Taliansko bude mať 22. septembra svoj historický prvý Deň plodnosti (z originálu Fertility day). Za internetovou kampaňou k zvýšeniu pôrodnosti v krajine stojí ministerka zdravotníctva Beatrice Lorenzin, ktorá ňou nechcene rozhorčila verejnosť pre jej údajný sexistický a panovačný podtón.
Konkrétnym dôvodom sú plagáty, ktoré kampaň sprevádzajú a kombinujú veľavravné fotografie s nápismi ako – „Krása nepozná vek. Plodnosť áno.“ Na obrázku je pritom zobrazená žena, ktorá si jednou rukou hladká brucho a v druhej drží presýpacie hodiny.
Ďalší plagát ukazuje nohy mladého páru v posteli a dopĺňa: „Mladí rodičia. Najlepší spôsob, ako byť kreatívni.“
Loading
...
Upadajúca pôrodnosť v Taliansku
Dvanásť posterov pripravilo talianske ministerstvo zdravotníctva na podporu podujatí, ktoré majú informovať o možnostiach plánovania rodiny. Ide o krok, ku ktorému vládu donútila klesajúca pôrodnosť v krajine a tiež priemerne nižší počet detí na jednu ženu, než je v Európskej únii (1,35 v Taliansku v pomere k 1,6 v EÚ).
Oficiálna stránka Dňa plodnosti uvádza, že celá akcia chce upriamiť pozornosť na ochranu plodnosti a podčiarknutie nebezpečenstva upadajúcej pôrodnosti v Taliansku. Takisto sa chce vraj sústrediť na krásu rodičovstva a zdravotnú pomoc pre tých, ktorí majú problém počať dieťa. V štyroch najväčších talianskych mestách – Ríme, Bologni, Padove a Catanii – sa budú konať aj tematické akcie a diskusie ku Dňu plodnosti.
Kampaň pritom neapelovala len na ženskú, ale aj mužskú plodnosť. Kritiku si vyslúžila fotografia s černejúcim banánom a nápisom „Mužská plodnosť je oveľa zraniteľnejšia, než si myslíte.“
Loading
...
Nadšený nebol ani premiér
Fotografie s kontroverznými tvrdeniami odsúdili stovky mužov a žien na sociálnych sieťach a veľa sa o nej diskutovalo ako v talianskych, tak i svetových médiách. Podľa kritikov ide o urážku tých, ktorí nemôžu počať dieťa a plagáty sú ofenzívne a sexistické.
Nešťastný pokus o zlepšenie pôrodných štatistík si dokonca nenašiel podporu ani u premiéra Mattea Renziho, ktorý v rozhovore v rádiu povedal: “Pokiaľ viem, nikto z mojich priateľov nemal deti na základe toho, že videl reklamu.“
Negatívne vyjadrenia zo strany verejnosti súvisia aj s tým, že pomery v Taliansku práve nenahrávajú rodičovstvu. Ide pritom o také problémy ako vysoká nezamestnanosť, nízke mzdy a slabé možnosti a práva žien na materskej dovolenke.
Divoká onlinová antikampaň donútila ministerstvo plagáty stiahnuť a ministerka Beatrice Lorenzinová už údajne vyžiadala v jej obsahu zmeny. Nič to však nemení na tom, že celá akcia sa bude konať už na budúci týždeň.