SME
Utorok, 21. máj , 2019

Príbeh Orient Expressu: Jeho luxusnou podobizňou sa môžete odviezť z Prahy

Legendárny vlak opradený dobrodružnými historkami stále podnecuje našu fantáziu.

Pullman Orient ExpressPullman Orient Express(Zdroj: Flickr.com/Simon Pielow)

Myšlienka vyrobiť luxusný vlak napadla prvýkrát chicagskému tesárskemu majstrovi Georgovi Pullmanovi, ktorý sa trmácal v špinavom, studenom a rozheganom vagóne do New Yorku. Vtedy si pomyslel, aké by bolo fajn mať vo vlaku podobný komfort ako na luxusných parníkoch.

Vagóny, ktoré sa mu neskôr podarilo vyrobiť, obdivoval v roku 1872 mladý Belgičan Georges Nagelmackers, ktorý v Pullmanovej práci vytušil veľký potenciál.

V druhej polovici devätnásteho storočia vzrastal na železnici počet cestujúcich a bolo medzi nimi aj dosť tých, ktorí boli ochotní priplatiť si za pohodlný luxus.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nagelmackers založil medzinárodnú spoločnosť lôžkových vozňov La Compagnie Internationale des Wagons-Lits, známu pod značkou CIWL, ktorá začala viacerým európskym železniciam dodávať luxusné jedálenské a lôžkové vagóny.

V roku 1883 sa Nagelmackers osamostatnil, aby mohol prevádzkovať vlastný vlak, plný komfortu a prepychu. Štvrtého októbra prvýkrát vyštartoval z Paríža do Istanbulu, ktorý sa vtedy ešte volal Konstantinopol.

Prvotriedny luxus

Vagóny boli vyrobené z odolného tíkového dreva, ich interiér bol plný luxusných materiálov ako janovský zamat, koža z Kordoby alebo ručne tkané gobelíny.

Na stoloch v reštauračnom vozni bol prestretý strieborný príbor, krištáľové poháre a riad z najjemnejšieho porcelánu. Jedálny lístok sa dal čítať štvorjazyčne – vo francúzštine, v nemčine, maďarčine a v turečtine. Cestujúci však nemali takýto komfort počas celej cesty do Istanbulu.

V rumunskom meste Giurgiu museli prestúpiť do oveľa skromnejšieho vlaku, ktorý ich odviezol do bulharskej Varny a odtiaľ sa plavili trajektom do Turecka. Až v roku 1888 sa podarilo predĺžiť trasu Orient Expressu do železničnej stanice v Istanbule.

Georges Nagelmackers bol veľmi podnikavý a ambiciózny muž. Postupne sa mu podarilo uzavrieť dohody so železničnými spoločnosťami vo Francúzsku, v Nemecku, Rakúsku, Maďarsku a Rumunsku.

Orient Express vďaka nemu spojil niekoľko krajín s odlišným politickým smerovaním na viac ako tritisíc kilometroch a stal sa najrýchlejším medzinárodným vlakom v Európe. Na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia sa v ňom odviezlo množstvo známych osobností vrátane Maty Hari, Grety Garbo a Leva Trockého.

Vagón, v ktorom cestovala kráľovná Viktória

Počas prvej svetovej vojny vlak slúžil výlučne na prepravu vojenských a politických špičiek. Pre bežných smrteľníkov začal v roku 1919 premávať Simplon-Orient-Express, ktorý jazdil do Istanbulu cez Švajčiarsko, severné TalianskoChorvátsko. Porazené štáty ako Nemecko a Rakúsky boli z tejto trasy vylúčené.

Banditi a cholera

Okrem päťchodového francúzskeho menu, živej hudby a prvotriedneho servisu zažili cestujúci najluxusnejšieho vlaku na svete aj niekoľko nemilých prekvapení.

Krátko po predĺžení trasy do Istanbulu, v roku 1889 prepadli Orient Express banditi na Balkáne, zajali piatich pasažierov a pustili ich až za výkupné  v hodnote stodvadsaťtisíc libier.

V nasledujúcom roku vypukla v priebehu cesty v luxusných vagónoch cholera a v roku 1929 uviazol vlak v snehovej víchrici. Do Istanbulu dorazil s päťdňovým oneskorením. Bulvárne noviny písali, že cestujúci museli loviť vlky, aby nezahynuli hladom.

Táto hororová udalosť inšpirovala spisovateľku Agathu Christie, ktorá v tom čase využívala vlak na cesty do Perzie, na napísanie novely Vražda v Orient Expresse. Prepychové vagóny boli inšpiráciou pre viacerých umelcov.

Stali sa kulisami pre filmového Sherlocka Holmesa aj Jamesa Bonda. Po druhej svetovej vojne začala však ich sláva upadať. Starý dobrý Orient Express napokon nadobro vytlačili modernejšie rýchliky, rozmach automobilovej a leteckej dopravy.

Poslednýkrát sa vydal do Istanbulu 19. mája v roku 1977. Potom sa jeho trasa skrátila a skončila v Budapešti. V roku 2002 sa z neho stáva EuroNight, komfortný nočný vlak, ktorý spája Paríž s Viedňou.

O pár rokov neskôr, 13. decembra 2009 sa Európa navždy rozlúčila s jeho pôvodnou podobou. Zašlú slávu legendárneho vlaku dnes pripomína Venice Simplon-Orient-Express, zostavený z historických vozňov spoločnosti CIWL. Premáva medzi Parížom, Londýnom, Prahou, Benátkami, Budapešťou, Viedňou, Rímom a Istanbulom.

V honosne zreštaurovaných vagónoch ponúka luxus a eleganciu dávnych čias vo veľkom štýle. Podrobné informácie o jednotlivých trasách a lístkoch nájdete v češtine na topluxurytravel.cz. Nastúpiť môžete napríklad v Prahe alebo vo Viedni, pripravte sa však na to, že ceny sa pohybujú od tisícsedemsto libier vyššie.

Cestujúci si tento nevšedný zážitok väčšinou doprajú len pri výnimočných príležitostiach, ako sú okrúhle výročia sobášov alebo svadobné cesty.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  2. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  3. Slovenskí právnici partnermi právnickej kancelárie CMS
  4. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  7. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  8. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  9. Nový Hyundai i30 Fastback N má emócií na rozdávanie
  10. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku
  1. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  2. Atos sa stal servisným partnerom roka spoločnosti IBM
  3. OMV Slovensko prináša novinky od Braňa Križana
  4. Na toto si dajte pozor pri bielej karte
  5. Košickí študenti sa budú učiť anatómiu vo virtuálnej realite
  6. OMV Slovensko prináša novinky od Braňa Križana
  7. Do finále McDonald´s Cupu postúpili mladí Vranovčania
  8. Atos poukázal na spotrebu mobilných aplikácií
  9. Slovenskí právnici partnermi právnickej kancelárie CMS
  10. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 51 408
  2. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 31 633
  3. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 17 963
  4. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 16 362
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 14 970
  6. Telefóny sme zakázali, deti spolu nekomunikovali 7 546
  7. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 7 371
  8. Hľadáte tip na výlet s autom? Navštívte krásne horské priesmyky 5 553
  9. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 4 396
  10. Pri hypotéke už nemusíte mať znalecký posudok, môžu stačiť fotky 2 570

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Ladislav Nagy v zápase Slovensko - Dánsko na MS v hokeji 2019.
Píše Ivan Mikloš

SaS myšlienky o eurozóne dotiahli. Bohužiaľ (píše Ivan Mikloš)

Pozrel som si debatu strán o eurozóne.

Ivan Mikloš
Marek Mďarič

Neprehliadnite tiež

Coming out je cesta k pravde. Chce veľa času a odvahy, no opláca sa

Prečítajte si príbehy so šťastným koncom.

Ako oznámiť rodine a blízkym, že ste gej alebo lesba

Dôležitá je bezpečnosť, scenár aj odpovede.

Podcast Medzi nami

Medzi nami: Vaše prvé dieťa bude pravdepodobne vaše posledné

Spoločnosť speje k jednodetnosti. Prečo?

Podcast Medzi nami je zameraný na ženské a lifestylové témy nielen pre ženy.

Nielen pôrod. Čo všetko ohrozuje svaly panvového dna?

Oslabené svalstvo súvisí aj s menopauzou.

Ilustračné foto.