Poľahky by ste si ju mohli pomýliť s letuškou, no sympatická, 26-ročná blondínka Kate McWilliams má oveľa náročnejšiu náplň práce priamo v kokpite lietadla. Vo svojom veku sa totiž stala najmladšou leteckou kapitánkou na svete.
Kate začala lietať už vo svojich trinástich rokoch, keď sa dostala do kurzu leteckých kadetov. V devätnástich sa zapojila do vzdelávacieho leteckého programu CTC Aviation v Southamptone a v máji 2011 začala pracovať v spoločnosti easyJet ako prvá dôstojníčka. Nedávno získala hodnosť kapitánky, čím sa vďaka svojmu veku stala svetovou rekordérkou.
„Osobne si myslím, že na mojom veku nezáleží. Prešla som rovnakým tréningom a kurzom velenia ako každý iný kapitán, takže som preukázala schopnosti bez ohľadu na môj vek,“ uviedla mladá Kate.
Pravidelne lieta na Airbuse A319 a A320 do viac ako stovky destinácií vrátane Reykjavíku, Tel Avivu či Marakéšu. Na otázky ohľadom jej veku si už zvykla a cestujúci bývajú zvyčajne príjemne prekvapení.
Ako je na tom Slovensko?
Na svete je podľa magazínu The Guardian len okolo päť percent ženských pilotiek, hodnosť kapitánky má teda ešte menší počet z nich. Niekoľko z nich sa však nájde aj medzi slovenskými pilotkami. Asi najznámejšou z leteckých kapitánok našej krajiny je Andrea Sabol (42). Spýtali sme sa jej, akú úlohu podľa nej zohráva vek pri tak zodpovednej práci, ako je kapitán lietadla.

„Osobne si myslím, že na túto funkciu je treba dozrieť, nazbierať skúsenosti. Velíte lietadlu s cestujúcimi na palube, zodpovedáte za to, že ich bezpečne priveziete do cieľovej destinácie. V mnohých spoločnostiach je veľmi vysoká požiadavka na skúsenosti a nalietané hodiny, aby bol druhý pilot zaradený do výberu a výcviku na kapitána. Dokonca je to niekedy obmedzené aj minimálnym vekom,“ uviedla slovenská kapitánka.
„Z mojich osobných skúseností starší piloti, a to nielen kapitáni, majú väčší rešpekt k lietaniu, k lietadlu, k posádke, k pozemnému personálu i počasiu,“ povedala. Dodala však, že každý z nás je iný a hoci nemôže hodnotiť na diaľku, mladá Kate McWilliams je určite veľmi šikovná a schopná svoju pozíciu zodpovedne zastávať.
Šanca ukázať ženské schopnosti existuje
Podľa Andrey Sabol pracujú okrem nej ako kapitánky ešte minimálne ďalšie dve Slovenky. Svetové štatistiky však pre ženy v tejto branži nie sú veľmi priaznivé.
„Nedávno som čítala článok, že na svete je len okolo 350 žien kapitánok dopravných lietadiel, čo sú približne tri percentá z celkového počtu kapitánov. Je to teda rarita a stále ešte bude. Znie to asi dosť prekvapivo, ale aj v spoločnosti, pre ktorú lietam na Blízkom východe, je nás šesť percent,“ povedala Andrea Sabol, ktorá sa stretla najmä s pozitívnou odozvou okolia na svoju pozíciu.
Medzinárodná spoločnosť ženských leteckých pilotiek pracuje s o niečo vyšším číslom, ako uvádza Andrea. S neustálymi zmenami v leteckých spoločnostiach odhaduje počet kapitánok na 450.
Napriek tomu, že podľa Andrey Sabol záujem o prácu pilota u žien narastá, neverí tomu, že by sa ich množstvo niekedy mohlo vyrovnať počtu mužských kolegov.
„Práca je to úžasná, nádherná, ale aj dosť náročná na skombinovanie s rodinným životom. Šance dokázať, čo v nás je, určite sú, ale závisí to samozrejme aj od spoločnosti a ľudí, na ktorých narazíte,“ myslí si kapitánka.
Inšpirácia pre ďalšie mladé adeptky
Spoločnosť easyJet, ktorá zamestnáva najmladšiu kapitánku Kate McWilliams, minulý rok ohlásila iniciatívu viac než zdvojnásobiť počet novoprijatých žien vo svojich radoch v najbližších dvoch rokoch.
„Katin úspech jasne ukazuje iným mladým ženám, že je možné, aby boli úspešné ako pilotky v komerčnom letectve,“ vyhlásila Julie Westhorp, predsedníčka Asociácie pilotiek v Británii. Vyjadrila tiež nádej, že Katin postup na kapitánsku hodnosť inšpiruje ďalšie ženy, aby uvažovali nad kariérou v letectve.