Estée Lauder miešala v kuchyni kozmetiku

Bola kráľovnou kozmetického priemyslu, geniálnou obchodníčkou a jednou z najkrajších žien tých čias.

Estée Lauder vľavo pri predvádzaní svojej kozmetiky(Zdroj: Wikimedia Commons)

Bola jedinou ženou, ktorú časopis Time v roku 1998 vybral medzi dvadsať najvplyvnejších obchodných géniov dvadsiateho storočia. A pritom vyšla z úplne obyčajných pomerov.

Estée Lauder bola ženou, ktorej nestačilo snívať. Ona si svoje sny plnila. Založila kozmetickú firmu, z ktorej sa stal celosvetovo známy a uznávaný gigant.

„Nestala som sa úspešnou tým, že by som si to priala, alebo v to dúfala, ale tým, že som na tom pracovala,“ povedala. Za svojho života dokázala, že jej meno sa stalo pre celý svet synonymom krásy.

 

Začínala v kuchyni

Narodila sa 1. júla 1908 ako Josephine Esther Mentzer a pochádza zo židovskej rodiny, ktorá emigrovala do Spojených štátov z niekdajšieho Rakúsko-Uhorska.

Jej otec Maximilian Mentzer vyrastal v obci Holice, ktorá sa nachádza pri Dunajskej Strede. Matka Rosa podľa niektorých zdrojov pochádzala zo Sátoraljaújhely, čo je v súčasnosti mesto na slovensko-maďarských hraniciach.

A hoci bola od manžela staršia, bola vraj nesmierne krásna a stala sa vzorom pre svoju dcéru. Rodina žila v newyorskej štvrti Queens, kde Maximilian Mentzer vlastnil železiarstvo.

Od neho sa mladučká Esther A hoci priúčala obchodu. Viac ako biznis ju však zaujímalo to, čo robil jej strýko John Schötz. Bol chemik a vyrábal pleťové krémy.

Esther to okúzlilo, podľa nej bol vo výrobe kozmetiky hotovým mágom. Začala doma v kuchyni napodobňovať jeho postupy a vyšlo jej to. V roku 1914 vyrobila štyri receptúry na pleťové krémy, ktoré predala svojim priateľom.

Keďže sama mala krásnu a čistú pleť, bola chodiacou reklamou na svoje produkty. Takto nenápadne rozbehla biznis, ktorý postupne nabral obrovské rozmery.

Vhodné aj do šalátov

Keď sa v roku 1930 vydala za účtovníka Josepha Laudera, pomohol jej rozbehnúť obchod vo veľkom štýle.

Za peniaze, ktoré si zarobila predajom pleťových krémov, založila vlastnú firmu a v roku 1933, po narodení  prvorodeného syna, začala hromadne predávať kozmetiku. Meno Esther si upravila na Estée.

Nikto nevedel, že krémy stále mieša po nociach doma v kuchyni. O tom, že jej prípravky boli naozaj kvalitné, svedčí príhoda zákazníka, ktorý si manželkin krém pomýlil s majonézou a pridal ho do šalátu.

Estée sa len zasmiala a povedala: „To je v poriadku. Moje krémy sa skladajú len z prírodných ingrediencií.“

Od začiatku mala veľmi jasné predstavy, čo chce v kozmetickom priemysle dokázať. Uvedomovala si, že žena má na seba čas len desať minút ráno a potom až večer.

No celý deň chce mať pokožku mladistvú a žiarivú. Preto sa snažila vyvinúť prípravky, ktorými sa dal rýchlo dosiahnuť potrebný efekt.

Ako jej firma rástla, čoraz viac sa sústredila na kariéru a napokon si to odskákalo manželstvo s Josephom. V roku 1939 sa rozviedli, no napokon k sebe opäť našli cestu.

V roku 1942 sa druhýkrát zosobášili a zostali spolu až do jeho smrti v roku 1982. Okrem staršieho syna Leonarda sa im krátko po druhom sobáši narodil aj mladší Ronald.

Postupom času Lauderovci svoju malú firmu zveľadili a zmenili ju na spoločnosť, ktorá priniesla nový vietor do kozmetického biznisu.

Okrem pleťových krémov začali vyrábať aj iné prípravky, najmä parfumy. „Vôňa krásnej ženy je jednou z vecí, ktoré si nezmazateľne vryjeme do pamäti a ktoré nám ju pripomínajú aj po smrti,“ tvrdila Estée.

Svet si vyžaduje krásu

Estée vždy prikladala veľkú dôležitosť vonkajšiemu vzhľadu. „V dokonalom svete by sme všetci mali byť hodnotení podľa krásy našej duše. Ale v našom svete, menej perfektnom, má krásna žena určité výhody a často aj posledné slovo,“ napísala vo svojej autobiografii, ktorá je priam oslavou ženskej krásy.

Ona sama celý život dôsledne dbala na to, aby nebol prezradený jej skutočný dátum narodenia. Ten vyšiel najavo až po jej smrti v apríli 2004.

Estée Lauder sa nesnažila dávať ženám rady, ako byť krásna, ale ako zostať krásnou. A to sa jej darilo. Okrem toho bola aj veľmi šikovnou manažérkou.

Záležalo jej na tom, aby mala k zákazníkom osobitý prístup, vždy im chcela vyjsť v ústrety a pokúšala sa vytvárať krémy podľa jednotlivých typov pleti.

Ako prvú ju napadlo rozdávať vzorky výrobkov zadarmo a začala dávať k nákupu darčeky. Konkurenti sa jej smiali a boli presvedčení, že takto si veľmi rýchlo zruinuje vlastné podnikanie.

Efekt bol však presne opačný, ako očakávali. Koncom štyridsiatych rokov bol už podomový predaj kozmetiky netrendový, namiesto toho začali vznikať kamenné predajne.

Estée sa najskôr usadila na slávnej newyorskej Piatej avenue, neskôr prenikla aj do iných miest a krajín.

Cesta na vrchol

Zisky rýchlo rástli a Estée Lauder čoskoro ovládla najvychýrenejšie obchodné domy na svete. Zamestnala desaťtisíce ľudí, založila výskumné laboratóriá a začala pracovať s profesionálnymi dermatológmi.

„Majte oči otvorené a neustále sa učte nové veci,“ hovorievala svojim zamestnancom. Bola prirodzenou autoritou, trpezlivo ich školila a osobne pôsobila v takmer každom novootvorenom obchode.

Jej rada pre priamy marketing sa stala zlatým pravidlom. „Volajte, faxujte a povedzte o našich výrobkoch ženám,“ vravela svojim predajcom.

Okrem riadenia firmy neúnavne pracovala na vytvorení nového ideálu krásy. Trvala na tom, aby modelky, ktoré jej robili reklamu, boli nádherné, aby sa k nim zákazníčky snažili priblížiť.

Aj sama robila firme tú najlepšiu reklamu. Až do vysokého veku bola vždy krásna a upravená, stala sa zosobnením amerického sna.

„Či ste predsedom predstavenstva, alebo len naňho chcete zapôsobiť, potrebujete vždy okrem sily a múdrosti aj krásu a ženskosť,“ radila ženám.

Biznis a rodina

Okrem biznisu bola pre ňu vždy dôležitá aj rodina. Svoje deti starostlivo viedla k disciplíne a vzdelaniu.

Jej starší syn Leonard bol v minulosti výkonným riaditeľom spoločnosti, mladší Ronald je prominentným filantropom, developerom a stal sa aj majiteľom českej Televízie Nova.

Obaja synovia sa oženili, dali Estée štyri vnúčatá a šesť pravnúčat. „Moja mama sa vášnivo zaoberala troma oblasťami – rodinou, skvelou firmou, ktorú vybudovala a snahou o to, aby sa kozmetika a parfumy rozšírili k všetkým ženám na celom svete,“ povedal Leonard po jej smrti.

„Bola inšpiráciou pre ženy, ktorým jej kozmetika prinášala radosť, tiež pre zamestnancov našich firiem a predovšetkým pre rodinu, ktorej poskytovala neutíchajúcu lásku a podporu.“ 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 688
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 996
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 862
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 951
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 235
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 848
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 827
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 510
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 371
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 302

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Doba, kedy sa Mečiar len rozbiehal

Slovensko zápasilo s problémami.

Neprehliadnite tiež

Virginia Apgarová: Vlastné deti nemala, no zachránila milióny novorodencov

V rámci pôrodníctva priniesla revolučný nápad.

Neviete, čo robiť s použitým tehotenským testom? Môžete ho spláchnuť

Splachovateľný a kompostovateľný test príde na trh v roku 2018.

Zuzana Porubjaková: Štve ma, keď hranie niekto fláka

V roku 2018 ju diváci uvidia v novom seriáli aj filme, divadlo je jej druhý domov a z emócií je jej najbližší smútok.

Trendom roka 2018 je Ultra Violet, farba vesmíru aj kvetov

Fialová bude vládnuť móde, dizajnu aj líčeniu.

Vzťahová poradňa: Neviem, ako sa mám rozísť s príliš kontrolujúcim partnerom

Čo robiť, ak nechcete ublížiť rozchodom partnerovi a ak sa hanbíte za kamarátku, ktorá miluje všetko nadprirodzené?