Počítať či nepočítať kalórie?

Za počítanie kalórií môže americký ekonóm. Neberte ho však celkom vážne.

Pás ženy by podľa tabuliek lekárov nemal mať viac ako 88 centimetrov. Kilojouly však striktne počítať nemusíte.(Zdroj: Fotolia)

Máte to napísané na každej potravine: množstvo kcl a kJ na 100 gramov potraviny. Podľa toho sa zväčša orientujete, či z potraviny priberiete, koľko jej môžete zjesť alebo či ju vôbec vložiť do košíka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je vlastne cal?

Kalória má značku cal. Učili ste sa to v škole, ale môžeme si to zopakovať. Kalória je jednotka energie, ktorú dnes už väčšinou nahrádza Joul. Joul je jednotkou sústavy SI, teda Le Système International d'Unités, čo je medzinárodne dohovorená sústava jednotiek fyzikálnych veličín.

Z množstva definícií sa dnes používa táto: Kalória je množstvo energie, ktoré dokáže zvýšiť teplotu 1 gramu vody zo 14,5 °C na 15,5 °C. Dnes sa však častejšie používa v praxi označenie kilokalória, teda kcal, ktorá zodpovedá hodnote asi 4,185 kJ.

Za to, že sme začali kalórie priam hystericky počítať, môže americký ekonóm Irving Fisher a jeho kniha Ako žiť, z roku 1915. Tvrdil, že jediná cesta k vyriešeniu obezity spočíva v tom, že výdaj energie bude väčší ako je príjem a že táto cesta vedie cez prísne počítanie kalórií a dôsledné sledovanie príjmu a výdaja energie.

„Vtedy prišiel čas, keď ľudia pochopili a zmerali kalorický rozdiel medzi brokolicou a čokoládou, slaninou a jablkom, fazuľou a maslom. Bol to naozaj dobrý koncept, ale spustil novú mániu,“ píše odborník na výživu lekár Igor Bukovský v knihe Plán B: 30-dňový manuál zdravého chudnutia.

Fisher spôsobil, že odrazu začali vychádzať tabuľky kalorickej hodnoty všetkých potravín. Ľudia ich kupovali, počítali... A vážili. Nie je to však také jednoduché.

Život nie je matematika

Často nájdete či už od odborníkov alebo pseudoodborníkov na výživu odporúčania, aby ste si nastavili jedálny lístok nižšie o 500 kalórií denne - čo je asi 2 100 kJ - a za týždeň schudnete pol kilogramu. Ak sa o to však v praxi pokúsite, zistíte, že to nie je také jednoduché. Život nie je matematika.

Kalorická hodnota potraviny totiž nie je stanovená na základe merania metabolizmu človeka, ale v laboratóriu. Buď spálením potraviny – zisťuje sa, koľko tepla uvoľní počas horenia jeden gram slaniny či gram cibule, alebo je určená výpočtom na základe analýzy chemického zloženia potraviny – teda koľko kalórií má 100 g práškového pudingu, ak vieme, že obsahuje 40 g tuku, 45 g cukru a 5 g bielkovín.

Skutočná kalorická hodnota potravín sa však môže líšiť od tabuľkových hodnôt. Nemôžete presne vedieť, koľko kalórií má napríklad klobása, ktorú práve jete. Neviete predsa presne, koľko je v nej múky alebo tuku. Ani v jablku nemusí byť presne tabuľkové množstvo cukru, nikto ho podľa tabuliek nevyrobil.

Myslite na to, ak si práve zisťujete kalorickú hodnotu obeda na niektorej internetovej kalkulačke kalórií.

Ide aj o pomer živín

A navyše: Rozhodujúci je aj pomer základných živín bielkoviny-tuky-sacharidy. Kalorickú hodnotu bielkovín v strave treba z väčšej časti odpočítať, pretože telo používa za normálnych okolností bielkoviny ako stavebnú hmotu, nie ako zdroj energie.

„Toto sa javí zle informovaným ľuďom na prvý pohľad ako výhoda, preto si myslia, že čím viac bielkovín, tým lepšie,“ vraví Bukovský. Niektoré potraviny majú takzvaný negatívny kalorický efekt - na ich metabolické spracovanie človek spotrebuje viac kalórií, ako mu tieto potraviny poskytnú.

Svoju úlohu zohráva aj mikroflóra čreva: nové výskumy naznačujú, že niektoré druhy baktérií môžu v čreve zvyšovať kalorickú využiteľnosť potravín a tým podporovať priberanie.

Výdaj kalórií teda ovplyvňujú nielen veľmi orientačné čísla z tabuliek energetického výdaja pri rôznych činnostiach, ale aj váš stres, kvalita a dĺžka spánku, množstvo a aktivita vášho hnedého tuku, množstvo vašej svalovej hmoty, aktivita inzulínu, doterajšie diéty či genetika.

Ak dvaja ľudia zjedia to isté jedlo, pre každého má de facto inú kalorickú hodnotu, pretože organizmus vyťaží z rovnakého jedla vplyvom viacerých faktorov rôzne množstvo energie.

Takže nepočítať?

Nie, neznamená to, že máte na zisťovanie kalorickej hodnoty potravín úplne rezignovať a ignorovať ju. Treba si urobiť orientačný prehľad o hodnotách základných potravín, ktoré tvoria súčasť vášho jedálneho lístka, mať tieto tabuľky „v hlave“, a zároveň túto hodnotu zhruba prepočítať na kalorický výdaj pri určitých druhoch fyzickej aktivity.

Teda koľko kilometrov musíte prejsť, aby ste spálili povedzme rezeň, ktorý ste práve zjedli. Napríklad žena prácami v domácnosti spáli za 10 minút 33 kcal, čo je 139 kJ, ale skákaním na švihadle spáli za ten istý čas 97 kcal, teda 407 kJ.

A sto gramov kvalitnej horkej čokolády s obsahom 12,9 gramov cukru na sto gramov môže mať 604 kcal, teda 2495 kJ. Tak si dobre rozmyslite, koľko jej zjete.

Alebo skáčte cez švihadlo, koľko vládzete! Vo všeobecnosti platí: nejedzte nič, čo má viac ako 20 gramov cukru na 100 gramov celkovej hmotnosti. Ak chudnete, potraviny s obsahom nad 35 gramov cukru na 100 gramov si radšej úplne zakážte.

Pozor, nejde o sacharidy, ale o cukry, tento údaj by ste mali nájsť v tabuľke na každej potravine. Pri obsahu tukov si skontrolujte množstvo gramov nasýtených mastných kyselín. Čím je toto číslo menšie ako 10, tým lepšie.

Určite je však zbytočné vážiť potraviny predtým, ako ich zjete a počítať úzkostne ich kalorickú hodnotu. Zbytočne vás to bude stresovať a zamýšľaný efekt aj tak možno nedosiahnete. Aj bez počítania vám musíte byť jasné, že každý deň potrebujete pohyb a fyzickú energiu, aby ste energiu zo seba vydali.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 827
  2. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 552
  3. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 257
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 778
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 237
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 750
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 346
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 850
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 749
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 064

Téma: Diéty


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Zomrel mi otec. A ešte predtým nás šarlatán obral o tisíce

Dokument Obchod so zdravím odráža iba zlomok reality.

Ceny MTV opäť prekvapili: Prišli muži v sukniach aj polonahé ženy

Červený koberec bol počas odovzdávania filmových cien celkom bez pravidiel.