SME

Estée Lauder miešala v kuchyni kozmetiku

Bola kráľovnou kozmetického priemyslu, geniálnou obchodníčkou a jednou z najkrajších žien tých čias.

Estée Lauder vľavo pri predvádzaní svojej kozmetikyEstée Lauder vľavo pri predvádzaní svojej kozmetiky (Zdroj: Wikimedia Commons)

Bola jedinou ženou, ktorú časopis Time v roku 1998 vybral medzi dvadsať najvplyvnejších obchodných géniov dvadsiateho storočia. A pritom vyšla z úplne obyčajných pomerov.

Estée Lauder bola ženou, ktorej nestačilo snívať. Ona si svoje sny plnila. Založila kozmetickú firmu, z ktorej sa stal celosvetovo známy a uznávaný gigant.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nestala som sa úspešnou tým, že by som si to priala, alebo v to dúfala, ale tým, že som na tom pracovala,“ povedala. Za svojho života dokázala, že jej meno sa stalo pre celý svet synonymom krásy.

SkryťVypnúť reklamu

 

Začínala v kuchyni

Narodila sa 1. júla 1908 ako Josephine Esther Mentzer a pochádza zo židovskej rodiny, ktorá emigrovala do Spojených štátov z niekdajšieho Rakúsko-Uhorska.

Jej otec Maximilian Mentzer vyrastal v obci Holice, ktorá sa nachádza pri Dunajskej Strede. Matka Rosa podľa niektorých zdrojov pochádzala zo Sátoraljaújhely, čo je v súčasnosti mesto na slovensko-maďarských hraniciach.

A hoci bola od manžela staršia, bola vraj nesmierne krásna a stala sa vzorom pre svoju dcéru. Rodina žila v newyorskej štvrti Queens, kde Maximilian Mentzer vlastnil železiarstvo.

Od neho sa mladučká Esther A hoci priúčala obchodu. Viac ako biznis ju však zaujímalo to, čo robil jej strýko John Schötz. Bol chemik a vyrábal pleťové krémy.

Esther to okúzlilo, podľa nej bol vo výrobe kozmetiky hotovým mágom. Začala doma v kuchyni napodobňovať jeho postupy a vyšlo jej to. V roku 1914 vyrobila štyri receptúry na pleťové krémy, ktoré predala svojim priateľom.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže sama mala krásnu a čistú pleť, bola chodiacou reklamou na svoje produkty. Takto nenápadne rozbehla biznis, ktorý postupne nabral obrovské rozmery.

Vhodné aj do šalátov

Keď sa v roku 1930 vydala za účtovníka Josepha Laudera, pomohol jej rozbehnúť obchod vo veľkom štýle.

Za peniaze, ktoré si zarobila predajom pleťových krémov, založila vlastnú firmu a v roku 1933, po narodení  prvorodeného syna, začala hromadne predávať kozmetiku. Meno Esther si upravila na Estée.

Nikto nevedel, že krémy stále mieša po nociach doma v kuchyni. O tom, že jej prípravky boli naozaj kvalitné, svedčí príhoda zákazníka, ktorý si manželkin krém pomýlil s majonézou a pridal ho do šalátu.

Estée sa len zasmiala a povedala: „To je v poriadku. Moje krémy sa skladajú len z prírodných ingrediencií.“

SkryťVypnúť reklamu

Od začiatku mala veľmi jasné predstavy, čo chce v kozmetickom priemysle dokázať. Uvedomovala si, že žena má na seba čas len desať minút ráno a potom až večer.

No celý deň chce mať pokožku mladistvú a žiarivú. Preto sa snažila vyvinúť prípravky, ktorými sa dal rýchlo dosiahnuť potrebný efekt.

Ako jej firma rástla, čoraz viac sa sústredila na kariéru a napokon si to odskákalo manželstvo s Josephom. V roku 1939 sa rozviedli, no napokon k sebe opäť našli cestu.

V roku 1942 sa druhýkrát zosobášili a zostali spolu až do jeho smrti v roku 1982. Okrem staršieho syna Leonarda sa im krátko po druhom sobáši narodil aj mladší Ronald.

Postupom času Lauderovci svoju malú firmu zveľadili a zmenili ju na spoločnosť, ktorá priniesla nový vietor do kozmetického biznisu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem pleťových krémov začali vyrábať aj iné prípravky, najmä parfumy. „Vôňa krásnej ženy je jednou z vecí, ktoré si nezmazateľne vryjeme do pamäti a ktoré nám ju pripomínajú aj po smrti,“ tvrdila Estée.

Svet si vyžaduje krásu

Estée vždy prikladala veľkú dôležitosť vonkajšiemu vzhľadu. „V dokonalom svete by sme všetci mali byť hodnotení podľa krásy našej duše. Ale v našom svete, menej perfektnom, má krásna žena určité výhody a často aj posledné slovo,“ napísala vo svojej autobiografii, ktorá je priam oslavou ženskej krásy.

Ona sama celý život dôsledne dbala na to, aby nebol prezradený jej skutočný dátum narodenia. Ten vyšiel najavo až po jej smrti v apríli 2004.

Estée Lauder sa nesnažila dávať ženám rady, ako byť krásna, ale ako zostať krásnou. A to sa jej darilo. Okrem toho bola aj veľmi šikovnou manažérkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záležalo jej na tom, aby mala k zákazníkom osobitý prístup, vždy im chcela vyjsť v ústrety a pokúšala sa vytvárať krémy podľa jednotlivých typov pleti.

Ako prvú ju napadlo rozdávať vzorky výrobkov zadarmo a začala dávať k nákupu darčeky. Konkurenti sa jej smiali a boli presvedčení, že takto si veľmi rýchlo zruinuje vlastné podnikanie.

Efekt bol však presne opačný, ako očakávali. Koncom štyridsiatych rokov bol už podomový predaj kozmetiky netrendový, namiesto toho začali vznikať kamenné predajne.

Estée sa najskôr usadila na slávnej newyorskej Piatej avenue, neskôr prenikla aj do iných miest a krajín.

Cesta na vrchol

Zisky rýchlo rástli a Estée Lauder čoskoro ovládla najvychýrenejšie obchodné domy na svete. Zamestnala desaťtisíce ľudí, založila výskumné laboratóriá a začala pracovať s profesionálnymi dermatológmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Majte oči otvorené a neustále sa učte nové veci,“ hovorievala svojim zamestnancom. Bola prirodzenou autoritou, trpezlivo ich školila a osobne pôsobila v takmer každom novootvorenom obchode.

Jej rada pre priamy marketing sa stala zlatým pravidlom. „Volajte, faxujte a povedzte o našich výrobkoch ženám,“ vravela svojim predajcom.

Okrem riadenia firmy neúnavne pracovala na vytvorení nového ideálu krásy. Trvala na tom, aby modelky, ktoré jej robili reklamu, boli nádherné, aby sa k nim zákazníčky snažili priblížiť.

Aj sama robila firme tú najlepšiu reklamu. Až do vysokého veku bola vždy krásna a upravená, stala sa zosobnením amerického sna.

„Či ste predsedom predstavenstva, alebo len naňho chcete zapôsobiť, potrebujete vždy okrem sily a múdrosti aj krásu a ženskosť,“ radila ženám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Biznis a rodina

Okrem biznisu bola pre ňu vždy dôležitá aj rodina. Svoje deti starostlivo viedla k disciplíne a vzdelaniu.

Jej starší syn Leonard bol v minulosti výkonným riaditeľom spoločnosti, mladší Ronald je prominentným filantropom, developerom a stal sa aj majiteľom českej Televízie Nova.

Obaja synovia sa oženili, dali Estée štyri vnúčatá a šesť pravnúčat. „Moja mama sa vášnivo zaoberala troma oblasťami – rodinou, skvelou firmou, ktorú vybudovala a snahou o to, aby sa kozmetika a parfumy rozšírili k všetkým ženám na celom svete,“ povedal Leonard po jej smrti.

„Bola inšpiráciou pre ženy, ktorým jej kozmetika prinášala radosť, tiež pre zamestnancov našich firiem a predovšetkým pre rodinu, ktorej poskytovala neutíchajúcu lásku a podporu.“ 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 990
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 599
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 819
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 630
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 927
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 413
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 210
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 652
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 444
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 875
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 758
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 559
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu