Estée Lauder miešala v kuchyni kozmetiku

Bola kráľovnou kozmetického priemyslu, geniálnou obchodníčkou a jednou z najkrajších žien tých čias.

Estée Lauder vľavo pri predvádzaní svojej kozmetiky(Zdroj: Wikimedia Commons)

Bola jedinou ženou, ktorú časopis Time v roku 1998 vybral medzi dvadsať najvplyvnejších obchodných géniov dvadsiateho storočia. A pritom vyšla z úplne obyčajných pomerov.

Estée Lauder bola ženou, ktorej nestačilo snívať. Ona si svoje sny plnila. Založila kozmetickú firmu, z ktorej sa stal celosvetovo známy a uznávaný gigant.

„Nestala som sa úspešnou tým, že by som si to priala, alebo v to dúfala, ale tým, že som na tom pracovala,“ povedala. Za svojho života dokázala, že jej meno sa stalo pre celý svet synonymom krásy.

 

Začínala v kuchyni

Narodila sa 1. júla 1908 ako Josephine Esther Mentzer a pochádza zo židovskej rodiny, ktorá emigrovala do Spojených štátov z niekdajšieho Rakúsko-Uhorska.

Jej otec Maximilian Mentzer vyrastal v obci Holice, ktorá sa nachádza pri Dunajskej Strede. Matka Rosa podľa niektorých zdrojov pochádzala zo Sátoraljaújhely, čo je v súčasnosti mesto na slovensko-maďarských hraniciach.

A hoci bola od manžela staršia, bola vraj nesmierne krásna a stala sa vzorom pre svoju dcéru. Rodina žila v newyorskej štvrti Queens, kde Maximilian Mentzer vlastnil železiarstvo.

Od neho sa mladučká Esther A hoci priúčala obchodu. Viac ako biznis ju však zaujímalo to, čo robil jej strýko John Schötz. Bol chemik a vyrábal pleťové krémy.

Esther to okúzlilo, podľa nej bol vo výrobe kozmetiky hotovým mágom. Začala doma v kuchyni napodobňovať jeho postupy a vyšlo jej to. V roku 1914 vyrobila štyri receptúry na pleťové krémy, ktoré predala svojim priateľom.

Keďže sama mala krásnu a čistú pleť, bola chodiacou reklamou na svoje produkty. Takto nenápadne rozbehla biznis, ktorý postupne nabral obrovské rozmery.

Vhodné aj do šalátov

Keď sa v roku 1930 vydala za účtovníka Josepha Laudera, pomohol jej rozbehnúť obchod vo veľkom štýle.

Za peniaze, ktoré si zarobila predajom pleťových krémov, založila vlastnú firmu a v roku 1933, po narodení  prvorodeného syna, začala hromadne predávať kozmetiku. Meno Esther si upravila na Estée.

Nikto nevedel, že krémy stále mieša po nociach doma v kuchyni. O tom, že jej prípravky boli naozaj kvalitné, svedčí príhoda zákazníka, ktorý si manželkin krém pomýlil s majonézou a pridal ho do šalátu.

Estée sa len zasmiala a povedala: „To je v poriadku. Moje krémy sa skladajú len z prírodných ingrediencií.“

Od začiatku mala veľmi jasné predstavy, čo chce v kozmetickom priemysle dokázať. Uvedomovala si, že žena má na seba čas len desať minút ráno a potom až večer.

No celý deň chce mať pokožku mladistvú a žiarivú. Preto sa snažila vyvinúť prípravky, ktorými sa dal rýchlo dosiahnuť potrebný efekt.

Ako jej firma rástla, čoraz viac sa sústredila na kariéru a napokon si to odskákalo manželstvo s Josephom. V roku 1939 sa rozviedli, no napokon k sebe opäť našli cestu.

V roku 1942 sa druhýkrát zosobášili a zostali spolu až do jeho smrti v roku 1982. Okrem staršieho syna Leonarda sa im krátko po druhom sobáši narodil aj mladší Ronald.

Postupom času Lauderovci svoju malú firmu zveľadili a zmenili ju na spoločnosť, ktorá priniesla nový vietor do kozmetického biznisu.

Okrem pleťových krémov začali vyrábať aj iné prípravky, najmä parfumy. „Vôňa krásnej ženy je jednou z vecí, ktoré si nezmazateľne vryjeme do pamäti a ktoré nám ju pripomínajú aj po smrti,“ tvrdila Estée.

Svet si vyžaduje krásu

Estée vždy prikladala veľkú dôležitosť vonkajšiemu vzhľadu. „V dokonalom svete by sme všetci mali byť hodnotení podľa krásy našej duše. Ale v našom svete, menej perfektnom, má krásna žena určité výhody a často aj posledné slovo,“ napísala vo svojej autobiografii, ktorá je priam oslavou ženskej krásy.

Ona sama celý život dôsledne dbala na to, aby nebol prezradený jej skutočný dátum narodenia. Ten vyšiel najavo až po jej smrti v apríli 2004.

Estée Lauder sa nesnažila dávať ženám rady, ako byť krásna, ale ako zostať krásnou. A to sa jej darilo. Okrem toho bola aj veľmi šikovnou manažérkou.

Záležalo jej na tom, aby mala k zákazníkom osobitý prístup, vždy im chcela vyjsť v ústrety a pokúšala sa vytvárať krémy podľa jednotlivých typov pleti.

Ako prvú ju napadlo rozdávať vzorky výrobkov zadarmo a začala dávať k nákupu darčeky. Konkurenti sa jej smiali a boli presvedčení, že takto si veľmi rýchlo zruinuje vlastné podnikanie.

Efekt bol však presne opačný, ako očakávali. Koncom štyridsiatych rokov bol už podomový predaj kozmetiky netrendový, namiesto toho začali vznikať kamenné predajne.

Estée sa najskôr usadila na slávnej newyorskej Piatej avenue, neskôr prenikla aj do iných miest a krajín.

Cesta na vrchol

Zisky rýchlo rástli a Estée Lauder čoskoro ovládla najvychýrenejšie obchodné domy na svete. Zamestnala desaťtisíce ľudí, založila výskumné laboratóriá a začala pracovať s profesionálnymi dermatológmi.

„Majte oči otvorené a neustále sa učte nové veci,“ hovorievala svojim zamestnancom. Bola prirodzenou autoritou, trpezlivo ich školila a osobne pôsobila v takmer každom novootvorenom obchode.

Jej rada pre priamy marketing sa stala zlatým pravidlom. „Volajte, faxujte a povedzte o našich výrobkoch ženám,“ vravela svojim predajcom.

Okrem riadenia firmy neúnavne pracovala na vytvorení nového ideálu krásy. Trvala na tom, aby modelky, ktoré jej robili reklamu, boli nádherné, aby sa k nim zákazníčky snažili priblížiť.

Aj sama robila firme tú najlepšiu reklamu. Až do vysokého veku bola vždy krásna a upravená, stala sa zosobnením amerického sna.

„Či ste predsedom predstavenstva, alebo len naňho chcete zapôsobiť, potrebujete vždy okrem sily a múdrosti aj krásu a ženskosť,“ radila ženám.

Biznis a rodina

Okrem biznisu bola pre ňu vždy dôležitá aj rodina. Svoje deti starostlivo viedla k disciplíne a vzdelaniu.

Jej starší syn Leonard bol v minulosti výkonným riaditeľom spoločnosti, mladší Ronald je prominentným filantropom, developerom a stal sa aj majiteľom českej Televízie Nova.

Obaja synovia sa oženili, dali Estée štyri vnúčatá a šesť pravnúčat. „Moja mama sa vášnivo zaoberala troma oblasťami – rodinou, skvelou firmou, ktorú vybudovala a snahou o to, aby sa kozmetika a parfumy rozšírili k všetkým ženám na celom svete,“ povedal Leonard po jej smrti.

„Bola inšpiráciou pre ženy, ktorým jej kozmetika prinášala radosť, tiež pre zamestnancov našich firiem a predovšetkým pre rodinu, ktorej poskytovala neutíchajúcu lásku a podporu.“ 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 334
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 953
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 735
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 800
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 496
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 308
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 262
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 827
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 492
  10. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 350

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.

DOMOV

Policajti bili obuškami Rómov, Gašpar vidí neprimerané zákroky

Policajti zasahovali v Zborove pre šarvátku medzi Rómami.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Takmer dve tretiny žien sa aktívne zaujímajú o zdravie svojho partnera

Vyplýva to z internetového prieskumu, ktorý vlani zrealizovali predstavitelia občianskeho združenia Slovenský pacient.

Ako začať deň naplno a dosiahnuť ideálne ráno?

Vstávanie, raňajky, šport, nálada. Ako dosiahnuť, aby bolo vaše ráno zdravé?

Sedem fitness trendov, ktoré by ste mali tento rok vyskúšať

Sú efektívne, overené a opodstatnene obľúbené.

Jedenásť trikov, ako rýchlo a účinne poraziť chuť na sladké

Túžbe maškrtiť sa dá odolať vedecky overenými krokmi.