Fínsky školský systém je jedným z najprepracovanejších na svete. Ministerstvo školstva sa nebojí aplikovať do praxe aj veci, ktoré sa iným zdajú utopické.
Filozofiou fínskeho školstva je jednoduchosť, minimalizmus a príprava detí na skutočný život.
Z fínskych škôl vychádzajú jedni z najvzdelanejších mladých ľudí, pritom je tu vzdelanie zadarmo, štandardné testovanie žiakov, písomky a domáce úlohy sú veľkou raritou a je nelegálne, aby dieťa navštevovalo školu pred siedmym rokom života.
Poverené autority začali so zmenami školského systému v sedemdesiatych rokoch devätnásteho storočia.
Súčasťou „revolúcie“ bola aj zmena prístupu k učiteľom, ktorí majú vo Fínsku charakter niekdajšej „inteligencie“, keďže ide o osoby zodpovedné za myslenie, vzdelanie a budúcu profesnú realizáciu mladých.
Fínske školy zamestnávajú len skutočne kompetentných a vzdelaných učiteľov, na základe toho ich aj náležite finančne odmeňujú. Platy učiteľov vo Fínsku sú jedni z najvyšších.
Školy tiež fungujú v rámci decentralizovaného systému a všímajú si lokálne potreby žiakov a ich rodičov. Minimálne testovanie a domáce úlohy dopĺňajú množstvom krúžkov, posilňovaním záujmov u žiakov ako hudba, umenie a outdoorové aktivity.

Koniec tradičným predmetom
Fínsko ako prvá krajina pred pár dňami šokovalo svet ďalším netradičným krokom v rámci školského systému.
Z rozvrhu žiakov stredných škôl chce odstrániť všetky tradične zaužívané predmety ako sú matematika, fyzika, dejepis či geografia.
Marjo Kyllönen, manažérka vzdelávania v Helsinkách o systéme pre portál Brightside.me povedala: „Sú tu školy, ktoré učia staromódnym štýlom, čo bolo prínosom pre spoločnosť na začiatku 19. storočia. Ale potreby dnes nie sú rovnaké, chceme niečo, čo bude zapadať do 21. storočia.“
Namiesto jednotlivých predmetov pôjde o vyučovanie komplexnejšou cestou. Vedomosti z jednotlivých oborov teda zo škôl nezmiznú, zmení sa systém, ako sa informácie k deťom dostanú a spôsob výučby.
Študenti budú mať tiež k dispozícii kurz zvaný „Working in a café“, kde sa budú učiť anglický jazyk, ekonomiku a zlepšovať komunikačné schopnosti.
O udalostiach sa budú učiť v širšom kontexte. Ak, napríklad, budú v triede preberať tému Druhej svetovej vojny, pozrú sa na problematiku z historického, geografického aj matematického hľadiska.
To, okrem iného, zvyšuje šancu lepšieho pochopenia témy a zapamätávania si naučených informácií.
Namiesto sedenia, namáhavého a neefektívneho memorovania a testovania tak budú študenti spolu učiteľmi v rámci menších skupinách o veciach diskutovať a spoločne pracovať. Nový systém má študentov podporiť vo výbere zamerania svojho štúdia, podporiť ambície a pochopiť už v mladom veku spôsob a miesto svojho uplatnenia. Mal by byť uvedený do praxe od roku 2020.