Je možné, že práve teraz máte aj vy chrbát v nesprávnej pozícii

Kedy a ako si na chrbát nakladáme priveľa a spôsobujeme si bolesť?

(Zdroj: Fotolia.com)

Poznáte to. Ráno sa zobudíte celá dolámaná, nevládzete niesť ťažký nákup a po celom dni pri počítači sa nedokážete ani vystrieť.

Iste, váš chrbát sa ozýva čoraz viac spolu s vekom, ale bolesť chrbta trápi aj mladých ľudí, sťažuje si na ňu až deväťdesiat percent Slovákov.

Celkovo má podľa iHETA – Institutu pro zdravotní ekonomiku problémy pohybového systému a najmä chrbtice 120 miliónov ľudí v celej Európskej únii.

Príčinou býva stres, sedavý spôsob života, nesprávne držanie tela, fajčenie a namáhavé fyzické činnosti, ktoré preťažujú chrbát.

Dôležité sú vitamíny

Pri nesprávnom sedení môžete zaťažovať chrbát až o osemdesiatpäť percent viac, ako v stoji a pri častom dvíhaní ťažkých predmetov nešetrným spôsobom sa môže záťaž vyšplhať až na 275 percent.

Mnoho ľudí má chrbát v zlej pozícii pri väčšine činností počas dňa. Sedavému spôsobu života, stresu alebo preťažovaniu chrbta sa nedá vyhnúť a keď sa takéto situácie nahromadia, utláčané nervy chrbta vám to dajú pocítiť.

Ak sa teda chcete bolesti chrbta zbaviť alebo jej predísť, je dôležité, aby ste aj bežné denné činnosti vykonávali správne a s čo najmenším dosahom na chrbticu.

Lepšie, ako siahnuť po analgetikách, je cvičiť a regenerovať poškodené nervy chrbta vitamínmi B1, B6 a B12. Na prevenciu bolestí chrbta je okrem vytrvalostného plávania vhodných viacero cvičení, ktoré sa môžete naučiť v ordinácii fyzioterapeuta či rehabilitačného lekára.

Tieto cviky pomáhajú spevňovať aj brušné svalstvo, ktoré sa tiež podieľa na správnom držaní tela. Ak ste sa rozhodli pre plávanie, tak pre váš chrbát je najlepšie plávať na znak.

Najviac bolia kríže

Pravdepodobne najvyššie percento ľudí trpí bolesťami v krížoch. Je to miesto, ktoré patrí asi medzi najviac zaťažované oblasti a veľmi citlivo reaguje na teplotné zmeny.

Na túto časť chrbta sa prenášajú najväčšie tlaky pri zdvíhaní bremien alebo skákaní, či dopadoch, ale aj pri takzvanej pasívnej činnosti, akou je dlhodobé sedenie - pri počítači alebo pri šoférovaní na dlhé trasy.

„Na bolesti krížov sa častejšie sťažujú ľudia ráno, keď sa zle vyspali na nevhodnom lôžku, ktoré je príliš mäkké a preležané. Veľmi často ich pociťujú ľudia, ktorí nesprávne a nadmerne cvičia s veľkými záťažami. Niekedy sa bolesť neprejaví iba v oblasti chrbta, ale premieta sa dopredu do slabín, alebo sa prenáša po zadnej strane stehna až do lýtka alebo prstov nôh. Bolesti tejto krížovej chrbtice nezriedka súvisia aj s chybami chodidiel, ako sú ploché nohy, kladivkové prsty, s nekvalitným obutím alebo s nesprávnym postavením kolenného či bedrového kĺbu,“ vraví športový lekár zo Združenia pre zdravie a výživu Pavel Malovič.

Na bolesti v krčnej a hrudnej chrbtici sa sťažujú najmä ženy, bolesťami v krížoch sú častejšie postihnutí muži. Mechanická bolesť sa väčšinou prejavuje iba na jednej strane chrbtice a pri pohybe jej intenzita obvykle narastá.

„Bolesť, ktorú spôsobuje zápal, veľmi často vznikajúci pri prechladnutí chrbta, je výraznejšia v noci a nadránom a objavuje sa na rôznych miestach. Ak pretrváva dlhšie ako dva mesiace, môže signalizovať vážnejšie chronické ochorenie,“ vraví Malovič.

Držanie tela a výživa

Príčinou bolesti chrbta sú najmä denné stereotypy - zlé držanie tela, nevhodná obuv, dlhodobé zaťažovanie jednej dolnej končatiny, vykladanie si nôh na smetný kôš.

Vášmu chrbtu neprospeje, ani keď celý deň sedíte pokrčená v pracovnom kresle. Každú hodinu by ste sa mali postaviť a poprechádzať.

Ak niekoľko hodín sedíte pri počítači a neurobíte nijaký pohyb, váš chrbát to pocíti. Ak sa dopustíte niekoľkých chýb za sebou, jedného dňa sa vám to vypomstí a skončíte v ordinácii lekára alebo rovno v nemocnici. A nezabúdajte, že vaša chrbtica pocíti aj vaše psychické problémy, stres či problémy vo finančnej oblasti.

Každú záťažovú situáciu si skrátka odnesie váš chrbát. Ideálne by bolo stráviť každý deň aspoň hodinku v bazéne, vystaviť svalstvo chrbta masážnym tryskám alebo sa odovzdať do rúk šikovnej masérke, no úprimne – koľko ľudí si to môže denne dovoliť?

A vyskočenú platničku je už neskoro riešiť thajskou masážou. Masáž je dobrá skôr pri rôznych spazmách, stuhnutiach svalov. Lepšie ako liečenie je prevencia –  zbaviť sa zlozvykov, pravidelne cvičiť a prijímať v strave dôležité výživné látky, najmä magnézium a vitamín D.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bolesť chrbta nie je len problémom starších, čo s ňou?

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 266
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 335
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 339
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 123
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 260
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 932
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 893
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 817
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 790
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 572

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska je bližšie k tomu, že bude vyberať zo straníkov aj šéfa Ústavného súdu

Prezident v najbližších mesiacoch obmení celý Ústavný súd. Súčasné dianie by malo byť podľa odborníkov mementom, čo by sa nemalo opakovať.

SVET

Ak zomriem, viete, kto ma zabil, hovorí Saakašvili

Na nový majdan to zatiaľ nevyzerá.

Neprehliadnite tiež

Virginia Apgarová: Vlastné deti nemala, no zachránila milióny novorodencov

V rámci pôrodníctva priniesla revolučný nápad.

Tehotenský test už nebude rovnaký, budete ho môcť spláchnuť

Splachovateľný a kompostovateľný test príde na trh v roku 2018.

Zuzana Porubjaková: Štve ma, keď hranie niekto fláka

V roku 2018 ju diváci uvidia v novom seriáli aj filme, divadlo je jej druhý domov a z emócií je jej najbližší smútok.

Trendom roka 2018 je Ultra Violet, farba vesmíru aj kvetov

Fialová bude vládnuť móde, dizajnu aj líčeniu.

Vzťahová poradňa: Neviem, ako sa mám rozísť s príliš kontrolujúcim partnerom

Čo robiť, ak nechcete ublížiť rozchodom partnerovi a ak sa hanbíte za kamarátku, ktorá miluje všetko nadprirodzené?