SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Do Bubble tea sa obuli české médiá, produkt mal byť prírodný, no nie je

Trendový nápoj oslovil mladých farebnosťou, rodičov straší umelými prísadami.

(Zdroj: FLickr.com/Larry Jacobsen)

Farebné čaje spoločnosti Bubbleology si pod drobnohľad nedávno vzala česká relácia A dost!, ktorú vysiela internetová televízia Stream.cz s moderátorom Janom Tunom.

Nápoje nechala podrobiť analýze v Ústave analýzy potravín a výživy v Prahe a obvinila spoločnosť z klamstva. Podľa Jana Tunu čaje Bubble tea obsahujú nadmerné množstvo umelých farbív a cukru, čo môže negatívne vplývať na zdravotný stav mladistvých. Tí totiž tvoria najväčšiu cieľovú skupinu spoločnosti Bubbleology.

Čaje ázijského pôvodu sa na Slovensko dostali pod názvom Bubble Tea alebo jeho slovenským označením bubličaj. Ide o zelené jazmínové čaje, ktoré sa predávajú chladené a dopĺňajú sa farebnými sirupmi a tapiokovými perlami.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzniká tak unikátny produkt, ktorý vizuálne priťahuje najmä mladých ľudí. Najväčším predajcom takýchto čajov na Slovensku a v Čechách je spoločnosť Bubbleology.

Loading

...

Každý si to vysvetlil po svojom

Spoločnosť Bubbleology vo svojej marketingovej komunikácii, rovnako ako v rozhovore pre český denník Mladá fronta Dnes, tvrdila, že jej čaje sú stopercentne prírodné a bez cukru.

Pri analýze hotového nápoja sa zistilo, že okrem čistého čaju obsahuje cukor a niekoľko druhov umelých farbív - tartrazín, žltú SY a iné azofarbivá, brilantnú modrú či allura AC.

Katarína Horváthová Trúchla z Odboru hygieny výživy, bezpečnosti potravín a kozmetických výrobkov ÚVZ SR však vysvetlila, že ide o povolené látky.

“Všeobecne však pri pridávaní prídavných látok do potravín platí pravidlo: ,tak málo ako je možné a tak veľa ako je technologicky nevyhnutné´,” vysvetlila odborníčka. Problémom teda nie sú samotné farbivá, ktoré sú legislatívne povolené, ale nejasná komunikácia, ktorú si môže každý vysvetliť po svojom.

Skryť Vypnúť reklamu

Oslovili sme spoločnosť Bubbleology, aby sme zistili, prečo nepriznala prítomnosť umelých farbív v nápoji: „Samotný čaj Bubble Tea je úplne čistý, bez pridaných látok či cukrov. Prírodné farbivá boli farebne nestále a chuťovo slabé, preto sme sa po sťažnostiach zákazníkov vrátili späť k testovaniu a objednávali suroviny s pôvodnými farbivami.“

Samotný čaj je teda prírodný, obsah nápoja sa však skomplikuje, keď si doňho zákazníci nechajú pridať aj sirupy plné cukru a často aj farbív a ďalšie komponenty, ktoré spoločnosť ponúka.

Len máloktorý zákazník si však zakúpi čistý čaj. Výsledný predaný produkt pozostáva vo väčšine prípadov okrem prírodného čaju aj z ďalších komponentov, vybrané ochucovadlá obsahujú aj umelé farbivá. Spoločnosť tiež konštatovala, že už dnes ponúka kombinácie, ktoré vo výslednom nápoji neobsahujú žiadne umelé farbivá.

Skryť Vypnúť reklamu

“Varianty našich čajov potom obsahujú desiatky ďalších prírodných zložiek, akými sú napríklad 100% kakao, kokosová voda, tapiokový škrob a ďalšie,” objasňuje spoločnosť Bubbleology.

Loading

...

 

Môžu nápoje Bubble Tea uškodiť?

Jedným z protiargumentov českého moderátora Jana Tunu, ktoré uvádza vo videu na Stream.cz, bol prípad mladého dievčaťa, na ktorom matka spozorovala zdravotné problémy po tom, ako konzumovala sladký farebný nápoj.

Spoločnosť Bubbleology sa však ohradila názorom Pavla Bočka, onkológa a pediatra z Fakultnej nemocnice Motol v Prahe, ktorý ohodnotil produkty v mene výrobcu čajov Bubble tea: „Nápoje od spoločnosti Bubblelogy sú zdravotne nezávadné a môžu ich piť v rozumnej miere aj deti. Obsiahnuté farbivá sú v týchto nápojoch v tak malom množstve, že nemajú žiaden negatívny vplyv na ľudský organizmus alebo na vývoj detí.”

Skryť Vypnúť reklamu

Katarína Horváthová Trúchla z Úradu verejného zdravotníctva pre SME zdôrazňuje to, že nápoj je možné konzumovať v bežnom množstve bez obáv. Do úvahy sa podľa nej musí brať aj spotreba takýchto produktov.

“Hlavne v prípade malých detí sa predpokladá nižšia spotreba ako v prípade dospelého jedinca,” zdôrazňuje Katarína Horváthová Trúchla.

Chcú sa vrátiť k prírodným zložkám postupne

Cieľovú skupinu spoločnosti Bubbleology a jej produktov tvoria predovšetkým mladí ľudia vo veku 17 až 25 rokov. Podľa informácií spoločnosti ide v prípade 65 % zákazníkov o ženy a 35 % tvoria muži.

 

Mladých ľudí priťahuje pri nákupe vzhľad produktov, aj preto volili výrobcovia v prípade Bubble Tea výrazné farby a exotické zloženie.

Ako uvádza pre SME Bubbleology, pôvodný zámer využívať prírodné farbivá po čase zamietli:

Skryť Vypnúť reklamu

„Prírodné farbivá boli farebne nestále a chuťovo slabé, preto sme sa po sťažnostiach zákazníkov vrátili späť k testovaniu a objednávali suroviny s pôvodnými farbivami. K prírodnými farbivám sa však postupne vraciame v predvianočnom období v sirupoch a v priebehu roka 2017 v celej škále surovín.”

Prírodné zložky budú v produktovom portfóliu pribúdať postupne. „Celá komunikácia okolo značky nás veľmi mrzí,“ vyjadrila sa spoločnosť Bubbleology.

Informácie o zložení Bubble Tea je v súčasnosti možné nájsť na webovej stránke produktov a v katalógu na mieste predaja. Podľa Kataríny Horváthovej Trúchlej z Úradu verejného zdravotníctva je však

dôležité upozorniť aj na prítomnosť ostatných azofarbív špeciálnym upozornením: „V prípade prítomnosti azofarbív ako je žltá SY či tartrazín v Bubble Tea, je osobitnou požiadavkou uvádzanie doplnkovej

Skryť Vypnúť reklamu

informácie na označení potraviny v spojitosti s prítomným azofarbivom: ,môže mať nepriaznivé účinky na činnosť a pozornosť detí´.“

V prípade kúpy nápoja Bubble Tea rovnako ako ďalších produktov si preto všímajte, či výrobca uvádza takýto údaj v mieste predaja alebo priamo na produkte a podľa toho sa rozhodujte pri nákupe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 323
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 808
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 089
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 472
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 322
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 095
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 357
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 275
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 129
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom