Do Bubble tea sa obuli české médiá, produkt mal byť prírodný, no nie je

Trendový nápoj oslovil mladých farebnosťou, rodičov straší umelými prísadami.

(Zdroj: FLickr.com/Larry Jacobsen)

Farebné čaje spoločnosti Bubbleology si pod drobnohľad nedávno vzala česká relácia A dost!, ktorú vysiela internetová televízia Stream.cz s moderátorom Janom Tunom.

Nápoje nechala podrobiť analýze v Ústave analýzy potravín a výživy v Prahe a obvinila spoločnosť z klamstva. Podľa Jana Tunu čaje Bubble tea obsahujú nadmerné množstvo umelých farbív a cukru, čo môže negatívne vplývať na zdravotný stav mladistvých. Tí totiž tvoria najväčšiu cieľovú skupinu spoločnosti Bubbleology.

Čaje ázijského pôvodu sa na Slovensko dostali pod názvom Bubble Tea alebo jeho slovenským označením bubličaj. Ide o zelené jazmínové čaje, ktoré sa predávajú chladené a dopĺňajú sa farebnými sirupmi a tapiokovými perlami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vzniká tak unikátny produkt, ktorý vizuálne priťahuje najmä mladých ľudí. Najväčším predajcom takýchto čajov na Slovensku a v Čechách je spoločnosť Bubbleology.

Loading

...

Každý si to vysvetlil po svojom

Spoločnosť Bubbleology vo svojej marketingovej komunikácii, rovnako ako v rozhovore pre český denník Mladá fronta Dnes, tvrdila, že jej čaje sú stopercentne prírodné a bez cukru.

Pri analýze hotového nápoja sa zistilo, že okrem čistého čaju obsahuje cukor a niekoľko druhov umelých farbív - tartrazín, žltú SY a iné azofarbivá, brilantnú modrú či allura AC.

Katarína Horváthová Trúchla z Odboru hygieny výživy, bezpečnosti potravín a kozmetických výrobkov ÚVZ SR však vysvetlila, že ide o povolené látky.

“Všeobecne však pri pridávaní prídavných látok do potravín platí pravidlo: ,tak málo ako je možné a tak veľa ako je technologicky nevyhnutné´,” vysvetlila odborníčka. Problémom teda nie sú samotné farbivá, ktoré sú legislatívne povolené, ale nejasná komunikácia, ktorú si môže každý vysvetliť po svojom.

Oslovili sme spoločnosť Bubbleology, aby sme zistili, prečo nepriznala prítomnosť umelých farbív v nápoji: „Samotný čaj Bubble Tea je úplne čistý, bez pridaných látok či cukrov. Prírodné farbivá boli farebne nestále a chuťovo slabé, preto sme sa po sťažnostiach zákazníkov vrátili späť k testovaniu a objednávali suroviny s pôvodnými farbivami.“

Samotný čaj je teda prírodný, obsah nápoja sa však skomplikuje, keď si doňho zákazníci nechajú pridať aj sirupy plné cukru a často aj farbív a ďalšie komponenty, ktoré spoločnosť ponúka.

Len máloktorý zákazník si však zakúpi čistý čaj. Výsledný predaný produkt pozostáva vo väčšine prípadov okrem prírodného čaju aj z ďalších komponentov, vybrané ochucovadlá obsahujú aj umelé farbivá. Spoločnosť tiež konštatovala, že už dnes ponúka kombinácie, ktoré vo výslednom nápoji neobsahujú žiadne umelé farbivá.

“Varianty našich čajov potom obsahujú desiatky ďalších prírodných zložiek, akými sú napríklad 100% kakao, kokosová voda, tapiokový škrob a ďalšie,” objasňuje spoločnosť Bubbleology.

Loading

...

 

Môžu nápoje Bubble Tea uškodiť?

Jedným z protiargumentov českého moderátora Jana Tunu, ktoré uvádza vo videu na Stream.cz, bol prípad mladého dievčaťa, na ktorom matka spozorovala zdravotné problémy po tom, ako konzumovala sladký farebný nápoj.

Spoločnosť Bubbleology sa však ohradila názorom Pavla Bočka, onkológa a pediatra z Fakultnej nemocnice Motol v Prahe, ktorý ohodnotil produkty v mene výrobcu čajov Bubble tea: „Nápoje od spoločnosti Bubblelogy sú zdravotne nezávadné a môžu ich piť v rozumnej miere aj deti. Obsiahnuté farbivá sú v týchto nápojoch v tak malom množstve, že nemajú žiaden negatívny vplyv na ľudský organizmus alebo na vývoj detí.”

Katarína Horváthová Trúchla z Úradu verejného zdravotníctva pre SME zdôrazňuje to, že nápoj je možné konzumovať v bežnom množstve bez obáv. Do úvahy sa podľa nej musí brať aj spotreba takýchto produktov.

“Hlavne v prípade malých detí sa predpokladá nižšia spotreba ako v prípade dospelého jedinca,” zdôrazňuje Katarína Horváthová Trúchla.

Chcú sa vrátiť k prírodným zložkám postupne

Cieľovú skupinu spoločnosti Bubbleology a jej produktov tvoria predovšetkým mladí ľudia vo veku 17 až 25 rokov. Podľa informácií spoločnosti ide v prípade 65 % zákazníkov o ženy a 35 % tvoria muži.

 

Mladých ľudí priťahuje pri nákupe vzhľad produktov, aj preto volili výrobcovia v prípade Bubble Tea výrazné farby a exotické zloženie.

Ako uvádza pre SME Bubbleology, pôvodný zámer využívať prírodné farbivá po čase zamietli:

„Prírodné farbivá boli farebne nestále a chuťovo slabé, preto sme sa po sťažnostiach zákazníkov vrátili späť k testovaniu a objednávali suroviny s pôvodnými farbivami. K prírodnými farbivám sa však postupne vraciame v predvianočnom období v sirupoch a v priebehu roka 2017 v celej škále surovín.”

Prírodné zložky budú v produktovom portfóliu pribúdať postupne. „Celá komunikácia okolo značky nás veľmi mrzí,“ vyjadrila sa spoločnosť Bubbleology.

Informácie o zložení Bubble Tea je v súčasnosti možné nájsť na webovej stránke produktov a v katalógu na mieste predaja. Podľa Kataríny Horváthovej Trúchlej z Úradu verejného zdravotníctva je však

dôležité upozorniť aj na prítomnosť ostatných azofarbív špeciálnym upozornením: „V prípade prítomnosti azofarbív ako je žltá SY či tartrazín v Bubble Tea, je osobitnou požiadavkou uvádzanie doplnkovej

informácie na označení potraviny v spojitosti s prítomným azofarbivom: ,môže mať nepriaznivé účinky na činnosť a pozornosť detí´.“

V prípade kúpy nápoja Bubble Tea rovnako ako ďalších produktov si preto všímajte, či výrobca uvádza takýto údaj v mieste predaja alebo priamo na produkte a podľa toho sa rozhodujte pri nákupe.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Ochrana pred tropickou horúčavou
  5. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  8. Škôlka od srdca
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 355
  2. Vizuálny smog je problém 10 037
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 6 440
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 5 786
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 960
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 626
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 324
  8. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 277
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 870
  10. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 2 530

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Milionár sa chcel baviť, až kým neprišli dlhy

Ján Kováčik sa pri biznise venuje futbalu.

EKONOMIKA

Mala Slávika aj Miss, teraz Forza končí. Aký bol jej príbeh?

Produkčný dom má finančné problémy.

Neprehliadnite tiež

Najvplyvnejšia žena všetkých čias má na konte dve Nobelovky

BBC zverejnila rebríček významných ženských mien.