Ashtona Kutchera doteraz väčšina ľudí vnímala ako krásavca z filmu Samec, ktorý využíval svoj šarm, aby si získal náklonnosť bohatých mestských paničiek. Alebo ako manžela o 15 rokov staršej herečky Demi Moorovej, dnes už bývalého.
Dvojica sa pred tromi rokmi rozviedla a minulý rok sa Kutcher oženil s kolegyňou Milou Kunis, pôvodom Ukrajinkou, s ktorou čaká už druhé dieťa. Tá je od Kutchera o šesť rokov mladšia. Ashton má tiež neamerické korene – jeho otec je českého a mama írsko-nemecko-českého pôvodu.
Miliardári mu zverili svoje peniaze
Kutcher sa zaujímal o herectvo už na strednej škole a mal ambíciu vyštudovať biochemické inžinierstvo, najmä preto, že chcel objaviť liek pre svojho brata Michaela. Michael je jeho dvojča, a prekonal detskú mozgovú obrnu - musel absolvovať transplantáciu srdca.
Kutcher zrejme nebol veľmi vzorný študent, počas vysokej školy ho vyhodili z bytu, pretože bol vraj príliš hlučný a divoký. Herec, ktorého stále mnohí vnímajú cez seriál Dva a pol chlapa, je oveľa úspešnejší v oblasti investícií ako v šoubiznise, aj keď za poslednú sériu seriálu zarobil 20 miliónov dolárov.

Magazín Forbes ho v najnovšom čísle predstavuje ako geniálneho podnikateľa, ktorému sa podarilo premeniť 30 miliónov dolárov na štvrť miliardy. Pomohol financovať niekoľko najväčších technologických obchodov – Uber, Airbnb, Skype, Pinterest, Spotify. Okrem Guya Osearyho, manažéra Madony, ho podporovalo aj niekoľko najznámejších miliardárov.
Hoci ho vo filmoch často obsadzujú do úloh hlúpych mladých mužov, v skutočnom živote ľudí prekvapuje rozhľadom z oblasti technológií. Portfóliá Kutchera a Osearyho obsahujú celkovo 70 rôznych investičných projektov, okrem Uberu sem patrí celý rad úspešných firiem ako Skype, Pinterest, Spotify, Airbnb, Warbroy Parker či Shazam, či úspešné startupy Flexport a Zenefits.
Autor článku o Kutcherovom úspešnom podnikaní Zack O´Malley Greenburg v magazíne Forbes píše: „Bolo by ľahké odpísať 38-ročného Kutchera a 43-ročného Osearyho, ktorý manažuje O2 a Madonnu, ako amatérov, ktorí sa snažia byť investične „cool“.
Fakt však je, že selfmade miliardári ako Ron Burkle, Eric Schmidt, Mark Cuban, David Geffen či Marc Benioff im do rúk zverili milióny dolárov na investovanie.“ A ďalší, veľmi seriózny investor, spoločnosť Liberty Media, im nedávno prihodila ďalších sto miliónov, aby ich rozumne investovali. Zdá sa teda, že Kutcherovi v biznise ide karta a podnikatelia mu dôverujú.
Pracuje odmalička
Kutcher nevyužil nič iné ako intuíciu, hoci vzťah k poctivej práci mu vštepil už v detstve otec. Ashton s ním od desiatich rokov pracoval na stavbe a na strednej škole si potom privyrábal brigádami – pracoval ako mäsiar, vrátnik alebo v továrni spoločnosti General Mills. Z University of Iowa napokon odišiel, pretože vyhral súťaž pre modelov, presťahoval sa do New Yorku a potom do Los Angeles.
Keď prišiel nápad so značkou Vitaminwater, založil produkčnú spoločnosť Katalyst. Začal sa zoznamovať s elitou v Silicon Valley - najmä vďaka Sarah Ross, šéfke digitálnych technológí v jeho spoločnosti, ktorú k sebe zlákal z firmy TechCruch. „Asi 90 percent času som strávil počúvaním,“ povedal Kutcher v exkluzívnej výpovedi Forbesu. Učil sa rýchlo, dnes naozaj dokonale ovláda jazyk technologických startupov.
„Počas súkromnej večere na minuloročnom samite Forbes Under 30 Summit viedol Kutcher polhodinovú živú debatu so skupinkou vplyvných ľudí z médií o primeranom podiele na optimalizáciu webovej prevádzky a výnosoch z digitálnych reklám.
V podstate je ako futbalista, ktorý sa začal stretávať s matematickými fanatikmi a napokon sa prišlo na to, že je jedným z nich,“ píše Greenburg a cituje Kutchera: „Keď sa raz naučíte rozpoznať snežného leoparda, je celkom ľahké zistiť, kedy prichádza ďalší snežný leopard.“

Pred piatimi rokmi spolu s Osearym investovali do Uberu 500-tisíc dolárov, ich podiel sa dnes rovná stonásobku tejto sumy. V roku 2009 investoval milión dolárov do Skype, ktorý o rok a pol kúpila spoločnosť Microsoft. Kutcherov vklad sa tak zoštvornásobil.
Herec využíva aj svoju popularitu a mediálny vplyv celebrity z oblasti filmového priemyslu - ako prvý mal na Twitteri viac než milión nasledovateľov. Pritom The New York Times ho označil za „fešáka bez mozgu“, ktorému sa podarilo zvládnuť „utopistický jazyk Silicon Valley“.
Známy herec už nie je na podnikanie odkázaný, ide mu to však a baví ho to. Forbes ho cituje: „Ak nezarobíme ani dolár, ale zmeníme svet zmysluplným spôsobom, pretože vyriešime reálne problémy a podporíme skvelých ľudí a pomôžeme im, ako len vieme, to, čo na tom zarobíme, bude len príjemný bonus.“