SME

Keňa zorganizovala súťaž krásy albínov. Chce zabrániť ich prenasledovaniu

Pridaná hodnota v tejto súťaži je jasná – upozorniť na zlé postavenie albínov v Afrike.

Narodiť sa ako albín v Afrike je často prekliatím. Nedostatok tvorby hnedého pigmentu melanínu robí z takýchto ľudí doslova obete prenasledovania a zabíjania, keďže Afričania veria, že majú magickú moc. Časti tiel albínov používajú napríklad na tvorbu zázračných elixírov, ktoré môžu priniesť bohatstvo.

Proti týmto drastickým metódam, ktoré prežívajú najmä vo Východnej Afrike, sa pokúsila zabojovať historicky prvá súťaž krásy albínov . Zorganizovali ju v Nairobi, hlavnom meste Kene a zúčastnilo sa jej 10 mužov a 10 žien s touto vrodenou poruchou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž dostala názov Beauty Beyond Skin (Krása za hranicami kože) a za svoj hlavný cieľ si určila podporiť a uctiť si tamojších albínov a zároveň poukázať na ich zlé postavenie v spoločnosti.

Pri tejto príležitosti súťažiaci odovzdali aj petíciu, ktorá vyzýva vládu, aby podnikla kroky k zlepšeniu situácie v Keni a k rešpektu albínov medzi ostatnými ľuďmi.

Predseda Albínskej spoločnosti v Keni, Alex Munyere, sa vyjadril, že je potrebné spraviť viac, aby sa odstránili mýty o albínoch a predišlo sa ich zastrašovaniu, ktoré im spôsobuje traumu. „Ľudia s albinizmom trpia stigmatizáciou a vyrastajú bez rodičov. Keby sme ich vedeli viac oceniť, narušili by sme bludný kruh slabého povedomia o nich a pomohli by sme im splniť sny,“ povedal.

Chceli ju zabiť, teraz je Miss

Na súťaži išlo okrem vyšších spoločenských cieľov aj o prezentáciu módy. Modeli a modelky predvádzali outfity z netypických materiálov ako balóny, papierové vrecúška či CD-čka, čím zvýraznili kreativitu a individuálny štýl.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí sa dokonca obliekli ako vojaci či policajti, aby zdôraznili, že albíni patria do každej vrstvy spoločnosti vrátane spomínaných povolaní.

Mužským víťazom súťaže sa stal Jarius Ongetta (20), ženskou víťazkou súťaže Loyce Lihanda (20), ktorú korunovali ako kenskú Miss Albinizmu. „S albínmi bolo príliš dlho zaobchádzané ako s polovičnými ľuďmi, pretože sú iní. Ovplyvnilo to naše sebavedomie a schopnosť využívať a spoznávať naše vlastné zručnosti a talenty,“ vyhlásila víťazka, ktorá priznala, že ju chcel dať zavraždiť vlastný starý otec.

„Pochádzame z takej mentality, kde nemôžeme dosiahnuť to, čo ‘normálni’ ľudia, pretože sme iní. No čas ukázal, že aj my dokážeme excelovať.“

Námestník prezidenta William Ruto, ktorý sa súťaže zúčastnil ako divák, uviedol, že vláda bude s albínmi spolupracovať, aby zaručila ich bezpečnosť. „Sen každého dieťaťa je opodstatnený a nezáleží na farbe jeho kože,“ vyhlásil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 039
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 641
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 902
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 693
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 291
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 804
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 194
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 155
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 222
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 298
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 247
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 996
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 894
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 826
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 033
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 587
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu