Estée Lauder miešala v kuchyni kozmetiku

Bola kráľovnou kozmetického priemyslu, geniálnou obchodníčkou a jednou z najkrajších žien tých čias.

Estée Lauder vľavo pri predvádzaní svojej kozmetiky(Zdroj: Wikimedia Commons)

Bola jedinou ženou, ktorú časopis Time v roku 1998 vybral medzi dvadsať najvplyvnejších obchodných géniov dvadsiateho storočia. A pritom vyšla z úplne obyčajných pomerov.

Estée Lauder bola ženou, ktorej nestačilo snívať. Ona si svoje sny plnila. Založila kozmetickú firmu, z ktorej sa stal celosvetovo známy a uznávaný gigant.

„Nestala som sa úspešnou tým, že by som si to priala, alebo v to dúfala, ale tým, že som na tom pracovala,“ povedala. Za svojho života dokázala, že jej meno sa stalo pre celý svet synonymom krásy.

 

Začínala v kuchyni

Narodila sa 1. júla 1908 ako Josephine Esther Mentzer a pochádza zo židovskej rodiny, ktorá emigrovala do Spojených štátov z niekdajšieho Rakúsko-Uhorska.

Jej otec Maximilian Mentzer vyrastal v obci Holice, ktorá sa nachádza pri Dunajskej Strede. Matka Rosa podľa niektorých zdrojov pochádzala zo Sátoraljaújhely, čo je v súčasnosti mesto na slovensko-maďarských hraniciach.

A hoci bola od manžela staršia, bola vraj nesmierne krásna a stala sa vzorom pre svoju dcéru. Rodina žila v newyorskej štvrti Queens, kde Maximilian Mentzer vlastnil železiarstvo.

Od neho sa mladučká Esther A hoci priúčala obchodu. Viac ako biznis ju však zaujímalo to, čo robil jej strýko John Schötz. Bol chemik a vyrábal pleťové krémy.

Esther to okúzlilo, podľa nej bol vo výrobe kozmetiky hotovým mágom. Začala doma v kuchyni napodobňovať jeho postupy a vyšlo jej to. V roku 1914 vyrobila štyri receptúry na pleťové krémy, ktoré predala svojim priateľom.

Keďže sama mala krásnu a čistú pleť, bola chodiacou reklamou na svoje produkty. Takto nenápadne rozbehla biznis, ktorý postupne nabral obrovské rozmery.

Vhodné aj do šalátov

Keď sa v roku 1930 vydala za účtovníka Josepha Laudera, pomohol jej rozbehnúť obchod vo veľkom štýle.

Za peniaze, ktoré si zarobila predajom pleťových krémov, založila vlastnú firmu a v roku 1933, po narodení  prvorodeného syna, začala hromadne predávať kozmetiku. Meno Esther si upravila na Estée.

Nikto nevedel, že krémy stále mieša po nociach doma v kuchyni. O tom, že jej prípravky boli naozaj kvalitné, svedčí príhoda zákazníka, ktorý si manželkin krém pomýlil s majonézou a pridal ho do šalátu.

Estée sa len zasmiala a povedala: „To je v poriadku. Moje krémy sa skladajú len z prírodných ingrediencií.“

Od začiatku mala veľmi jasné predstavy, čo chce v kozmetickom priemysle dokázať. Uvedomovala si, že žena má na seba čas len desať minút ráno a potom až večer.

No celý deň chce mať pokožku mladistvú a žiarivú. Preto sa snažila vyvinúť prípravky, ktorými sa dal rýchlo dosiahnuť potrebný efekt.

Ako jej firma rástla, čoraz viac sa sústredila na kariéru a napokon si to odskákalo manželstvo s Josephom. V roku 1939 sa rozviedli, no napokon k sebe opäť našli cestu.

V roku 1942 sa druhýkrát zosobášili a zostali spolu až do jeho smrti v roku 1982. Okrem staršieho syna Leonarda sa im krátko po druhom sobáši narodil aj mladší Ronald.

Postupom času Lauderovci svoju malú firmu zveľadili a zmenili ju na spoločnosť, ktorá priniesla nový vietor do kozmetického biznisu.

Okrem pleťových krémov začali vyrábať aj iné prípravky, najmä parfumy. „Vôňa krásnej ženy je jednou z vecí, ktoré si nezmazateľne vryjeme do pamäti a ktoré nám ju pripomínajú aj po smrti,“ tvrdila Estée.

Svet si vyžaduje krásu

Estée vždy prikladala veľkú dôležitosť vonkajšiemu vzhľadu. „V dokonalom svete by sme všetci mali byť hodnotení podľa krásy našej duše. Ale v našom svete, menej perfektnom, má krásna žena určité výhody a často aj posledné slovo,“ napísala vo svojej autobiografii, ktorá je priam oslavou ženskej krásy.

Ona sama celý život dôsledne dbala na to, aby nebol prezradený jej skutočný dátum narodenia. Ten vyšiel najavo až po jej smrti v apríli 2004.

Estée Lauder sa nesnažila dávať ženám rady, ako byť krásna, ale ako zostať krásnou. A to sa jej darilo. Okrem toho bola aj veľmi šikovnou manažérkou.

Záležalo jej na tom, aby mala k zákazníkom osobitý prístup, vždy im chcela vyjsť v ústrety a pokúšala sa vytvárať krémy podľa jednotlivých typov pleti.

Ako prvú ju napadlo rozdávať vzorky výrobkov zadarmo a začala dávať k nákupu darčeky. Konkurenti sa jej smiali a boli presvedčení, že takto si veľmi rýchlo zruinuje vlastné podnikanie.

Efekt bol však presne opačný, ako očakávali. Koncom štyridsiatych rokov bol už podomový predaj kozmetiky netrendový, namiesto toho začali vznikať kamenné predajne.

Estée sa najskôr usadila na slávnej newyorskej Piatej avenue, neskôr prenikla aj do iných miest a krajín.

Cesta na vrchol

Zisky rýchlo rástli a Estée Lauder čoskoro ovládla najvychýrenejšie obchodné domy na svete. Zamestnala desaťtisíce ľudí, založila výskumné laboratóriá a začala pracovať s profesionálnymi dermatológmi.

„Majte oči otvorené a neustále sa učte nové veci,“ hovorievala svojim zamestnancom. Bola prirodzenou autoritou, trpezlivo ich školila a osobne pôsobila v takmer každom novootvorenom obchode.

Jej rada pre priamy marketing sa stala zlatým pravidlom. „Volajte, faxujte a povedzte o našich výrobkoch ženám,“ vravela svojim predajcom.

Okrem riadenia firmy neúnavne pracovala na vytvorení nového ideálu krásy. Trvala na tom, aby modelky, ktoré jej robili reklamu, boli nádherné, aby sa k nim zákazníčky snažili priblížiť.

Aj sama robila firme tú najlepšiu reklamu. Až do vysokého veku bola vždy krásna a upravená, stala sa zosobnením amerického sna.

„Či ste predsedom predstavenstva, alebo len naňho chcete zapôsobiť, potrebujete vždy okrem sily a múdrosti aj krásu a ženskosť,“ radila ženám.

Biznis a rodina

Okrem biznisu bola pre ňu vždy dôležitá aj rodina. Svoje deti starostlivo viedla k disciplíne a vzdelaniu.

Jej starší syn Leonard bol v minulosti výkonným riaditeľom spoločnosti, mladší Ronald je prominentným filantropom, developerom a stal sa aj majiteľom českej Televízie Nova.

Obaja synovia sa oženili, dali Estée štyri vnúčatá a šesť pravnúčat. „Moja mama sa vášnivo zaoberala troma oblasťami – rodinou, skvelou firmou, ktorú vybudovala a snahou o to, aby sa kozmetika a parfumy rozšírili k všetkým ženám na celom svete,“ povedal Leonard po jej smrti.

„Bola inšpiráciou pre ženy, ktorým jej kozmetika prinášala radosť, tiež pre zamestnancov našich firiem a predovšetkým pre rodinu, ktorej poskytovala neutíchajúcu lásku a podporu.“ 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 867
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 245
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 624
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 169
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 790
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 368
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 061
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 974
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 629
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy.

DOMOV

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Kaliňák dohadoval pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku získal jeho kamarát.

Neprehliadnite tiež

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.

Nové trendy pre svadobné šaty? Čipka a odhalené ramená

Inšpiráciu pre budúce nevesty priniesol Týždeň svadobnej módy v New Yorku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop