V spánku sa dá účinne schudnúť

Kým spíte, môžete intenzívne spaľovať kalórie.

(Zdroj: Picjumbo.com)

Fenomén chudnutia v spánku prvýkrát detailne popísal nemecký dietológ Detlef Pape v knihe Schlank in Schlaf, ktorá vyšla aj v slovenskom preklade. Podľa neho je ľudské telo schopné intenzívne spaľovať tuk, ak si v noci udrží nízku hladinu inzulínu.

Tento hormón sa vylučuje vo zvýšenom množstve po jedlách bohatých na sacharidy. Podľa Papeho zvýšená hladina inzulínu blokuje spaľovanie tukov, ktoré sa potom ukladajú do tukových zásob.

Preto odporúča ľuďom, ktorí chcú schudnúť, aby jedli pred spaním jedlá zložené zo zeleniny a bielkovín. Potraviny bohaté na sacharidy, ako sú chlieb, ovsené vločky a ovocie odporúča prijímať len dopoludnia. Na obed a hlavne večer by mal byť jedálny lístok zložený z čerstvej alebo dusenej zeleniny, rýb, chudého mäsa a mliečnych výrobkov.

Jedlo trikrát denne

Pape odporúča jesť trikrát denne a medzi jednotlivých jedlami dodržať pauzu aspoň päť hodín.

Medzitým je vhodné piť veľa tekutín, najmä čistej vody. Čaj ani kávu netreba vylúčiť, treba ich však piť bez cukru. Päťhodinové pauzy sú podľa neho ideálne na to, aby telo stihlo stráviť prijatú potravu. Pri takomto stravovaní sa drží hladina inzulínu v noci na minime, čo podľa Papeho teórie podporuje intenzívne spaľovanie kalórií počas spánku.

S týmto názorom však nesúhlasia niektorí odborníci, ktorí obhajujú stravovanie v malých porciách päťkrát denne.

Aj slovenská lekárka Eva Smíšková, špecialistka na zdravú výživu, má voči Papeho teórii určité výhrady:

"Som zástancom režimu, v ktorom sa nielen večer, ale aj odpoludnia vylučujú zo stravy sacharidy. Ak ich totiž telo počas dňa nespracuje ako palivo pri pohybe, ukladá si ich v lepšom prípade ako zásobný škrob glykogén do pečene a svalov. Pokiaľ však už je táto zásobáreň plná, premieňa ich, a to je ten horší prípad, na tuky. Bola by som však opatrnejšia v názore, že v spánku sa chudne. Ak sa však stravujeme podľa týchto zásad, minimálne nepriberieme."

Nejde len o inzulín

Ideálna večera by mala podľa Evy Smíškovej obsahovať rôznorodo upravenú zeleniny, predovšetkým listovú. Vhodné sú karfiol, brokolica, zelená uhorka, paprika, rajčiny, kapusta, kel, bylinky na dochutenie, olivový alebo kokosový olej v kombinácii s menšími porciami mäsa, rýb, syrov a vajec.

"Popoludní, ak potrebujeme schudnúť, by sme nemali prijímať iné sacharidy ako zo zeleniny, dokonca ani z ovocia," dodáva.

Smíšková každopádne súhlasí s tým, že nie je dobré večer pred spaním zaťažovať telo objemným a energeticky bohatým jedlom. V samotnom procese chudnutia však podľa nej nezohráva úlohu len inzulín, ale aj iné hormóny.

"Nejde ani tak o samotné trávenie, ako skôr o metabolické procesy, ktoré sa odohrávajú na bunkovej úrovni," vysvetľuje. "Počas kvalitného spánku dochádza k vylučovaniu somatotropného rastového hormónu, ktorý zrýchľuje metabolizmus a podporuje spaľovanie energie. Naopak, hladina stresových hormónov nadobličiek, ako sú kortikoidy, ktoré spomaľujú metabolizmus, klesá."

Okrem zloženia stravy je teda pri chudnutí podstatný aj pokojný a primerane dlhý spánok. A, samozrejme, celkový energetický príjem, ktorý by nemal byť väčší ako výdaj energie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  7. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  5. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  6. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  7. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  8. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  10. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 614
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 606
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 908
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 656
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 374
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 180
  7. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 079
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 995
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 923
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 991

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Matovič nepreberá výzvy od Danka na platenie pokuty, môže skončiť v exekúcii

Pre obnovenú živnosť môže prísť šéf OĽaNO nielen o poslanecký mandát, ale aj o časť majetku.

SVET

Odpoveď Ficovi: Nie ste v tom sami, Nemci podrazili aj Čechov

Dúfame, že UEFA konečne prijme nové pravidlá.

Neprehliadnite tiež

Príbeh ženy, ktorá porodila doma: Nešla som cez mŕtvoly, počúvala som svoje telo

Matka opisuje detailný priebeh domáceho pôrodu svojej dcéry.

Vzťahová poradňa: Som tehotná, ale môj partner má pochybnosti

Klinická psychologička poradí pri pocitoch samoty v tehotenstve aj ako sa zachovať pri mizogýnovi v rodine.

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.