SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Príbeh Orient Expressu: Jeho luxusnou podobizňou sa môžete odviezť z Prahy

Legendárny vlak opradený dobrodružnými historkami stále podnecuje našu fantáziu.

Pullman Orient ExpressPullman Orient Express (Zdroj: Flickr.com/Simon Pielow)

Myšlienka vyrobiť luxusný vlak napadla prvýkrát chicagskému tesárskemu majstrovi Georgovi Pullmanovi, ktorý sa trmácal v špinavom, studenom a rozheganom vagóne do New Yorku. Vtedy si pomyslel, aké by bolo fajn mať vo vlaku podobný komfort ako na luxusných parníkoch.

Vagóny, ktoré sa mu neskôr podarilo vyrobiť, obdivoval v roku 1872 mladý Belgičan Georges Nagelmackers, ktorý v Pullmanovej práci vytušil veľký potenciál.

V druhej polovici devätnásteho storočia vzrastal na železnici počet cestujúcich a bolo medzi nimi aj dosť tých, ktorí boli ochotní priplatiť si za pohodlný luxus.

Skryť Vypnúť reklamu

Nagelmackers založil medzinárodnú spoločnosť lôžkových vozňov La Compagnie Internationale des Wagons-Lits, známu pod značkou CIWL, ktorá začala viacerým európskym železniciam dodávať luxusné jedálenské a lôžkové vagóny.

V roku 1883 sa Nagelmackers osamostatnil, aby mohol prevádzkovať vlastný vlak, plný komfortu a prepychu. Štvrtého októbra prvýkrát vyštartoval z Paríža do Istanbulu, ktorý sa vtedy ešte volal Konstantinopol.

Prvotriedny luxus

Vagóny boli vyrobené z odolného tíkového dreva, ich interiér bol plný luxusných materiálov ako janovský zamat, koža z Kordoby alebo ručne tkané gobelíny.

Na stoloch v reštauračnom vozni bol prestretý strieborný príbor, krištáľové poháre a riad z najjemnejšieho porcelánu. Jedálny lístok sa dal čítať štvorjazyčne – vo francúzštine, v nemčine, maďarčine a v turečtine. Cestujúci však nemali takýto komfort počas celej cesty do Istanbulu.

Skryť Vypnúť reklamu

V rumunskom meste Giurgiu museli prestúpiť do oveľa skromnejšieho vlaku, ktorý ich odviezol do bulharskej Varny a odtiaľ sa plavili trajektom do Turecka. Až v roku 1888 sa podarilo predĺžiť trasu Orient Expressu do železničnej stanice v Istanbule.

Georges Nagelmackers bol veľmi podnikavý a ambiciózny muž. Postupne sa mu podarilo uzavrieť dohody so železničnými spoločnosťami vo Francúzsku, v Nemecku, Rakúsku, Maďarsku a Rumunsku.

Orient Express vďaka nemu spojil niekoľko krajín s odlišným politickým smerovaním na viac ako tritisíc kilometroch a stal sa najrýchlejším medzinárodným vlakom v Európe. Na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia sa v ňom odviezlo množstvo známych osobností vrátane Maty Hari, Grety Garbo a Leva Trockého.

Vagón, v ktorom cestovala kráľovná Viktória

Skryť Vypnúť reklamu

Počas prvej svetovej vojny vlak slúžil výlučne na prepravu vojenských a politických špičiek. Pre bežných smrteľníkov začal v roku 1919 premávať Simplon-Orient-Express, ktorý jazdil do Istanbulu cez Švajčiarsko, severné Taliansko a Chorvátsko. Porazené štáty ako Nemecko a Rakúsky boli z tejto trasy vylúčené.

Banditi a cholera

Okrem päťchodového francúzskeho menu, živej hudby a prvotriedneho servisu zažili cestujúci najluxusnejšieho vlaku na svete aj niekoľko nemilých prekvapení.

Krátko po predĺžení trasy do Istanbulu, v roku 1889 prepadli Orient Express banditi na Balkáne, zajali piatich pasažierov a pustili ich až za výkupné  v hodnote stodvadsaťtisíc libier.

V nasledujúcom roku vypukla v priebehu cesty v luxusných vagónoch cholera a v roku 1929 uviazol vlak v snehovej víchrici. Do Istanbulu dorazil s päťdňovým oneskorením. Bulvárne noviny písali, že cestujúci museli loviť vlky, aby nezahynuli hladom.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto hororová udalosť inšpirovala spisovateľku Agathu Christie, ktorá v tom čase využívala vlak na cesty do Perzie, na napísanie novely Vražda v Orient Expresse. Prepychové vagóny boli inšpiráciou pre viacerých umelcov.

Stali sa kulisami pre filmového Sherlocka Holmesa aj Jamesa Bonda. Po druhej svetovej vojne začala však ich sláva upadať. Starý dobrý Orient Express napokon nadobro vytlačili modernejšie rýchliky, rozmach automobilovej a leteckej dopravy.

Poslednýkrát sa vydal do Istanbulu 19. mája v roku 1977. Potom sa jeho trasa skrátila a skončila v Budapešti. V roku 2002 sa z neho stáva EuroNight, komfortný nočný vlak, ktorý spája Paríž s Viedňou.

O pár rokov neskôr, 13. decembra 2009 sa Európa navždy rozlúčila s jeho pôvodnou podobou. Zašlú slávu legendárneho vlaku dnes pripomína Venice Simplon-Orient-Express, zostavený z historických vozňov spoločnosti CIWL. Premáva medzi Parížom, Londýnom, Prahou, Benátkami, Budapešťou, Viedňou, Rímom a Istanbulom.

Skryť Vypnúť reklamu

V honosne zreštaurovaných vagónoch ponúka luxus a eleganciu dávnych čias vo veľkom štýle. Podrobné informácie o jednotlivých trasách a lístkoch nájdete v češtine na topluxurytravel.cz. Nastúpiť môžete napríklad v Prahe alebo vo Viedni, pripravte sa však na to, že ceny sa pohybujú od tisícsedemsto libier vyššie.

Cestujúci si tento nevšedný zážitok väčšinou doprajú len pri výnimočných príležitostiach, ako sú okrúhle výročia sobášov alebo svadobné cesty.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 828
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 656
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 069
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 693
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 935
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 522
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 087
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 589
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 494
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 337
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vlaky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.