Chudnutie bez sacharidov môže byť nebezpečné

Pri chudnutí nepomôže vylúčiť z jedálneho lístka obilnú stravu, len si uškodíme – vravia lekári.

(Zdroj: Kaboompics.com)

Internet je zaplavený článkami o tom, ako niektorá hollywoodska celebrita zhodila množstvo kilogramov vďaka tomu, že úplne prestala jesť pečivo, chlieb a prílohy ako zemiaky či ryžu.

Zostalo teda mäso a zelenina. Hviezdy, ktoré si na raňajky dajú pokojne vajcia so slaninou - ale bez chleba - tvrdia, že schudli a cítia sa výborne.

Atkinsonova diéta, Dukanova diéta, keto či paleo diéta sú založené na vylúčení sacharidov, ich fanúšikovia a fanúšičky teda celkom prestanú jesť chlieb, ryžu, zemiaky a strukoviny. Veria, že cesta k štíhlej postave vedie cez výlučne mäsovú stravu v kombinácii so zeleninou.

Lekári však o tom presvedčení nie sú. Zelenina je v poriadku - či už osamote alebo ako príloha ku každému jedlu - no prevaha živočíšnych tukov a bielkovín telu škodí. Ani žalúdok z nej nemá radosť a dáva to pocítiť.

Propagátori zdravého životného štýlu tvrdia, že zhodiť prebytočné kilogramy možno aj – alebo práve vďaka - prevahe rastlinnej stravy, treba sa len zamerať na jej zloženie.

Ak namiesto živočíšnych tukov zaradíme do stravy olivový olej, orechy, avokádo či olejnaté semená, prípadne morské ryby a nízkotučné syry a jogurty, budeme mať tukov dostatok, ale zdravých.

A ak systematicky nahradíme chlieb a pečivo z bielej múky celozrnnými - pozor, nie tmavými, ale z múky pomletej z celého zrna, bielkoviny budeme prijímať napríklad z fazule, sóje alebo z rýb, bielu ryžu nahradíme ryžou natural a biele cestoviny vymeníme za celozrnné - a ak k tomu všetkému pridáme zeleninu a ovocie v hojnom množstve, bude to mať pozitívny vplyv nielen na naše zdravie, ale aj na hmotnosť.

Dôslednou úpravou jedálneho lístka zdravšími variantmi potravín sa dostaví aj chudnutie, ak bude potrebné - teda ak bude z čoho chudnúť, pretože zásoby nezdravého tuku v tele budú nadbytočné. Pôjde to o niečo pomalšie, ale bez jojo efektu.

Aj chôdza sa počíta

„Jednorazové krátkodobé diéty z princípu odmietam. Ešte nikomu nikdy nepomohli,“ vraví lekár Peter Minárik zo Združenia pre zdravie a výživu. Keď si otvoril ambulanciu a poradňu pre životný štýl a obezitu, povedal si, že najprv všetko vyskúša na sebe.

„Žiadna odtučňovacia kúra nemôže byť úspešná, pretože je dočasná," tvrdí. „Ak chcete donútiť svoje telo, aby uvoľňovalo tukové rezervy rozumnou rýchlosťou a natrvalo, treba to robiť systematicky. Musíte zmeniť približne 90 percent starých návykov a ponechať si môžete asi 10 percent z nich na občasné prehrešky. Také množstvo na výsledku nič nepokazí.“

Podľa lekára treba zmeniť základ stravy, ale aj veľkosť porcií, pomer jednotlivých potravín na tanieri. „A hýbať sa, hýbať sa, hýbať sa. Skúste to trebárs s krokomerom v bežnom živote, dá sa kúpiť aj jednoduchý prístroj. Alebo - ešte ľahšie je používať aplikáciu v mobile.“

No viac pohybu môžete zaradiť do života aj bez krokomera a aplikácií, určité množstvo kalórií spálite už tým, že namiesto používania  výťahu a pohyblivých schodov začnete chodiť peši a každý deň absolvujete zhruba 30 minút súvislej pešej chôdze - radí doktor Igor Bukovský. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Chcete schudnúť? Váš mozog bude proti

Bežnou chôdzou – čo je asi 4 kilometre za hodinu – spáli žena s hmotnosťou 60 kilogramov počas desiatich minút 130 kilojoulov, teda 31 kilokalórií, a rýchlou chôdzou – asi 6 kilometrov za hodinu – spáli za desať minút asi 231 kilojoulov, čo je 55 kilokalórií.

Posilňovne, pilates, skákanie cez švihadlo - to všetko je dobré, ale aj obyčajná chôdza sa počíta, každá pohybová aktivita je lepšia ako žiadna, je to výdaj energie.

Čo platí na potkanov, nemusí platiť na ľudí

Informáciám o vplyve jednotlivých živín na ľudské zdravie netreba veriť dogmaticky, veda ich nemá ako presne overiť.

„Výskum v oblasti zdravej výživy sa v súčasnosti zameriava viac na potraviny ako na jednotlivé živiny. Preto aj platí odporúčanie: nahraďte nasýtené tuky ovocím, zeleninou, celozrnnými obilninami, mastnými rybami, chudým mäsom, nízkotučnými mliečnymi výrobkami

a nenasýtenými mastnými kyselinami z rastlinných zdrojov a morských rýb tak, aby celkové množstvo tuku nepresiahlo 30 perecent prijatej energie a z nich najviac jednu tretinu by mali tvoriť nasýtené mastné kyseliny,“ radí doktorka Jana Jurkovičová.

"Veľa poznatkov získavame z pokusov in vitro – čiže v skúmavke - na tkanivových kultúrach, alebo na zvieratách. Napríklad jedna skupina zvierat - najčastejšie potkanov alebo myší - dostáva bežnú stravu a druhá sa kŕmi veľmi jednostranne, extrémne vysokými dávkami určitej živiny či látky.

Po skončení experimentu sa vyhodnotí vplyv tejto látky na zdravie zvierat a porovná sa s prvou skupinou. Asi každému je jasné, že takéto experimenty u ľudí nie sú možné a že  mechanický prenos poznatkov z potkana na človeka je vysoko problematický,“ myslí si doktorka.

U ľudí sme skôr odkázaní na epidemiologické, prípadne klinické štúdie, ktorých výsledky nie sú také jednoznačné. 

 

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 191
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 920
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 623
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 736
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 367
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 343
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 195
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 891
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 445
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 412

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovensko.sk bude vyzerať ako gmail. Toto sú nové e-schránky

Eseročky budú mať povinne aktivované schránky od júla. Za služby evidencie vozidiel sa bude dať zaplatiť kartou.

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Takmer dve tretiny žien sa aktívne zaujímajú o zdravie svojho partnera

Vyplýva to z internetového prieskumu, ktorý vlani zrealizovali predstavitelia občianskeho združenia Slovenský pacient.

Ako začať deň naplno a dosiahnuť ideálne ráno?

Vstávanie, raňajky, šport, nálada. Ako dosiahnuť, aby bolo vaše ráno zdravé?

Sedem fitness trendov, ktoré by ste mali tento rok vyskúšať

Sú efektívne, overené a opodstatnene obľúbené.

Jedenásť trikov, ako rýchlo a účinne poraziť chuť na sladké

Túžbe maškrtiť sa dá odolať vedecky overenými krokmi.