SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Chudnutie bez sacharidov môže byť nebezpečné

Pri chudnutí nepomôže vylúčiť z jedálneho lístka obilnú stravu, len si uškodíme – vravia lekári.

(Zdroj: Kaboompics.com)

Internet je zaplavený článkami o tom, ako niektorá hollywoodska celebrita zhodila množstvo kilogramov vďaka tomu, že úplne prestala jesť pečivo, chlieb a prílohy ako zemiaky či ryžu.

Zostalo teda mäso a zelenina. Hviezdy, ktoré si na raňajky dajú pokojne vajcia so slaninou - ale bez chleba - tvrdia, že schudli a cítia sa výborne.

Atkinsonova diéta, Dukanova diéta, keto či paleo diéta sú založené na vylúčení sacharidov, ich fanúšikovia a fanúšičky teda celkom prestanú jesť chlieb, ryžu, zemiaky a strukoviny. Veria, že cesta k štíhlej postave vedie cez výlučne mäsovú stravu v kombinácii so zeleninou.

Skryť Vypnúť reklamu

Lekári však o tom presvedčení nie sú. Zelenina je v poriadku - či už osamote alebo ako príloha ku každému jedlu - no prevaha živočíšnych tukov a bielkovín telu škodí. Ani žalúdok z nej nemá radosť a dáva to pocítiť.

Propagátori zdravého životného štýlu tvrdia, že zhodiť prebytočné kilogramy možno aj – alebo práve vďaka - prevahe rastlinnej stravy, treba sa len zamerať na jej zloženie.

Ak namiesto živočíšnych tukov zaradíme do stravy olivový olej, orechy, avokádo či olejnaté semená, prípadne morské ryby a nízkotučné syry a jogurty, budeme mať tukov dostatok, ale zdravých.

A ak systematicky nahradíme chlieb a pečivo z bielej múky celozrnnými - pozor, nie tmavými, ale z múky pomletej z celého zrna, bielkoviny budeme prijímať napríklad z fazule, sóje alebo z rýb, bielu ryžu nahradíme ryžou natural a biele cestoviny vymeníme za celozrnné - a ak k tomu všetkému pridáme zeleninu a ovocie v hojnom množstve, bude to mať pozitívny vplyv nielen na naše zdravie, ale aj na hmotnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôslednou úpravou jedálneho lístka zdravšími variantmi potravín sa dostaví aj chudnutie, ak bude potrebné - teda ak bude z čoho chudnúť, pretože zásoby nezdravého tuku v tele budú nadbytočné. Pôjde to o niečo pomalšie, ale bez jojo efektu.

Aj chôdza sa počíta

„Jednorazové krátkodobé diéty z princípu odmietam. Ešte nikomu nikdy nepomohli,“ vraví lekár Peter Minárik zo Združenia pre zdravie a výživu. Keď si otvoril ambulanciu a poradňu pre životný štýl a obezitu, povedal si, že najprv všetko vyskúša na sebe.

„Žiadna odtučňovacia kúra nemôže byť úspešná, pretože je dočasná," tvrdí. „Ak chcete donútiť svoje telo, aby uvoľňovalo tukové rezervy rozumnou rýchlosťou a natrvalo, treba to robiť systematicky. Musíte zmeniť približne 90 percent starých návykov a ponechať si môžete asi 10 percent z nich na občasné prehrešky. Také množstvo na výsledku nič nepokazí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa lekára treba zmeniť základ stravy, ale aj veľkosť porcií, pomer jednotlivých potravín na tanieri. „A hýbať sa, hýbať sa, hýbať sa. Skúste to trebárs s krokomerom v bežnom živote, dá sa kúpiť aj jednoduchý prístroj. Alebo - ešte ľahšie je používať aplikáciu v mobile.“

No viac pohybu môžete zaradiť do života aj bez krokomera a aplikácií, určité množstvo kalórií spálite už tým, že namiesto používania  výťahu a pohyblivých schodov začnete chodiť peši a každý deň absolvujete zhruba 30 minút súvislej pešej chôdze - radí doktor Igor Bukovský. 

Prečítajte si tiež: Chcete schudnúť? Váš mozog bude proti Čítajte 

Bežnou chôdzou – čo je asi 4 kilometre za hodinu – spáli žena s hmotnosťou 60 kilogramov počas desiatich minút 130 kilojoulov, teda 31 kilokalórií, a rýchlou chôdzou – asi 6 kilometrov za hodinu – spáli za desať minút asi 231 kilojoulov, čo je 55 kilokalórií.

Skryť Vypnúť reklamu

Posilňovne, pilates, skákanie cez švihadlo - to všetko je dobré, ale aj obyčajná chôdza sa počíta, každá pohybová aktivita je lepšia ako žiadna, je to výdaj energie.

Čo platí na potkanov, nemusí platiť na ľudí

Informáciám o vplyve jednotlivých živín na ľudské zdravie netreba veriť dogmaticky, veda ich nemá ako presne overiť.

„Výskum v oblasti zdravej výživy sa v súčasnosti zameriava viac na potraviny ako na jednotlivé živiny. Preto aj platí odporúčanie: nahraďte nasýtené tuky ovocím, zeleninou, celozrnnými obilninami, mastnými rybami, chudým mäsom, nízkotučnými mliečnymi výrobkami

a nenasýtenými mastnými kyselinami z rastlinných zdrojov a morských rýb tak, aby celkové množstvo tuku nepresiahlo 30 perecent prijatej energie a z nich najviac jednu tretinu by mali tvoriť nasýtené mastné kyseliny,“ radí doktorka Jana Jurkovičová.

Skryť Vypnúť reklamu

"Veľa poznatkov získavame z pokusov in vitro – čiže v skúmavke - na tkanivových kultúrach, alebo na zvieratách. Napríklad jedna skupina zvierat - najčastejšie potkanov alebo myší - dostáva bežnú stravu a druhá sa kŕmi veľmi jednostranne, extrémne vysokými dávkami určitej živiny či látky.

Po skončení experimentu sa vyhodnotí vplyv tejto látky na zdravie zvierat a porovná sa s prvou skupinou. Asi každému je jasné, že takéto experimenty u ľudí nie sú možné a že  mechanický prenos poznatkov z potkana na človeka je vysoko problematický,“ myslí si doktorka.

U ľudí sme skôr odkázaní na epidemiologické, prípadne klinické štúdie, ktorých výsledky nie sú také jednoznačné. 

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 480
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 015
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 812
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 526
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 845
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 749
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 158
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zdravá strava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Diéty, Chudnutie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Dušan Kováčik.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ženy po oslobodení koncentračného tábora Bergen-Belsen, 1945, ilustračná fotografia