualizácia a potreba prejaviť svoju jedinečnosť tak, ako aj v iných oblastiach bežného života.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie nadarmo sa hovorí, že šaty robia človeka. Móda prezrádza našu osobnosť. Materiály a dizajn sa dnes vracajú a obmieňajú, menia sa kombinácie farieb.

Hľadajú sa náhrady kože, ktorých využívanie mnoho ľudí považuje za nehumánne. Peňaženky a kabelky sa vyrábajú zo syntetických materiálov, papiera, dokonca aj dreva.

Módni návrhári a kreatívci neustále pracujú na zveľaďovaní svojich noviniek. Trendom sú aj kabelky vyrábané zo špeciálnych materiálov, napríklad silikónu, ktorý je zároveň praktický a ľahko umývateľný.

Obľúbené sú veľké nákupné tašky, zvané „shopper bags“ či ruksaky a v spoločnosti nič nepokazíte jednoduchou malou „clutch“ kabelkou do ruky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Trnavskí vinári však zmenili biznis s vínom
  2. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  2. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  3. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  4. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  5. Bez nich by elektrina netiekla.
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 295
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 300
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 074
  4. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 5 290
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 068
  6. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 2 921
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou 2 755
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 119
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Radusovsky: Bezpečnosť medu: Pravda o teple, kove a skladovaní
  2. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  3. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  4. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  5. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  6. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  7. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  8. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 20 734
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 465
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 327
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 8 308
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 7 976
  6. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka 5 296
  7. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 4 918
  8. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje 4 744
  1. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  4. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  5. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  7. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  8. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
SkryťZatvoriť reklamu