Chudnutie bez sacharidov môže byť nebezpečné

Pri chudnutí nepomôže vylúčiť z jedálneho lístka obilnú stravu, len si uškodíme – vravia lekári.

(Zdroj: Kaboompics.com)

Internet je zaplavený článkami o tom, ako niektorá hollywoodska celebrita zhodila množstvo kilogramov vďaka tomu, že úplne prestala jesť pečivo, chlieb a prílohy ako zemiaky či ryžu.

Zostalo teda mäso a zelenina. Hviezdy, ktoré si na raňajky dajú pokojne vajcia so slaninou - ale bez chleba - tvrdia, že schudli a cítia sa výborne.

Atkinsonova diéta, Dukanova diéta, keto či paleo diéta sú založené na vylúčení sacharidov, ich fanúšikovia a fanúšičky teda celkom prestanú jesť chlieb, ryžu, zemiaky a strukoviny. Veria, že cesta k štíhlej postave vedie cez výlučne mäsovú stravu v kombinácii so zeleninou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lekári však o tom presvedčení nie sú. Zelenina je v poriadku - či už osamote alebo ako príloha ku každému jedlu - no prevaha živočíšnych tukov a bielkovín telu škodí. Ani žalúdok z nej nemá radosť a dáva to pocítiť.

Propagátori zdravého životného štýlu tvrdia, že zhodiť prebytočné kilogramy možno aj – alebo práve vďaka - prevahe rastlinnej stravy, treba sa len zamerať na jej zloženie.

Ak namiesto živočíšnych tukov zaradíme do stravy olivový olej, orechy, avokádo či olejnaté semená, prípadne morské ryby a nízkotučné syry a jogurty, budeme mať tukov dostatok, ale zdravých.

A ak systematicky nahradíme chlieb a pečivo z bielej múky celozrnnými - pozor, nie tmavými, ale z múky pomletej z celého zrna, bielkoviny budeme prijímať napríklad z fazule, sóje alebo z rýb, bielu ryžu nahradíme ryžou natural a biele cestoviny vymeníme za celozrnné - a ak k tomu všetkému pridáme zeleninu a ovocie v hojnom množstve, bude to mať pozitívny vplyv nielen na naše zdravie, ale aj na hmotnosť.

Dôslednou úpravou jedálneho lístka zdravšími variantmi potravín sa dostaví aj chudnutie, ak bude potrebné - teda ak bude z čoho chudnúť, pretože zásoby nezdravého tuku v tele budú nadbytočné. Pôjde to o niečo pomalšie, ale bez jojo efektu.

Aj chôdza sa počíta

„Jednorazové krátkodobé diéty z princípu odmietam. Ešte nikomu nikdy nepomohli,“ vraví lekár Peter Minárik zo Združenia pre zdravie a výživu. Keď si otvoril ambulanciu a poradňu pre životný štýl a obezitu, povedal si, že najprv všetko vyskúša na sebe.

„Žiadna odtučňovacia kúra nemôže byť úspešná, pretože je dočasná," tvrdí. „Ak chcete donútiť svoje telo, aby uvoľňovalo tukové rezervy rozumnou rýchlosťou a natrvalo, treba to robiť systematicky. Musíte zmeniť približne 90 percent starých návykov a ponechať si môžete asi 10 percent z nich na občasné prehrešky. Také množstvo na výsledku nič nepokazí.“

Podľa lekára treba zmeniť základ stravy, ale aj veľkosť porcií, pomer jednotlivých potravín na tanieri. „A hýbať sa, hýbať sa, hýbať sa. Skúste to trebárs s krokomerom v bežnom živote, dá sa kúpiť aj jednoduchý prístroj. Alebo - ešte ľahšie je používať aplikáciu v mobile.“

No viac pohybu môžete zaradiť do života aj bez krokomera a aplikácií, určité množstvo kalórií spálite už tým, že namiesto používania  výťahu a pohyblivých schodov začnete chodiť peši a každý deň absolvujete zhruba 30 minút súvislej pešej chôdze - radí doktor Igor Bukovský. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Chcete schudnúť? Váš mozog bude proti

Bežnou chôdzou – čo je asi 4 kilometre za hodinu – spáli žena s hmotnosťou 60 kilogramov počas desiatich minút 130 kilojoulov, teda 31 kilokalórií, a rýchlou chôdzou – asi 6 kilometrov za hodinu – spáli za desať minút asi 231 kilojoulov, čo je 55 kilokalórií.

Posilňovne, pilates, skákanie cez švihadlo - to všetko je dobré, ale aj obyčajná chôdza sa počíta, každá pohybová aktivita je lepšia ako žiadna, je to výdaj energie.

Čo platí na potkanov, nemusí platiť na ľudí

Informáciám o vplyve jednotlivých živín na ľudské zdravie netreba veriť dogmaticky, veda ich nemá ako presne overiť.

„Výskum v oblasti zdravej výživy sa v súčasnosti zameriava viac na potraviny ako na jednotlivé živiny. Preto aj platí odporúčanie: nahraďte nasýtené tuky ovocím, zeleninou, celozrnnými obilninami, mastnými rybami, chudým mäsom, nízkotučnými mliečnymi výrobkami

a nenasýtenými mastnými kyselinami z rastlinných zdrojov a morských rýb tak, aby celkové množstvo tuku nepresiahlo 30 perecent prijatej energie a z nich najviac jednu tretinu by mali tvoriť nasýtené mastné kyseliny,“ radí doktorka Jana Jurkovičová.

"Veľa poznatkov získavame z pokusov in vitro – čiže v skúmavke - na tkanivových kultúrach, alebo na zvieratách. Napríklad jedna skupina zvierat - najčastejšie potkanov alebo myší - dostáva bežnú stravu a druhá sa kŕmi veľmi jednostranne, extrémne vysokými dávkami určitej živiny či látky.

Po skončení experimentu sa vyhodnotí vplyv tejto látky na zdravie zvierat a porovná sa s prvou skupinou. Asi každému je jasné, že takéto experimenty u ľudí nie sú možné a že  mechanický prenos poznatkov z potkana na človeka je vysoko problematický,“ myslí si doktorka.

U ľudí sme skôr odkázaní na epidemiologické, prípadne klinické štúdie, ktorých výsledky nie sú také jednoznačné. 

 

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  6. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  7. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  8. HubHub spája sily s Neulogy
  9. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  10. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 24 852
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 318
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 216
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 354
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 815
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 156
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 602
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 123
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 124
  10. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 2 244

Téma: Diéty


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako sa dá objednať vládny vrtuľník na súkromnú svadbu

Na svadbe vysokého funkcionára bol policajný vrtuľník. Ministerstvo ukázalo výpis, že zaň bolo zaplatené. Faktúra chýba.

KOMENTÁRE

Kiskova cena za rodinu sa dá vyčísliť na lety

Čo ak sa na celú vec pozrieme ako na problém zosúlaďovania práce s rodinou.

ŠPORT

Murínová: Poliaková podala taký výkon, až mi tiekli slzy

Fialková vnútorne s tým stále bojovala, priznáva jej trénerka.

Neprehliadnite tiež

Prečo sa anča volá Anča a robertko Robertko

Sú za tým skutočné príbehy. Čo sa stalo, že sa so sexuálnymi pomôckami spojili práve tieto mená?

Desať receptov na mandľové zákusky, koláče a torty

Vyskúšajte dobroty, v ktorých hrajú hlavnú úlohu mandle.

BRIT Awards 2018: Na odovzdávanie cien sa vrátili farebné šaty

Namiesto čierneho oblečenia mali ženy biele ruže.

STĹPČEK OSMELENÉ

Dnes sa pomodlím za Istanbulský dohovor

Zdá sa, že predchádzaniu násiliu na ženách pomôže len zázrak.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.