SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Ako žiť s cukrovkou? Toto je deväť základných pravidiel

Cukrovka druhého typu sa nedá úplne vyliečiť, dá sa však naučiť s ňou žiť.

(Zdroj: Fotolia.com)

1. Prvoradá je diéta

Jedálny lístok diabetikov by mal byť pestrý a obsahovať všetky dôležité výživné zložky.

  • Aj keď si treba dávať pozor na príjem cukrov, do organizmu sa musí dostať primerané množstvo sacharidov. Pacienti s cukrovkou druhého typu sa musia vyhýbať jednoduchým cukrom a dodržiavať diétu na báze zložených sacharidov. Jeden gram takýchto sacharidov obsahuje približne štyri kalórie.
  • Bielkoviny by sa mali podieľať na celkovom množstve prijatých kalórií asi dvanástimi až dvadsiatimi štyrmi percentami. Gram bielkovín obsahuje asi štyri kalórie.
  • Jedálny lístok diabetikov by mal obsahovať najviac tridsať percent kalórií pochádzajúcich z tukov. Jeden gram tuku obsahuje deväť kalórií. Z diéty treba vylúčiť nasýtené tuky a nahradiť ich nenasýtenými mastnými kyselinami, ktoré sa vyskytujú napríklad v orechoch, semienkach, prírodných rastlinných olejoch.
  • Konzumujte výrobky obsahujúce veľa vlákniny, optimálna denná dávka predstavuje štyridsať gramov. Najbohatším zdrojom vlákniny sú celozrnné výrobky z pšenice, jačmeňa a ovsa, ale aj strukoviny, zelenina a ovocie. Vláknina znižuje hladinu cholesterolu, zmenšuje pocit hladu a je zdrojom vitamínov a minerálov.
  • Denná dávka cholesterolu by nemala presiahnuť tristo miligramov. Diabetici by mali vylúčiť z jedálneho lístka vnútornosti, vaječné žĺtky a tuky obsiahnuté v masle a mlieku.
  • Jedzte častejšie menšie porcie. Organizmus diabetikov ľahšie spracuje menšie množstvo jedla v častejších dávkach ako jednorazový príliš veľký príjem kalórií.

2. Pozor na ovocný cukor

Používajte sladidlá ako aspartám, sacharín a sorbitol či ovocný cukor. Najbezpečnejším sa javí ovocný cukor, ktorý je z uvedených alternatív najzdravší, ale vo väčšom množstve môže zapríčiniť hnačku.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri nestabilnej cukrovke môže spôsobiť hyperglykémiu, keďže sa ako monosacharid mení v organizme na glukózu. Treba rátať aj s jeho vysokou kalorickou hodnotou.

Ak teda počas diéty namiesto sacharínu použijete ovocný cukor, počítajte s kalóriami navyše.

3. S alkoholom opatrne

Diabetik môže skonzumovať maximálne šesťdesiat gramov vodky, dvestoštyridsať gramov vína alebo sedemsto gramov piva týždenne, aj to len počas jedla.

Najlepšie je pivo so zníženým obsahom alkoholu alebo ľahké suché víno, ktoré obsahujú menej sacharidov.

K alkoholu pristupujte rovnako ako k tukom, je totiž vysokokalorický a jeho metabolizmus prebieha podobne ako metabolizmus tukov.

4. Zhoďte zbytočné kilá

Úbytok hmotnosti predstavuje u diabetika prvý krok na ceste k uzdraveniu. Obezita môže viesť k zániku inzulínových receptorov, čo následne spôsobí, že cukor neprenikne do buniek a zostane v krvi.

Skryť Vypnúť reklamu

Niekedy stačí schudnúť dva lebo štyri kilogramy, aby sa stav zlepšil. V boji s nadváhou sa neodporúčajú hladovky ani „zázračné diéty“.

Oveľa účinnejšia je neustála kontrola hmotnosti, ktorá pacienta motivuje dodržiavať diétu a vytrvalo cvičiť.

5. Telesné cvičenia

Pre diabetikov je existenčne dôležité, aby si precvičovali končatiny a nútili srdce k väčšiemu výkonu. Fyzická aktivita posilňuje srdcovú činnosť, reguluje hladinu cukru v krvi a zlepšuje krvný obeh v rukách a nohách.

Pohyb a cvičenie znižujú hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi, uľahčujú udržiavanie telesnej hmotnosti, zvyšujú odolnosť organizmu, zlepšujú spánok a pozitívne vplývajú na psychiku. Najlepšie prospieva cvičenie, pri ktorom sa zapájajú veľké skupiny svalov, teda chôdza, džoging, plávanie, veslovanie a jazda na bicykli. Cvičiť treba pravidelne, najmenej trikrát týždenne dvadsať až tridsať minút.

Skryť Vypnúť reklamu

6. Starajte sa o zuby a ďasná

Keďže cukrovka zvyšuje sklon k infekciám, vzrastá aj nebezpečenstvo ochorenia ďasien, ktoré máva obvykle infekčný pôvod.

Je dôležité pravidelne navštevovať zubára a najmä dôkladne si čistiť zuby, aby sa predišlo vzniku zubného kameňa a povlaku.

Ak je pacient odkázaný na zubné protézy, mali by pevne držať. Zle doliehajúca protéza, mostík alebo korunka môžu dráždiť ďasná a zapríčiniť tak vznik infekcie.

7. Starajte sa o nohy

Umývajte si každý deň nohy kvalitným mydlom a poriadne si ich poutierajte dosucha. Nesmiete si dlho máčať nohy vo vode ani používať pemzu.

Nechty na nohách treba zastrihávať nakrátko a rovno, ak sa objaví plesňové ochorenie, čo najrýchlejšie vyhľadajte lekára. Priestor medzi prstami posypte zásypom alebo práškom na nohy, často si meňte ponožky.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie nesmú byť ani príliš malé, ani príliš veľké. Ak je vonku zima, noste teplejšie ponožky. Pri kúpe topánok dbajte na to, aby sa v nich nohy cítili pohodlne.

8. Vyhýbajte sa stresu

Stres môže vplývať na cukrovku dvojnásobne destabilizujúco. Po prvé môže viesť k „skokom“ hladiny cukru v krvi.

Po druhé diabetici trpiaci na depresie často zabúdajú na závažnosť svojho ochorenia a prestanú dodržiavať liečebný postup.

9. Škodlivé lieky

Mnohé lieky dostupné bez lekárskeho predpisu obsahujú cukor alebo iné zložky, ktoré môžu ovplyvniť hladinu cukru v krvi.

Vždy si dôkladne prečítajte informáciu na pribalenom letáku, aby ste sa presvedčili, či prípravok nemá kontraindikáciu nebezpečnú pre diabetika.

Poraďte sa s lekárnikom, ale predovšetkým skontrolujte reakciu vlastného organizmu na nový liek. V prípade potreby sa obráťte na lekára.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 122
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 009
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 10 478
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 044
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 001
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 302
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 620
  8. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 557
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 550
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 393
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Cukrovka

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Cukrovka
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič trvá na tom, že plošné testovanie je efektívne (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Premiér Igor Matovič.
Petra Vlhová počas 1. kola obrovského slalomu v stredisku Kranjska Gora.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.