Príbeh Orient Expressu: Jeho luxusnou podobizňou sa môžete odviezť z Prahy

Legendárny vlak opradený dobrodružnými historkami stále podnecuje našu fantáziu.

Pullman Orient Express(Zdroj: Flickr.com/Simon Pielow)

Myšlienka vyrobiť luxusný vlak napadla prvýkrát chicagskému tesárskemu majstrovi Georgovi Pullmanovi, ktorý sa trmácal v špinavom, studenom a rozheganom vagóne do New Yorku. Vtedy si pomyslel, aké by bolo fajn mať vo vlaku podobný komfort ako na luxusných parníkoch.

Vagóny, ktoré sa mu neskôr podarilo vyrobiť, obdivoval v roku 1872 mladý Belgičan Georges Nagelmackers, ktorý v Pullmanovej práci vytušil veľký potenciál.

V druhej polovici devätnásteho storočia vzrastal na železnici počet cestujúcich a bolo medzi nimi aj dosť tých, ktorí boli ochotní priplatiť si za pohodlný luxus.

Nagelmackers založil medzinárodnú spoločnosť lôžkových vozňov La Compagnie Internationale des Wagons-Lits, známu pod značkou CIWL, ktorá začala viacerým európskym železniciam dodávať luxusné jedálenské a lôžkové vagóny.

V roku 1883 sa Nagelmackers osamostatnil, aby mohol prevádzkovať vlastný vlak, plný komfortu a prepychu. Štvrtého októbra prvýkrát vyštartoval z Paríža do Istanbulu, ktorý sa vtedy ešte volal Konstantinopol.

Prvotriedny luxus

Vagóny boli vyrobené z odolného tíkového dreva, ich interiér bol plný luxusných materiálov ako janovský zamat, koža z Kordoby alebo ručne tkané gobelíny.

Na stoloch v reštauračnom vozni bol prestretý strieborný príbor, krištáľové poháre a riad z najjemnejšieho porcelánu. Jedálny lístok sa dal čítať štvorjazyčne – vo francúzštine, v nemčine, maďarčine a v turečtine. Cestujúci však nemali takýto komfort počas celej cesty do Istanbulu.

V rumunskom meste Giurgiu museli prestúpiť do oveľa skromnejšieho vlaku, ktorý ich odviezol do bulharskej Varny a odtiaľ sa plavili trajektom do Turecka. Až v roku 1888 sa podarilo predĺžiť trasu Orient Expressu do železničnej stanice v Istanbule.

Georges Nagelmackers bol veľmi podnikavý a ambiciózny muž. Postupne sa mu podarilo uzavrieť dohody so železničnými spoločnosťami vo Francúzsku, v Nemecku, Rakúsku, Maďarsku a Rumunsku.

Orient Express vďaka nemu spojil niekoľko krajín s odlišným politickým smerovaním na viac ako tritisíc kilometroch a stal sa najrýchlejším medzinárodným vlakom v Európe. Na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia sa v ňom odviezlo množstvo známych osobností vrátane Maty Hari, Grety Garbo a Leva Trockého.

Vagón, v ktorom cestovala kráľovná Viktória

Počas prvej svetovej vojny vlak slúžil výlučne na prepravu vojenských a politických špičiek. Pre bežných smrteľníkov začal v roku 1919 premávať Simplon-Orient-Express, ktorý jazdil do Istanbulu cez Švajčiarsko, severné TalianskoChorvátsko. Porazené štáty ako Nemecko a Rakúsky boli z tejto trasy vylúčené.

Banditi a cholera

Okrem päťchodového francúzskeho menu, živej hudby a prvotriedneho servisu zažili cestujúci najluxusnejšieho vlaku na svete aj niekoľko nemilých prekvapení.

Krátko po predĺžení trasy do Istanbulu, v roku 1889 prepadli Orient Express banditi na Balkáne, zajali piatich pasažierov a pustili ich až za výkupné  v hodnote stodvadsaťtisíc libier.

V nasledujúcom roku vypukla v priebehu cesty v luxusných vagónoch cholera a v roku 1929 uviazol vlak v snehovej víchrici. Do Istanbulu dorazil s päťdňovým oneskorením. Bulvárne noviny písali, že cestujúci museli loviť vlky, aby nezahynuli hladom.

Táto hororová udalosť inšpirovala spisovateľku Agathu Christie, ktorá v tom čase využívala vlak na cesty do Perzie, na napísanie novely Vražda v Orient Expresse. Prepychové vagóny boli inšpiráciou pre viacerých umelcov.

Stali sa kulisami pre filmového Sherlocka Holmesa aj Jamesa Bonda. Po druhej svetovej vojne začala však ich sláva upadať. Starý dobrý Orient Express napokon nadobro vytlačili modernejšie rýchliky, rozmach automobilovej a leteckej dopravy.

Poslednýkrát sa vydal do Istanbulu 19. mája v roku 1977. Potom sa jeho trasa skrátila a skončila v Budapešti. V roku 2002 sa z neho stáva EuroNight, komfortný nočný vlak, ktorý spája Paríž s Viedňou.

O pár rokov neskôr, 13. decembra 2009 sa Európa navždy rozlúčila s jeho pôvodnou podobou. Zašlú slávu legendárneho vlaku dnes pripomína Venice Simplon-Orient-Express, zostavený z historických vozňov spoločnosti CIWL. Premáva medzi Parížom, Londýnom, Prahou, Benátkami, Budapešťou, Viedňou, Rímom a Istanbulom.

V honosne zreštaurovaných vagónoch ponúka luxus a eleganciu dávnych čias vo veľkom štýle. Podrobné informácie o jednotlivých trasách a lístkoch nájdete v češtine na topluxurytravel.cz. Nastúpiť môžete napríklad v Prahe alebo vo Viedni, pripravte sa však na to, že ceny sa pohybujú od tisícsedemsto libier vyššie.

Cestujúci si tento nevšedný zážitok väčšinou doprajú len pri výnimočných príležitostiach, ako sú okrúhle výročia sobášov alebo svadobné cesty.

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 192
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 012
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 544
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 248
  5. Rastie nám pokrivená generácia? 2 242
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 206
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 092
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 1 684
  9. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 598
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 554

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania trvá roky, súdy ju nechcú riešiť

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

PRIMÁR

Mužské semeno môže preniesť desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Neprehliadnite tiež

Keď ženy ukazujú pravú tvár, svet je vo vytržení

Hnutiu bez make-upu podľahli aj mnohé známe osobnosti.

Americká gynekologička: Ženy chcú mať dokonalú vagínu, ale taká neexistuje

Sheryl Ross je renomovaná odborníčka, na ktorú nedajú dopustiť ani známe osobnosti. Volajú ju aktivistka za vagínu.

Milujú ju davy aj polovica Hollywoodu. Čím je Ellen DeGeneres výnimočná?

Za jej otvorenosť spred dvadsiatich rokov ju ocenil aj prezident. Prelomila totiž lesbické tabu.

Dlhodobé vzťahy ničia záujem o sex. U žien skôr než u mužov

Správanie v intímnej oblasti ovplyvňuje aj viera v stereotypné predstavy.