V spánku sa dá účinne schudnúť

Kým spíte, môžete intenzívne spaľovať kalórie.

(Zdroj: Picjumbo.com)

Fenomén chudnutia v spánku prvýkrát detailne popísal nemecký dietológ Detlef Pape v knihe Schlank in Schlaf, ktorá vyšla aj v slovenskom preklade. Podľa neho je ľudské telo schopné intenzívne spaľovať tuk, ak si v noci udrží nízku hladinu inzulínu.

Tento hormón sa vylučuje vo zvýšenom množstve po jedlách bohatých na sacharidy. Podľa Papeho zvýšená hladina inzulínu blokuje spaľovanie tukov, ktoré sa potom ukladajú do tukových zásob.

Preto odporúča ľuďom, ktorí chcú schudnúť, aby jedli pred spaním jedlá zložené zo zeleniny a bielkovín. Potraviny bohaté na sacharidy, ako sú chlieb, ovsené vločky a ovocie odporúča prijímať len dopoludnia. Na obed a hlavne večer by mal byť jedálny lístok zložený z čerstvej alebo dusenej zeleniny, rýb, chudého mäsa a mliečnych výrobkov.

Jedlo trikrát denne

Pape odporúča jesť trikrát denne a medzi jednotlivých jedlami dodržať pauzu aspoň päť hodín.

Medzitým je vhodné piť veľa tekutín, najmä čistej vody. Čaj ani kávu netreba vylúčiť, treba ich však piť bez cukru. Päťhodinové pauzy sú podľa neho ideálne na to, aby telo stihlo stráviť prijatú potravu. Pri takomto stravovaní sa drží hladina inzulínu v noci na minime, čo podľa Papeho teórie podporuje intenzívne spaľovanie kalórií počas spánku.

S týmto názorom však nesúhlasia niektorí odborníci, ktorí obhajujú stravovanie v malých porciách päťkrát denne.

Aj slovenská lekárka Eva Smíšková, špecialistka na zdravú výživu, má voči Papeho teórii určité výhrady:

"Som zástancom režimu, v ktorom sa nielen večer, ale aj odpoludnia vylučujú zo stravy sacharidy. Ak ich totiž telo počas dňa nespracuje ako palivo pri pohybe, ukladá si ich v lepšom prípade ako zásobný škrob glykogén do pečene a svalov. Pokiaľ však už je táto zásobáreň plná, premieňa ich, a to je ten horší prípad, na tuky. Bola by som však opatrnejšia v názore, že v spánku sa chudne. Ak sa však stravujeme podľa týchto zásad, minimálne nepriberieme."

Nejde len o inzulín

Ideálna večera by mala podľa Evy Smíškovej obsahovať rôznorodo upravenú zeleniny, predovšetkým listovú. Vhodné sú karfiol, brokolica, zelená uhorka, paprika, rajčiny, kapusta, kel, bylinky na dochutenie, olivový alebo kokosový olej v kombinácii s menšími porciami mäsa, rýb, syrov a vajec.

"Popoludní, ak potrebujeme schudnúť, by sme nemali prijímať iné sacharidy ako zo zeleniny, dokonca ani z ovocia," dodáva.

Smíšková každopádne súhlasí s tým, že nie je dobré večer pred spaním zaťažovať telo objemným a energeticky bohatým jedlom. V samotnom procese chudnutia však podľa nej nezohráva úlohu len inzulín, ale aj iné hormóny.

"Nejde ani tak o samotné trávenie, ako skôr o metabolické procesy, ktoré sa odohrávajú na bunkovej úrovni," vysvetľuje. "Počas kvalitného spánku dochádza k vylučovaniu somatotropného rastového hormónu, ktorý zrýchľuje metabolizmus a podporuje spaľovanie energie. Naopak, hladina stresových hormónov nadobličiek, ako sú kortikoidy, ktoré spomaľujú metabolizmus, klesá."

Okrem zloženia stravy je teda pri chudnutí podstatný aj pokojný a primerane dlhý spánok. A, samozrejme, celkový energetický príjem, ktorý by nemal byť väčší ako výdaj energie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 846
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 299
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 453
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 366
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 778
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 559
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 927
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 690
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 480
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 467

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Jimi Hendrix: Oslávil by 75 rokov, no jeho život bol príliš divoký

Keď najvplyvnejší gitarista 20. storočia zomrel, nikto nevedel, ako sa to stalo.

Tip na výlet: Juhočeská Třeboň možno práve chová vášho vianočného kapra

Skvelý tip na predĺžený víkend môže byť Třeboň, preslávená rybníkmi, históriou, kúpeľníctvom a pivom.

Svet sa zabáva na odlíčených celebritách, aplikácia im zmýva šminky

Vďaka technológii môžete vyzerať horšie ako v skutočnosti.

Sedem receptov na punčové rezy

Jeden z najobľúbenejších receptov všetkých čias v rôznych verziách.