Je možné, že práve teraz máte aj vy chrbát v nesprávnej pozícii

Kedy a ako si na chrbát nakladáme priveľa a spôsobujeme si bolesť?

(Zdroj: Fotolia.com)

Poznáte to. Ráno sa zobudíte celá dolámaná, nevládzete niesť ťažký nákup a po celom dni pri počítači sa nedokážete ani vystrieť.

Iste, váš chrbát sa ozýva čoraz viac spolu s vekom, ale bolesť chrbta trápi aj mladých ľudí, sťažuje si na ňu až deväťdesiat percent Slovákov.

Celkovo má podľa iHETA – Institutu pro zdravotní ekonomiku problémy pohybového systému a najmä chrbtice 120 miliónov ľudí v celej Európskej únii.

Príčinou býva stres, sedavý spôsob života, nesprávne držanie tela, fajčenie a namáhavé fyzické činnosti, ktoré preťažujú chrbát.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dôležité sú vitamíny

Pri nesprávnom sedení môžete zaťažovať chrbát až o osemdesiatpäť percent viac, ako v stoji a pri častom dvíhaní ťažkých predmetov nešetrným spôsobom sa môže záťaž vyšplhať až na 275 percent.

Mnoho ľudí má chrbát v zlej pozícii pri väčšine činností počas dňa. Sedavému spôsobu života, stresu alebo preťažovaniu chrbta sa nedá vyhnúť a keď sa takéto situácie nahromadia, utláčané nervy chrbta vám to dajú pocítiť.

Ak sa teda chcete bolesti chrbta zbaviť alebo jej predísť, je dôležité, aby ste aj bežné denné činnosti vykonávali správne a s čo najmenším dosahom na chrbticu.

Lepšie, ako siahnuť po analgetikách, je cvičiť a regenerovať poškodené nervy chrbta vitamínmi B1, B6 a B12. Na prevenciu bolestí chrbta je okrem vytrvalostného plávania vhodných viacero cvičení, ktoré sa môžete naučiť v ordinácii fyzioterapeuta či rehabilitačného lekára.

Tieto cviky pomáhajú spevňovať aj brušné svalstvo, ktoré sa tiež podieľa na správnom držaní tela. Ak ste sa rozhodli pre plávanie, tak pre váš chrbát je najlepšie plávať na znak.

Najviac bolia kríže

Pravdepodobne najvyššie percento ľudí trpí bolesťami v krížoch. Je to miesto, ktoré patrí asi medzi najviac zaťažované oblasti a veľmi citlivo reaguje na teplotné zmeny.

Na túto časť chrbta sa prenášajú najväčšie tlaky pri zdvíhaní bremien alebo skákaní, či dopadoch, ale aj pri takzvanej pasívnej činnosti, akou je dlhodobé sedenie - pri počítači alebo pri šoférovaní na dlhé trasy.

„Na bolesti krížov sa častejšie sťažujú ľudia ráno, keď sa zle vyspali na nevhodnom lôžku, ktoré je príliš mäkké a preležané. Veľmi často ich pociťujú ľudia, ktorí nesprávne a nadmerne cvičia s veľkými záťažami. Niekedy sa bolesť neprejaví iba v oblasti chrbta, ale premieta sa dopredu do slabín, alebo sa prenáša po zadnej strane stehna až do lýtka alebo prstov nôh. Bolesti tejto krížovej chrbtice nezriedka súvisia aj s chybami chodidiel, ako sú ploché nohy, kladivkové prsty, s nekvalitným obutím alebo s nesprávnym postavením kolenného či bedrového kĺbu,“ vraví športový lekár zo Združenia pre zdravie a výživu Pavel Malovič.

Na bolesti v krčnej a hrudnej chrbtici sa sťažujú najmä ženy, bolesťami v krížoch sú častejšie postihnutí muži. Mechanická bolesť sa väčšinou prejavuje iba na jednej strane chrbtice a pri pohybe jej intenzita obvykle narastá.

„Bolesť, ktorú spôsobuje zápal, veľmi často vznikajúci pri prechladnutí chrbta, je výraznejšia v noci a nadránom a objavuje sa na rôznych miestach. Ak pretrváva dlhšie ako dva mesiace, môže signalizovať vážnejšie chronické ochorenie,“ vraví Malovič.

Držanie tela a výživa

Príčinou bolesti chrbta sú najmä denné stereotypy - zlé držanie tela, nevhodná obuv, dlhodobé zaťažovanie jednej dolnej končatiny, vykladanie si nôh na smetný kôš.

Vášmu chrbtu neprospeje, ani keď celý deň sedíte pokrčená v pracovnom kresle. Každú hodinu by ste sa mali postaviť a poprechádzať.

Ak niekoľko hodín sedíte pri počítači a neurobíte nijaký pohyb, váš chrbát to pocíti. Ak sa dopustíte niekoľkých chýb za sebou, jedného dňa sa vám to vypomstí a skončíte v ordinácii lekára alebo rovno v nemocnici. A nezabúdajte, že vaša chrbtica pocíti aj vaše psychické problémy, stres či problémy vo finančnej oblasti.

Každú záťažovú situáciu si skrátka odnesie váš chrbát. Ideálne by bolo stráviť každý deň aspoň hodinku v bazéne, vystaviť svalstvo chrbta masážnym tryskám alebo sa odovzdať do rúk šikovnej masérke, no úprimne – koľko ľudí si to môže denne dovoliť?

A vyskočenú platničku je už neskoro riešiť thajskou masážou. Masáž je dobrá skôr pri rôznych spazmách, stuhnutiach svalov. Lepšie ako liečenie je prevencia –  zbaviť sa zlozvykov, pravidelne cvičiť a prijímať v strave dôležité výživné látky, najmä magnézium a vitamín D.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bolesť chrbta nie je len problémom starších, čo s ňou?

 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  2. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  3. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  4. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  7. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  8. Noc architektúry 2018
  9. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  10. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 113
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 180
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 011
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 749
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 430
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 295
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 935
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 471
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 112
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 090

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Vlhová: Moja nervozita sa dala krájať. Drobné chyby ma stáli medailu

Viem, že mám v zjazde zlozvyky zo slalomu. Robím veci, ktoré nemôžem, hovorí Petra Vlhová.

KOMENTÁRE

Tragédiou Slovenska sú politici ako Danko. Ukazuje sa to aj pri zákone o drogách

Odbornosť je dôležitejšia než ideológia.

Blog Lucie Nicholsonovej

Ako občan nad úradom zvíťazil

Keď sa uvedomelý občan stane nočnou morou úradov.

Neprehliadnite tiež

BRIT Awards 2018: Na odovzdávanie cien sa vrátili farebné šaty

Po ceremoniáloch v čiernom sa podpora žien preniesla do miernejšej roviny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Dnes sa pomodlím za Istanbulský dohovor

Zdá sa, že predchádzaniu násiliu na ženách pomôže len zázrak.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.