SME

Najmladšia letecká kapitánka na svete lieta už od trinástich rokov

Záujem o prácu pilotiek u žien narastá, myslí si slovenská kapitánka Andrea Sabol.

Poľahky by ste si ju mohli pomýliť s letuškou, no sympatická, 26-ročná blondínka Kate McWilliams má oveľa náročnejšiu náplň práce priamo v kokpite lietadla. Vo svojom veku sa totiž stala najmladšou leteckou kapitánkou na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kate začala lietať už vo svojich trinástich rokoch, keď sa dostala do kurzu leteckých kadetov. V devätnástich sa zapojila do vzdelávacieho leteckého programu CTC Aviation v Southamptone a v máji 2011 začala pracovať v spoločnosti easyJet ako prvá dôstojníčka. Nedávno získala hodnosť kapitánky, čím sa vďaka svojmu veku stala svetovou rekordérkou.

SkryťVypnúť reklamu

„Osobne si myslím, že na mojom veku nezáleží. Prešla som rovnakým tréningom a kurzom velenia ako každý iný kapitán, takže som preukázala schopnosti bez ohľadu na môj vek,“ uviedla mladá Kate.

Pravidelne lieta na Airbuse A319 a A320 do viac ako stovky destinácií vrátane Reykjavíku, Tel Avivu či Marakéšu. Na otázky ohľadom jej veku si už zvykla a cestujúci bývajú zvyčajne príjemne prekvapení.

Ako je na tom Slovensko?

Na svete je podľa magazínu The Guardian len okolo päť percent ženských pilotiek, hodnosť kapitánky má teda ešte menší počet z nich. Niekoľko z nich sa však nájde aj medzi slovenskými pilotkami. Asi najznámejšou z leteckých kapitánok našej krajiny je Andrea Sabol (42). Spýtali sme sa jej, akú úlohu podľa nej zohráva vek pri tak zodpovednej práci, ako je kapitán lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

„Osobne si myslím, že na túto funkciu je treba dozrieť, nazbierať skúsenosti. Velíte lietadlu s cestujúcimi na palube, zodpovedáte za to, že ich bezpečne priveziete do cieľovej destinácie. V mnohých spoločnostiach je veľmi vysoká požiadavka na skúsenosti a nalietané hodiny, aby bol druhý pilot zaradený do výberu a výcviku na kapitána. Dokonca je to niekedy obmedzené aj minimálnym vekom,“ uviedla slovenská kapitánka.

„Z mojich osobných skúseností starší piloti, a to nielen kapitáni, majú väčší rešpekt k lietaniu, k lietadlu, k posádke, k pozemnému personálu i počasiu,“ povedala. Dodala však, že každý z nás je iný a hoci nemôže hodnotiť na diaľku, mladá Kate McWilliams je určite veľmi šikovná a schopná svoju pozíciu zodpovedne zastávať.

Šanca ukázať ženské schopnosti existuje

Podľa Andrey Sabol pracujú okrem nej ako kapitánky ešte minimálne ďalšie dve Slovenky. Svetové štatistiky však pre ženy v tejto branži nie sú veľmi priaznivé.

SkryťVypnúť reklamu

„Nedávno som čítala článok, že na svete je len okolo 350 žien kapitánok dopravných lietadiel, čo sú približne tri percentá z celkového počtu kapitánov. Je to teda rarita a stále ešte bude. Znie to asi dosť prekvapivo, ale aj v spoločnosti, pre ktorú lietam na Blízkom východe, je nás šesť percent,“ povedala Andrea Sabol, ktorá sa stretla najmä s pozitívnou odozvou okolia na svoju pozíciu.

Medzinárodná spoločnosť ženských leteckých pilotiek pracuje s o niečo vyšším číslom, ako uvádza Andrea. S neustálymi zmenami v leteckých spoločnostiach odhaduje počet kapitánok na 450

Napriek tomu, že podľa Andrey Sabol záujem o prácu pilota u žien narastá, neverí tomu, že by sa ich množstvo niekedy mohlo vyrovnať počtu mužských kolegov.

„Práca je to úžasná, nádherná, ale aj dosť náročná na skombinovanie s rodinným životom. Šance dokázať, čo v nás je, určite sú, ale závisí to samozrejme aj od spoločnosti a ľudí, na ktorých narazíte,“ myslí si kapitánka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inšpirácia pre ďalšie mladé adeptky

Spoločnosť easyJet, ktorá zamestnáva najmladšiu kapitánku Kate McWilliams, minulý rok ohlásila iniciatívu viac než zdvojnásobiť počet novoprijatých žien vo svojich radoch v najbližších dvoch rokoch.

„Katin úspech jasne ukazuje iným mladým ženám, že je možné, aby boli úspešné ako pilotky v komerčnom letectve,“ vyhlásila Julie Westhorp, predsedníčka Asociácie pilotiek v Británii. Vyjadrila tiež nádej, že Katin postup na kapitánsku hodnosť inšpiruje ďalšie ženy, aby uvažovali nad kariérou v letectve.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 743
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 263
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 065
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 784
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 657
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 825
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 178
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 587
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 109
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 631
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 918
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 339
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 965
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 732
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 968
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 955
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
SkryťZatvoriť reklamu