Cieľom zdravého opaľovania by mal byť najmä vitamín D

Aj v lete máme vitamínu D málo a slníme sa nesprávne.

(Zdroj: Fotolia.com)

Pred tridsaťtisíc rokmi chránila našich predkov pred slnečnými lúčmi ochranná pokrývka tela tvorená chĺpkami. Priamou clonou pred slnkom je dnes na ľudskom tele len najvrchnejšia časť kože.

Tú vystavujeme neraz pôsobeniu slnečných lúčov vyslovene necitlivo. Slnko síce potrebujeme pre zdravie a krásu, treba si ho však vedieť užívať s mierou.

Slnečné lúče nám doslova na počkanie nielen zlepšia náladu, posilnia imunitu, zvýšia tvorbu vitamínu D a sérotonínu a priaznivo ovplyvnia stav kožných ochorení.

Nedostatok vitamínu D je v našej populácii pomerne rozšírený zdravotný problém. Slnenie, pri ktorom ho môžeme získať, má však určité pravidlá. Najdôležitejšie je poznať svoj fototyp.

Užitočný vitamín D

Pleť si prirodzene tvorí vitamín D3 ako obranu proti UV žiareniu. Až deväťdesiat percent európskej populácie trpí hypovitaminózou, teda nedostatkom vitamínu D3.

Preto je potrebné dodávať ho telu v minimálnom objeme 5 µg denne, čo je množstvo, ktoré zodpovedá odporúčanej dennej dávke. „Optimálnu dávku vitamínu D dosiahneme slnením a úpravou stravovacích návykov. Vhodné je v čo najväčšom množstve

konzumovať potravu s obsahom vitamínu D - morské ryby a vaječné žĺtka, avšak deväťdesiat percent tohto vitamínu získavame z opaľovania. V zimných mesiacoch koncentrácia vitamínu D v krvi klesá až o polovicu, takže ho treba dopĺňať suplementáciou.

V lete je veľmi dôležité dvadsaťminútové slnenie, aspoň dva až trikrát týždenne. Potrebnú dávku vitamínu D v jarnom a letnom období je možné získať aj každodenným krátkodobým, päť až desaťminútovým pôsobením slnečného žiarenia na niektoré častí tela - ramená, horné a dolné končatiny,“ vysvetľuje dermatologička a primárka kliniky TOMAR Adriana Tomeková.

Optimálnym vystavením pokožky slnečným lúčom zabraňujete spáleniu a po kúskoch dodávate telu vitamín D.

Správna ochrana

Zväčšovanie ozónovej diery spôsobuje prenikanie väčšej dávky slnečného žiarenia aj škodlivej ultrafialovej zložky UV. Málokedy si uvedomujeme, že už pri miernom začervenaní kože vznikajú poškodenia buniek a poškodenie ich genetických informácií.

Pri predĺžení opaľovania o trojnásobok až päťnásobok času, ktorý je potrebný na vznik začervenania, si spôsobíme úplné zničenie bunky, tvorbu pľuzgierov a chronické poškodenia.

„Slnečné žiarenie má dva druhy UV žiarenia, a to UVA a UVB. Za prípadné spálenie pokožky môžu najmä UVB lúče, ktoré sú najsilnejšie okolo obeda. 

Za opálenie sú zodpovedné UVA lúče, ktoré stimulujú farbivo v pokožke – melanín, vďaka ktorému sa opálite. UVB lúče zase stimulujú tvorbu vitamínu D v pokožke.

Čím je však ochranný faktor (SPF) opaľovacieho krému vyšší, tým viac blokuje UVB lúče. Preto je vhodné slniť sa pravidelne, ale radšej kratší čas, aby ste predišli spáleniu aj riziku rakoviny kože a zároveň nemuseli celoročne používať najvyšší ochranný faktor. Pri dodržiavaní týchto zásad ho stačí použiť iba vtedy, ak je to vyslovene potrebné,“ odporúča dermatologička.

Bez ochranného prípravku je dlhodobý pobyt na priamom slnečnom svetle rizikom. Prípravky určené na opaľovanie zabraňujú prieniku svetla na pokožku.

Na slnečnom pôsobení je zákerný najmä fakt, že chorobné prejavy ako napríklad rakovinové nálezy vznikajú až po šesťdesiatich až stodvadsiatich tisícoch hodinách strávených na slnku.

Čím je pokožka svetlejšia, tým viac sa tento čas skracuje. Špeciálnu pozornosť pri ochrane pred slnkom treba venovať pokožka, ktorá má sklony k takzvanej solárnej alergii.

Ak viete, že trpíte alergiou na slnko, poraďte sa pred dovolenkou s lekárom o užívaní antihistaminík.

Pred drobnými vyrážkami a nepríjemným svrbením vás ochránia spolu s krémami s najvyšším ochranným faktorom 50+. Ten je ideálny aj v prípade, ak máte sklon k pigmentovým škvrnám.

Ako si vyberať opaľovací krém? 

Okrem stupňa ochrany pred UV žiarením by sme sa mali pri kúpe opaľovacieho krému rozhodovať aj na základe jeho zloženia.

Krém treba vyberať starostlivo najmä pre deti, tehotné ženy, ľudí s kožnými, obličkovými, neurologickými a pečeňovými ochoreniami.

Aspoň orientačne je dobré poznať účinky látok, ktoré sa dnes považujú za rizikové. Dôležité je tiež rozlišovať, či opaľovací krém obsahuje chemické filtre, ktoré žiarenie absorbujú, alebo fyzikálne filtre, ktoré blokujú prienik slnečného žiarenia do pokožky.

„Malé deti a alergici by rozhodne mali uprednostniť prípravky na báze fyzikálnych filtrov. Veľmi vhodná ochrana proti UVA a UVB žiareniu sú napríklad látky ako oxid zinočnatý a oxid titaničitý.

Tieto dve látky sú lepšie tolerované ľuďmi s citlivou pokožkou a zvyčajne ich nájdete aj v krémoch určených pre deti. Ďalej je vhodné, ak krém obsahuje glycerín a arganový, alebo jojobový olej, ktoré pokožku zvlhčujú a zlepšujú jej celkový.

Vhodný je aj aloe vera gél, ktorý ochraňuje pleť pred spálením. Ani kvalitný opaľovací krém však nemusí byť vhodný pre veľmi malé dieťa. Pokiaľ máte dieťa mladšie ako šesť mesiacov, radšej ho nechajte v tieni.

Opaľovací krém by nemal obsahovať parabény a parfémy, pretože so slnkom môžu okamžite reagovať a vyvolať alergickú reakciu,“ hovorí Adriana Tomeková.

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  2. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  3. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  6. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  7. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  8. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  9. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  10. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 760
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 778
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 604
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 730
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 530
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 226
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 186
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 143
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 565
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 2 031

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS. Z peňazí Kaliňákovho rezortu

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja.

KOMENTÁRE

Rok po brexite: Británia predstiera nadšenie

Chudobnejší a nerovnejší Briti sa začínajú pýtať, či mal odchod z Únie zmysel.

KULTÚRA

Pocit propagandy po filme Špina. Takto sa umenie nerobí

Nvotová svojím filmom obžalúva. Lenže koho?

DOMOV

Prvé vojenské vrtuľníky Black Hawk sú už na Slovensku

Ďalšie dva prídu na budúci rok a päť kusov v roku 2019.

Neprehliadnite tiež

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa

Veľká päťka živín pre tehotné: kyselina listová, vápnik, vitamín D, bielkoviny a železo. Aký má byť príjem a ktoré potraviny ich obsahujú?

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.