Chudnutie bez sacharidov môže byť nebezpečné

Pri chudnutí nepomôže vylúčiť z jedálneho lístka obilnú stravu, len si uškodíme – vravia lekári.

(Zdroj: Kaboompics.com)

Internet je zaplavený článkami o tom, ako niektorá hollywoodska celebrita zhodila množstvo kilogramov vďaka tomu, že úplne prestala jesť pečivo, chlieb a prílohy ako zemiaky či ryžu.

Zostalo teda mäso a zelenina. Hviezdy, ktoré si na raňajky dajú pokojne vajcia so slaninou - ale bez chleba - tvrdia, že schudli a cítia sa výborne.

Atkinsonova diéta, Dukanova diéta, keto či paleo diéta sú založené na vylúčení sacharidov, ich fanúšikovia a fanúšičky teda celkom prestanú jesť chlieb, ryžu, zemiaky a strukoviny. Veria, že cesta k štíhlej postave vedie cez výlučne mäsovú stravu v kombinácii so zeleninou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lekári však o tom presvedčení nie sú. Zelenina je v poriadku - či už osamote alebo ako príloha ku každému jedlu - no prevaha živočíšnych tukov a bielkovín telu škodí. Ani žalúdok z nej nemá radosť a dáva to pocítiť.

Propagátori zdravého životného štýlu tvrdia, že zhodiť prebytočné kilogramy možno aj – alebo práve vďaka - prevahe rastlinnej stravy, treba sa len zamerať na jej zloženie.

Ak namiesto živočíšnych tukov zaradíme do stravy olivový olej, orechy, avokádo či olejnaté semená, prípadne morské ryby a nízkotučné syry a jogurty, budeme mať tukov dostatok, ale zdravých.

A ak systematicky nahradíme chlieb a pečivo z bielej múky celozrnnými - pozor, nie tmavými, ale z múky pomletej z celého zrna, bielkoviny budeme prijímať napríklad z fazule, sóje alebo z rýb, bielu ryžu nahradíme ryžou natural a biele cestoviny vymeníme za celozrnné - a ak k tomu všetkému pridáme zeleninu a ovocie v hojnom množstve, bude to mať pozitívny vplyv nielen na naše zdravie, ale aj na hmotnosť.

Dôslednou úpravou jedálneho lístka zdravšími variantmi potravín sa dostaví aj chudnutie, ak bude potrebné - teda ak bude z čoho chudnúť, pretože zásoby nezdravého tuku v tele budú nadbytočné. Pôjde to o niečo pomalšie, ale bez jojo efektu.

Aj chôdza sa počíta

„Jednorazové krátkodobé diéty z princípu odmietam. Ešte nikomu nikdy nepomohli,“ vraví lekár Peter Minárik zo Združenia pre zdravie a výživu. Keď si otvoril ambulanciu a poradňu pre životný štýl a obezitu, povedal si, že najprv všetko vyskúša na sebe.

„Žiadna odtučňovacia kúra nemôže byť úspešná, pretože je dočasná," tvrdí. „Ak chcete donútiť svoje telo, aby uvoľňovalo tukové rezervy rozumnou rýchlosťou a natrvalo, treba to robiť systematicky. Musíte zmeniť približne 90 percent starých návykov a ponechať si môžete asi 10 percent z nich na občasné prehrešky. Také množstvo na výsledku nič nepokazí.“

Podľa lekára treba zmeniť základ stravy, ale aj veľkosť porcií, pomer jednotlivých potravín na tanieri. „A hýbať sa, hýbať sa, hýbať sa. Skúste to trebárs s krokomerom v bežnom živote, dá sa kúpiť aj jednoduchý prístroj. Alebo - ešte ľahšie je používať aplikáciu v mobile.“

No viac pohybu môžete zaradiť do života aj bez krokomera a aplikácií, určité množstvo kalórií spálite už tým, že namiesto používania  výťahu a pohyblivých schodov začnete chodiť peši a každý deň absolvujete zhruba 30 minút súvislej pešej chôdze - radí doktor Igor Bukovský. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Chcete schudnúť? Váš mozog bude proti

Bežnou chôdzou – čo je asi 4 kilometre za hodinu – spáli žena s hmotnosťou 60 kilogramov počas desiatich minút 130 kilojoulov, teda 31 kilokalórií, a rýchlou chôdzou – asi 6 kilometrov za hodinu – spáli za desať minút asi 231 kilojoulov, čo je 55 kilokalórií.

Posilňovne, pilates, skákanie cez švihadlo - to všetko je dobré, ale aj obyčajná chôdza sa počíta, každá pohybová aktivita je lepšia ako žiadna, je to výdaj energie.

Čo platí na potkanov, nemusí platiť na ľudí

Informáciám o vplyve jednotlivých živín na ľudské zdravie netreba veriť dogmaticky, veda ich nemá ako presne overiť.

„Výskum v oblasti zdravej výživy sa v súčasnosti zameriava viac na potraviny ako na jednotlivé živiny. Preto aj platí odporúčanie: nahraďte nasýtené tuky ovocím, zeleninou, celozrnnými obilninami, mastnými rybami, chudým mäsom, nízkotučnými mliečnymi výrobkami

a nenasýtenými mastnými kyselinami z rastlinných zdrojov a morských rýb tak, aby celkové množstvo tuku nepresiahlo 30 perecent prijatej energie a z nich najviac jednu tretinu by mali tvoriť nasýtené mastné kyseliny,“ radí doktorka Jana Jurkovičová.

"Veľa poznatkov získavame z pokusov in vitro – čiže v skúmavke - na tkanivových kultúrach, alebo na zvieratách. Napríklad jedna skupina zvierat - najčastejšie potkanov alebo myší - dostáva bežnú stravu a druhá sa kŕmi veľmi jednostranne, extrémne vysokými dávkami určitej živiny či látky.

Po skončení experimentu sa vyhodnotí vplyv tejto látky na zdravie zvierat a porovná sa s prvou skupinou. Asi každému je jasné, že takéto experimenty u ľudí nie sú možné a že  mechanický prenos poznatkov z potkana na človeka je vysoko problematický,“ myslí si doktorka.

U ľudí sme skôr odkázaní na epidemiologické, prípadne klinické štúdie, ktorých výsledky nie sú také jednoznačné. 

 

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 945
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 905
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 926
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 13 872
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 12 746
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 782
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 017
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 307
  9. Klima efekt bez klimatizácie 2 966
  10. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 2 784

Téma: Diéty


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Whisky: Najväčšie peklo bola Severná Kórea. Takú izoláciu si nevieme predstaviť

Spevák Slobodnej Európy precestoval svet. Cez to hodnotí aj Slovensko.

DOMOV

Pri Badíne sa zrazil autobus s nákladiakom, neprežili dvaja ľudia

Na mieste zasahovalo takmer 20 hasičov.

ŠPORT

Hokejová eufória. V Trenčíne čakali na lístky už od polnoci

O rozhodujúci zápas finále hokejovej ligy je enormný záujem.

Neprehliadnite tiež

PR manažérka slovenských hviezd: Úspech umelcov je vykúpený množstvom driny

Adriána Čahojová tvrdí, že alfou a omegou dobrého PR je propagovať iba to, čomu veríte.

Vojvodkyňa Kate porodila druhého syna

Do kráľovskej rodiny pribudol ďalší člen. Kate a William majú svojho tretieho potomka.

Briti majú o následníka trónu viac. Pozrite si kráľovské deti

Ako vyzerali členovia britskej kráľovskej rodiny na detských snímkach?

Pippa Middleton čaká svoje prvé dieťa

Mladšia sestra vojvodkyne Kate porodí v októbri.

Začína sa týždeň Fashion Revolution. Aj Slováci chcú zmeniť módnu mašinériu

Najväčšia módna iniciatíva na svete vstupuje do piateho ročníka.