Príbeh Orient Expressu: Jeho luxusnou podobizňou sa môžete odviezť z Prahy

Legendárny vlak opradený dobrodružnými historkami stále podnecuje našu fantáziu.

Pullman Orient Express(Zdroj: Flickr.com/Simon Pielow)

Myšlienka vyrobiť luxusný vlak napadla prvýkrát chicagskému tesárskemu majstrovi Georgovi Pullmanovi, ktorý sa trmácal v špinavom, studenom a rozheganom vagóne do New Yorku. Vtedy si pomyslel, aké by bolo fajn mať vo vlaku podobný komfort ako na luxusných parníkoch.

Vagóny, ktoré sa mu neskôr podarilo vyrobiť, obdivoval v roku 1872 mladý Belgičan Georges Nagelmackers, ktorý v Pullmanovej práci vytušil veľký potenciál.

V druhej polovici devätnásteho storočia vzrastal na železnici počet cestujúcich a bolo medzi nimi aj dosť tých, ktorí boli ochotní priplatiť si za pohodlný luxus.

Nagelmackers založil medzinárodnú spoločnosť lôžkových vozňov La Compagnie Internationale des Wagons-Lits, známu pod značkou CIWL, ktorá začala viacerým európskym železniciam dodávať luxusné jedálenské a lôžkové vagóny.

V roku 1883 sa Nagelmackers osamostatnil, aby mohol prevádzkovať vlastný vlak, plný komfortu a prepychu. Štvrtého októbra prvýkrát vyštartoval z Paríža do Istanbulu, ktorý sa vtedy ešte volal Konstantinopol.

Prvotriedny luxus

Vagóny boli vyrobené z odolného tíkového dreva, ich interiér bol plný luxusných materiálov ako janovský zamat, koža z Kordoby alebo ručne tkané gobelíny.

Na stoloch v reštauračnom vozni bol prestretý strieborný príbor, krištáľové poháre a riad z najjemnejšieho porcelánu. Jedálny lístok sa dal čítať štvorjazyčne – vo francúzštine, v nemčine, maďarčine a v turečtine. Cestujúci však nemali takýto komfort počas celej cesty do Istanbulu.

V rumunskom meste Giurgiu museli prestúpiť do oveľa skromnejšieho vlaku, ktorý ich odviezol do bulharskej Varny a odtiaľ sa plavili trajektom do Turecka. Až v roku 1888 sa podarilo predĺžiť trasu Orient Expressu do železničnej stanice v Istanbule.

Georges Nagelmackers bol veľmi podnikavý a ambiciózny muž. Postupne sa mu podarilo uzavrieť dohody so železničnými spoločnosťami vo Francúzsku, v Nemecku, Rakúsku, Maďarsku a Rumunsku.

Orient Express vďaka nemu spojil niekoľko krajín s odlišným politickým smerovaním na viac ako tritisíc kilometroch a stal sa najrýchlejším medzinárodným vlakom v Európe. Na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia sa v ňom odviezlo množstvo známych osobností vrátane Maty Hari, Grety Garbo a Leva Trockého.

Vagón, v ktorom cestovala kráľovná Viktória

Počas prvej svetovej vojny vlak slúžil výlučne na prepravu vojenských a politických špičiek. Pre bežných smrteľníkov začal v roku 1919 premávať Simplon-Orient-Express, ktorý jazdil do Istanbulu cez Švajčiarsko, severné TalianskoChorvátsko. Porazené štáty ako Nemecko a Rakúsky boli z tejto trasy vylúčené.

Banditi a cholera

Okrem päťchodového francúzskeho menu, živej hudby a prvotriedneho servisu zažili cestujúci najluxusnejšieho vlaku na svete aj niekoľko nemilých prekvapení.

Krátko po predĺžení trasy do Istanbulu, v roku 1889 prepadli Orient Express banditi na Balkáne, zajali piatich pasažierov a pustili ich až za výkupné  v hodnote stodvadsaťtisíc libier.

V nasledujúcom roku vypukla v priebehu cesty v luxusných vagónoch cholera a v roku 1929 uviazol vlak v snehovej víchrici. Do Istanbulu dorazil s päťdňovým oneskorením. Bulvárne noviny písali, že cestujúci museli loviť vlky, aby nezahynuli hladom.

Táto hororová udalosť inšpirovala spisovateľku Agathu Christie, ktorá v tom čase využívala vlak na cesty do Perzie, na napísanie novely Vražda v Orient Expresse. Prepychové vagóny boli inšpiráciou pre viacerých umelcov.

Stali sa kulisami pre filmového Sherlocka Holmesa aj Jamesa Bonda. Po druhej svetovej vojne začala však ich sláva upadať. Starý dobrý Orient Express napokon nadobro vytlačili modernejšie rýchliky, rozmach automobilovej a leteckej dopravy.

Poslednýkrát sa vydal do Istanbulu 19. mája v roku 1977. Potom sa jeho trasa skrátila a skončila v Budapešti. V roku 2002 sa z neho stáva EuroNight, komfortný nočný vlak, ktorý spája Paríž s Viedňou.

O pár rokov neskôr, 13. decembra 2009 sa Európa navždy rozlúčila s jeho pôvodnou podobou. Zašlú slávu legendárneho vlaku dnes pripomína Venice Simplon-Orient-Express, zostavený z historických vozňov spoločnosti CIWL. Premáva medzi Parížom, Londýnom, Prahou, Benátkami, Budapešťou, Viedňou, Rímom a Istanbulom.

V honosne zreštaurovaných vagónoch ponúka luxus a eleganciu dávnych čias vo veľkom štýle. Podrobné informácie o jednotlivých trasách a lístkoch nájdete v češtine na topluxurytravel.cz. Nastúpiť môžete napríklad v Prahe alebo vo Viedni, pripravte sa však na to, že ceny sa pohybujú od tisícsedemsto libier vyššie.

Cestujúci si tento nevšedný zážitok väčšinou doprajú len pri výnimočných príležitostiach, ako sú okrúhle výročia sobášov alebo svadobné cesty.

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 749
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 550
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 042
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 474
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 649
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 294
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Ako dopriať telu láskyplnú starostlivosť a nadviazať s ním vzťah

V kolobehu rôznorodých podnetov človek ľahko stráca kontakt sám so sebou.

Spánok v podprsenke – áno či nie?

Odporcovia z radov odborníkov argumentujú negatívnym dopadom na zdravie.

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop