Počítať či nepočítať kalórie?

Za počítanie kalórií môže americký ekonóm. Neberte ho však celkom vážne.

Pás ženy by podľa tabuliek lekárov nemal mať viac ako 88 centimetrov. Kilojouly však striktne počítať nemusíte.(Zdroj: Fotolia)

Máte to napísané na každej potravine: množstvo kcl a kJ na 100 gramov potraviny. Podľa toho sa zväčša orientujete, či z potraviny priberiete, koľko jej môžete zjesť alebo či ju vôbec vložiť do košíka.

Čo je vlastne cal?

Kalória má značku cal. Učili ste sa to v škole, ale môžeme si to zopakovať. Kalória je jednotka energie, ktorú dnes už väčšinou nahrádza Joul. Joul je jednotkou sústavy SI, teda Le Système International d'Unités, čo je medzinárodne dohovorená sústava jednotiek fyzikálnych veličín.

Z množstva definícií sa dnes používa táto: Kalória je množstvo energie, ktoré dokáže zvýšiť teplotu 1 gramu vody zo 14,5 °C na 15,5 °C. Dnes sa však častejšie používa v praxi označenie kilokalória, teda kcal, ktorá zodpovedá hodnote asi 4,185 kJ.

Za to, že sme začali kalórie priam hystericky počítať, môže americký ekonóm Irving Fisher a jeho kniha Ako žiť, z roku 1915. Tvrdil, že jediná cesta k vyriešeniu obezity spočíva v tom, že výdaj energie bude väčší ako je príjem a že táto cesta vedie cez prísne počítanie kalórií a dôsledné sledovanie príjmu a výdaja energie.

„Vtedy prišiel čas, keď ľudia pochopili a zmerali kalorický rozdiel medzi brokolicou a čokoládou, slaninou a jablkom, fazuľou a maslom. Bol to naozaj dobrý koncept, ale spustil novú mániu,“ píše odborník na výživu lekár Igor Bukovský v knihe Plán B: 30-dňový manuál zdravého chudnutia.

Fisher spôsobil, že odrazu začali vychádzať tabuľky kalorickej hodnoty všetkých potravín. Ľudia ich kupovali, počítali... A vážili. Nie je to však také jednoduché.

Život nie je matematika

Často nájdete či už od odborníkov alebo pseudoodborníkov na výživu odporúčania, aby ste si nastavili jedálny lístok nižšie o 500 kalórií denne - čo je asi 2 100 kJ - a za týždeň schudnete pol kilogramu. Ak sa o to však v praxi pokúsite, zistíte, že to nie je také jednoduché. Život nie je matematika.

Kalorická hodnota potraviny totiž nie je stanovená na základe merania metabolizmu človeka, ale v laboratóriu. Buď spálením potraviny – zisťuje sa, koľko tepla uvoľní počas horenia jeden gram slaniny či gram cibule, alebo je určená výpočtom na základe analýzy chemického zloženia potraviny – teda koľko kalórií má 100 g práškového pudingu, ak vieme, že obsahuje 40 g tuku, 45 g cukru a 5 g bielkovín.

Skutočná kalorická hodnota potravín sa však môže líšiť od tabuľkových hodnôt. Nemôžete presne vedieť, koľko kalórií má napríklad klobása, ktorú práve jete. Neviete predsa presne, koľko je v nej múky alebo tuku. Ani v jablku nemusí byť presne tabuľkové množstvo cukru, nikto ho podľa tabuliek nevyrobil.

Myslite na to, ak si práve zisťujete kalorickú hodnotu obeda na niektorej internetovej kalkulačke kalórií.

Ide aj o pomer živín

A navyše: Rozhodujúci je aj pomer základných živín bielkoviny-tuky-sacharidy. Kalorickú hodnotu bielkovín v strave treba z väčšej časti odpočítať, pretože telo používa za normálnych okolností bielkoviny ako stavebnú hmotu, nie ako zdroj energie.

„Toto sa javí zle informovaným ľuďom na prvý pohľad ako výhoda, preto si myslia, že čím viac bielkovín, tým lepšie,“ vraví Bukovský. Niektoré potraviny majú takzvaný negatívny kalorický efekt - na ich metabolické spracovanie človek spotrebuje viac kalórií, ako mu tieto potraviny poskytnú.

Svoju úlohu zohráva aj mikroflóra čreva: nové výskumy naznačujú, že niektoré druhy baktérií môžu v čreve zvyšovať kalorickú využiteľnosť potravín a tým podporovať priberanie.

Výdaj kalórií teda ovplyvňujú nielen veľmi orientačné čísla z tabuliek energetického výdaja pri rôznych činnostiach, ale aj váš stres, kvalita a dĺžka spánku, množstvo a aktivita vášho hnedého tuku, množstvo vašej svalovej hmoty, aktivita inzulínu, doterajšie diéty či genetika.

Ak dvaja ľudia zjedia to isté jedlo, pre každého má de facto inú kalorickú hodnotu, pretože organizmus vyťaží z rovnakého jedla vplyvom viacerých faktorov rôzne množstvo energie.

Takže nepočítať?

Nie, neznamená to, že máte na zisťovanie kalorickej hodnoty potravín úplne rezignovať a ignorovať ju. Treba si urobiť orientačný prehľad o hodnotách základných potravín, ktoré tvoria súčasť vášho jedálneho lístka, mať tieto tabuľky „v hlave“, a zároveň túto hodnotu zhruba prepočítať na kalorický výdaj pri určitých druhoch fyzickej aktivity.

Teda koľko kilometrov musíte prejsť, aby ste spálili povedzme rezeň, ktorý ste práve zjedli. Napríklad žena prácami v domácnosti spáli za 10 minút 33 kcal, čo je 139 kJ, ale skákaním na švihadle spáli za ten istý čas 97 kcal, teda 407 kJ.

A sto gramov kvalitnej horkej čokolády s obsahom 12,9 gramov cukru na sto gramov môže mať 604 kcal, teda 2495 kJ. Tak si dobre rozmyslite, koľko jej zjete.

Alebo skáčte cez švihadlo, koľko vládzete! Vo všeobecnosti platí: nejedzte nič, čo má viac ako 20 gramov cukru na 100 gramov celkovej hmotnosti. Ak chudnete, potraviny s obsahom nad 35 gramov cukru na 100 gramov si radšej úplne zakážte.

Pozor, nejde o sacharidy, ale o cukry, tento údaj by ste mali nájsť v tabuľke na každej potravine. Pri obsahu tukov si skontrolujte množstvo gramov nasýtených mastných kyselín. Čím je toto číslo menšie ako 10, tým lepšie.

Určite je však zbytočné vážiť potraviny predtým, ako ich zjete a počítať úzkostne ich kalorickú hodnotu. Zbytočne vás to bude stresovať a zamýšľaný efekt aj tak možno nedosiahnete. Aj bez počítania vám musíte byť jasné, že každý deň potrebujete pohyb a fyzickú energiu, aby ste energiu zo seba vydali.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  2. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  3. Dom od ES - bolo to fajn
  4. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  5. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  6. Obnova kaštieľa v Malinove
  7. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  8. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  9. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  10. Nové bývanie bez murovania
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 532
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 266
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 373
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 608
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 354
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 271
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 765
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 489
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 135
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 964

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Giulietta Masina: Legendárna Perinbaba ožije na filmovom plátne

Aj keď už od smrti Giulietty Masiny uplynulo dvadsaťtri rokov, znovu ju uvidíme.

Kate Middletonová sa rozhovorila o strastiach materstva, zažíva ich aj ona

Pocit ťažoby, stres a tlak zo zodpovednosti za deti sa nevyhýba ani princeznám. Anglická vojvodkyňa o tom hovorila na rovinu.

Herecké osobnosti, ktoré páchali násilie na ženách, no svet im odpustil

Na ich umelecké výkony vrhlo zlý tieň násilné správanie. Hoci časť fanúšikov sklamali, ich kariéry sa to väčšinou nedotklo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop