Verili by ste, že aj malé dieťa môže pochopiť také komplikované javy ako napríklad aerodynamický vztlak či odpor vzduchu? Malého vedca si vychováte vďaka hračke storočia.
Naša krajina sa konečne zaradila do zoznamu svetových miest, ktoré dokážu využívať modernú metodiku nazývanú Brick by Brick.
Netradičné vzdelávanie sprostredkúva deťom informácie v technických odboroch pomocou legendárnych skladačiek lega.
Už v ranom veku umožňuje cielene rozvíjať pozitívny vzťah k menej atraktívnym, no pre ľudstvo mimoriadne dôležitým predmetom. A čo je podstatné, deti toto vzdelávanie hrou milujú!
Tehlička po tehličke
Svet sa pasuje s mnohými problémami. Jedným z nich je aj nedostatok vedcov a inžinierov. O matematiku, techniku a prírodné vedy je stále nízky záujem.
Práve preto bol vyvinutý spôsob ako tieto oblasti najmenším poslucháčom nenútene priblížiť a vypestovať v nich sebavedomie pri riešení rôznych konštruktívnych úloh.
Štúdium vedy a techniky pre predškolákov a školákov začína výberom zaujímavej témy dotýkajúcej sa oblasti matematiky, inžinieringu a prírodných vied.

Deti si za pomoci školených lektorov a dômyselných technických plánov vypracovávajú vlastné modely prístrojov, dopravných prostriedkov, dokonca i zvierat.
Najväčšia radosť prichádza, keď model môžu „spojazdniť“ a neskôr sa s ním hrať. „Každý program je postavený na základnom princípe „learning by doing“, teda na učení v procese.
To znamená, že metodika je zostavená tak, že každá téma zahŕňa konkrétny poznatok. Lektor na začiatku hodiny najprv objasní tému a následne si deti stavajú a zároveň všetko osvojujú priamo v praxi.
Na záver si svoj model môžu vyskúšať. Tento proces je pre deti veľmi prirodzený a deti takouto zážitkovou formou získavajú reálnu skúsenosť,“ opisuje hlavný princíp metodiky Tomáš Török, garant projektu na Slovensku.
Metodika vhodná pre všetkých
Špeciálne hodiny sú vedené štýlom „edutainment“, teda hravou a zábavnou formou. Sú vhodné rovnako pre chlapcov i pre dievčatá.
„Program Brick by Brick je rozdelený na dve základné úrovne. Pre najmenších - od 2 do 5 rokov, až po väčšie deti – od 6 až 14 rokov. Najmenší poslucháči prielomového štúdia pracujú s kockami, v rámci ktorých je možné prebádať témy z oblastí zvierat, vesmíru, morského života, rôznych rozprávok a hrdinov. V prípade starších poslucháčov sa pracuje s klasickými kockami. Tu je možné do veľmi úzkych detailov rozoberať témy okolo športu, techniky a dopravy, funkčnosti rôznych vynálezov, nástrojov a dopravných prostriedkov,“ pokračuje Tomáš Török.

Hračka storočia
Netradičný nástroj nevybrali tvorcovia zážitkovej formy vzdelávania náhodne. Z lega je možné postaviť model prakticky čohokoľvek: automobilov, vlakov, domov, hradov, zámkov, zvierat, vesmírnych plavidiel či funkčných robotov.
Vďaka legu môžeme simulovať zmeny pohybu telies v závislosti od akcie, pozorovať gravitačné a trecie sily či odpor vzduchu.
Retro hračka ponúka prienik do sveta zákonitostí pohybu, učenia sa o mechanickom a pneumatickom riadení strojov, umožňuje konštrukciu vecí k najrôznejším potrebám, učí vnímať priestor a tvar, riešiť početné operácie so zlomkami a percentami.
V kombinácii so starostlivo prepracovaným vzdelávacím programom, postupujúcim krok za krokom v rámci efektívneho vzdelávania, sa lego ukázalo ako najlepší možný variant spomedzi aktuálne dostupných pomôcok.
„Lego pomáha dieťaťu významne rozvíjať jeho kreatívne myslenie, jemnú motoriku, priestorovú predstavivosť, vrátane pozitívneho vzťahu k zdanlivo neatraktívnym, avšak spoločensky dôležitým predmetom ako je matematika a prírodné vedy,“ hovorí odborník v oblasti kreatívneho vzdelávania.
Dôraz na rozvoj osobnosti
Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že metodika dokáže deti priblížiť k reálnym zručnostiam a k skutočnému životu. V praxi dokáže rozprúdiť bohatú predstavivosť, čím buduje u detí ich vlastné sebavedomie. Z psychologického hľadiska ide o ďalší vítaný jav.
„Dieťa na svojej úrovni objavuje a spoznáva, nachádza záujem a približuje sa k reálnemu životu, čím nahrádza teoretické a izolované poznatky. Vieme, že deti sa ľahšie učia hrou, a preto si u nás všetko osvojujú cez zážitok, a tým zároveň rozvíjame celú osobnosť dieťaťa,“ dodáva na záver Tomáš Török.
Autor: Mária Halajová