SME
Piatok, 18. september, 2020 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Príbeh Orient Expressu: Jeho luxusnou podobizňou sa môžete odviezť z Prahy

Legendárny vlak opradený dobrodružnými historkami stále podnecuje našu fantáziu.

Pullman Orient ExpressPullman Orient Express (Zdroj: Flickr.com/Simon Pielow)

Myšlienka vyrobiť luxusný vlak napadla prvýkrát chicagskému tesárskemu majstrovi Georgovi Pullmanovi, ktorý sa trmácal v špinavom, studenom a rozheganom vagóne do New Yorku. Vtedy si pomyslel, aké by bolo fajn mať vo vlaku podobný komfort ako na luxusných parníkoch.

Vagóny, ktoré sa mu neskôr podarilo vyrobiť, obdivoval v roku 1872 mladý Belgičan Georges Nagelmackers, ktorý v Pullmanovej práci vytušil veľký potenciál.

V druhej polovici devätnásteho storočia vzrastal na železnici počet cestujúcich a bolo medzi nimi aj dosť tých, ktorí boli ochotní priplatiť si za pohodlný luxus.

Skryť Vypnúť reklamu

Nagelmackers založil medzinárodnú spoločnosť lôžkových vozňov La Compagnie Internationale des Wagons-Lits, známu pod značkou CIWL, ktorá začala viacerým európskym železniciam dodávať luxusné jedálenské a lôžkové vagóny.

V roku 1883 sa Nagelmackers osamostatnil, aby mohol prevádzkovať vlastný vlak, plný komfortu a prepychu. Štvrtého októbra prvýkrát vyštartoval z Paríža do Istanbulu, ktorý sa vtedy ešte volal Konstantinopol.

Prvotriedny luxus

Vagóny boli vyrobené z odolného tíkového dreva, ich interiér bol plný luxusných materiálov ako janovský zamat, koža z Kordoby alebo ručne tkané gobelíny.

Na stoloch v reštauračnom vozni bol prestretý strieborný príbor, krištáľové poháre a riad z najjemnejšieho porcelánu. Jedálny lístok sa dal čítať štvorjazyčne – vo francúzštine, v nemčine, maďarčine a v turečtine. Cestujúci však nemali takýto komfort počas celej cesty do Istanbulu.

Skryť Vypnúť reklamu

V rumunskom meste Giurgiu museli prestúpiť do oveľa skromnejšieho vlaku, ktorý ich odviezol do bulharskej Varny a odtiaľ sa plavili trajektom do Turecka. Až v roku 1888 sa podarilo predĺžiť trasu Orient Expressu do železničnej stanice v Istanbule.

Georges Nagelmackers bol veľmi podnikavý a ambiciózny muž. Postupne sa mu podarilo uzavrieť dohody so železničnými spoločnosťami vo Francúzsku, v Nemecku, Rakúsku, Maďarsku a Rumunsku.

Orient Express vďaka nemu spojil niekoľko krajín s odlišným politickým smerovaním na viac ako tritisíc kilometroch a stal sa najrýchlejším medzinárodným vlakom v Európe. Na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia sa v ňom odviezlo množstvo známych osobností vrátane Maty Hari, Grety Garbo a Leva Trockého.

Vagón, v ktorom cestovala kráľovná Viktória

Skryť Vypnúť reklamu

Počas prvej svetovej vojny vlak slúžil výlučne na prepravu vojenských a politických špičiek. Pre bežných smrteľníkov začal v roku 1919 premávať Simplon-Orient-Express, ktorý jazdil do Istanbulu cez Švajčiarsko, severné Taliansko a Chorvátsko. Porazené štáty ako Nemecko a Rakúsky boli z tejto trasy vylúčené.

Banditi a cholera

Okrem päťchodového francúzskeho menu, živej hudby a prvotriedneho servisu zažili cestujúci najluxusnejšieho vlaku na svete aj niekoľko nemilých prekvapení.

Krátko po predĺžení trasy do Istanbulu, v roku 1889 prepadli Orient Express banditi na Balkáne, zajali piatich pasažierov a pustili ich až za výkupné  v hodnote stodvadsaťtisíc libier.

V nasledujúcom roku vypukla v priebehu cesty v luxusných vagónoch cholera a v roku 1929 uviazol vlak v snehovej víchrici. Do Istanbulu dorazil s päťdňovým oneskorením. Bulvárne noviny písali, že cestujúci museli loviť vlky, aby nezahynuli hladom.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto hororová udalosť inšpirovala spisovateľku Agathu Christie, ktorá v tom čase využívala vlak na cesty do Perzie, na napísanie novely Vražda v Orient Expresse. Prepychové vagóny boli inšpiráciou pre viacerých umelcov.

Stali sa kulisami pre filmového Sherlocka Holmesa aj Jamesa Bonda. Po druhej svetovej vojne začala však ich sláva upadať. Starý dobrý Orient Express napokon nadobro vytlačili modernejšie rýchliky, rozmach automobilovej a leteckej dopravy.

Poslednýkrát sa vydal do Istanbulu 19. mája v roku 1977. Potom sa jeho trasa skrátila a skončila v Budapešti. V roku 2002 sa z neho stáva EuroNight, komfortný nočný vlak, ktorý spája Paríž s Viedňou.

O pár rokov neskôr, 13. decembra 2009 sa Európa navždy rozlúčila s jeho pôvodnou podobou. Zašlú slávu legendárneho vlaku dnes pripomína Venice Simplon-Orient-Express, zostavený z historických vozňov spoločnosti CIWL. Premáva medzi Parížom, Londýnom, Prahou, Benátkami, Budapešťou, Viedňou, Rímom a Istanbulom.

Skryť Vypnúť reklamu

V honosne zreštaurovaných vagónoch ponúka luxus a eleganciu dávnych čias vo veľkom štýle. Podrobné informácie o jednotlivých trasách a lístkoch nájdete v češtine na topluxurytravel.cz. Nastúpiť môžete napríklad v Prahe alebo vo Viedni, pripravte sa však na to, že ceny sa pohybujú od tisícsedemsto libier vyššie.

Cestujúci si tento nevšedný zážitok väčšinou doprajú len pri výnimočných príležitostiach, ako sú okrúhle výročia sobášov alebo svadobné cesty.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  2. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Home (ale aj) Office
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  1. Poznanie
  2. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  7. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  8. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  9. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  10. MetLife je jednou z najsilnejších poisťovní
  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 28 799
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 28 450
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 19 650
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 15 565
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 13 466
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 11 948
  7. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 10 353
  8. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 10 330
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 10 013
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 418
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vlaky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan (vľavo) a Sam Bennett na Tour de France 2020.

Odfotili pľúcne bunky napadnuté koronavírusom

Vírus sa šíri závratnou rýchlosťou.

Betónovanie základnej dosky prvého slovenského mrakodrapu Eurovea Tower.
Cynická obluda

Bezpečnostné opatrenia v Slovane

Výstavná skriňa slovenského hajlovania po neúspechu v Lige majstrov vypadla aj z Európskej ligy.

Neprehliadnite tiež

Raňajková dobrota so slivkami

Politologička: Na ženy sa hľadí ako na tie, čo majú rodiť

Mesochoritisová tvrdí, že naše zákony nenarodený život chránia.

Adriana Mesochoritisová z organizácie Možnosť voľby, politologička a odborníčka na rodovú rovnosť.
Stĺpček Osmelené

Naučiť sa zodpovednej sexualite si vyžaduje boje na iných frontoch

Budú mať ženy strach mať sex?

Michaela Žureková

Riešte chudobu, odkazujú anonymné nápisy v Bratislave

Ide o reakciu na sprísňovanie potratov.

Nápis v centre Bratislavy