Bolesť chrbta nie je len problémom starších, čo s ňou?

V súčasnosti poznajú bolesti chrbta takmer všetci, bez ohľadu na vek.

(Zdroj: Fotolia.com)

„Bolí ma chrbát.“ Ako často ste počuli túto vetu a ako často ste ju sami vyslovili? Zdá sa, že bolesťou chrbta dnes trpí každý, mladí aj starí, ženy aj muži.

„Najčastejšie sú to bolesti v driekovej oblasti a hneď za tým bolesti v oblasti krčnej,“ vraví neurológ Ivan Buran. Jednoznačná príčina sa nedá vždy určiť, býva ich viacero.

„Je komplex príznakov alebo poškodení, ktoré vedú až k tomu, že v určitom momente sa chrbtica poškodí a začne bolieť. Je to podobné, ako keď máte cez potok nahnitú lávku. Štyria ľudia cez ňu prejdú a nič sa nestane. Piaty potom padne do potoka, lebo lávka sa prelomila. Príčinou však nebol ten, ktorý šiel po lávke ako posledný, niečo tomu predchádzalo,“ vraví lekár.

Príčin, ktoré vyústia do bolesti, je mnoho, no najčastejšie je to nesprávne držanie tela a preťažovanie určitých partií, ako aj nesprávne množstvo pohybových stereotypov.

„Napríklad dvíhanie v predklone. Miesto toho, aby si človek spravil drep, robí činnosť v predklone, ohnutý v driekovej oblasti, čím trpí platnička.“ Problémy s chrbtom sa nevyhýbajú mladým ani starým.

„U starších ľudí navyše chrbtica starne a skôr sa vyskytujú zmeny na kostiach, ako spondylartróza alebo takzvané ostrofyty, čiže výrastky. U mladších ide skôr o poškodenie mäkkých častí vrátane platničky. Niekedy môžeme u mladých ľudí zaznamenať röntgenové zmeny, ktoré však nemusia byť chorobné. Musíme každého upozorniť, že liečime pacienta, a nie röntgen.“

Čo robiť s bolesťou

Svoj chrbát radšej  nepreceňujte – nenakladajte naň viac, ako unesie a nepodceňujte bolesť, ktorá sa nebadane stane súčasťou vášho života. Ak sa každé ráno budíte s bolesťou chrbta, mali by ste sa dať v prvom rade vyšetriť.

„Môže ísť o poruchu, ktorá ešte nie je veľká, ale zhorší sa napríklad zlou polohou pri spánku,“ vraví doktor Buran.

Na otázku, či pomôžu lieky, náplaste, procedúry alebo cvičenie, lekár odpovedá: „Pomáha všetko, ale musí sa to nasadiť v pravý čas. V akútnych fázach sa nevyhneme podávaniu liekov proti bolesti a proti zápalu. V chronických štádiách už prevažujú procedúry a cvičenie. Spôsob liečby určuje lekár, fyziater vám potom poradí, ktoré cviky sú vhodné. Napríklad plávanie je na chrbticu veľmi dobrý šport, no keď má niekto problémy v driekovej a v krčnej oblasti, plaveckým štýlom prsia problémy väčšinou ešte zhorší, pretože je pri ňom potrebný záklon hlavy a záklon v driekovej chrbtici. Odporúčal by som plávať iným štýlom alebo sa vo vode len akoby hrať - s tým, že nakoniec si telo samo povie, čo mu vyhovuje.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Spoznajte, čo vám hovorí chrbát a vyvrátite päť mýtov o jeho bolesti

Ako cvičiť?

Cvičiť doma alebo pod dohľadom? „Treba sa najprv naučiť cviky, ktoré sú naozaj pre chrbticu prospešné, a to musí byť pod dohľadom, teda najlepšie je takzvané asistované cvičenie. Ideálne je, keď cvičíte denne,“ radí lekár.

Kým nie ste rozcvičení, treba si nájsť čas, telo si napokon bude samo cviky pýtať. „Netreba cvičiť dlho, ale urobiť aspoň pár cvikov, ktoré rozhýbu príslušnú časť chrbtice, ktorá je najviac postihnutá.“

Pomáhajú skôr pomalé alebo prudké pohyby? „Prirovnal by som to k tomuto: keď udriete rukou na vodu, ruka sa odrazí. Keď ju na vodu položíte, ponorí sa. Niečo podobné sa odohráva pri cvičení s chrbticou. Keď sa cvičí švihom, môže to mať účinok na úsek, ktorý chceme rozcvičiť. Potom však treba rozhýbať úseky, ktoré sú už aj tak nadmerne pohyblivé alebo kompenzujú zvýšenú pohyblivosť inej časti. Dobré sú skôr pomalé cviky.“ To, či máte cvičiť poležiačky alebo postojačky, vám poradí fyzioterapeut.

Bolesti sa dá zbaviť

Možno sa vám zdá, že sa bolestí chrbta už nikdy nezbavíte, no podľa neurológa sa dajú do značnej miery odstrániť správnym liečebným postupom.

„Pohybový aparát možno udržiavať v pohode stálym cvičením a rešpektovaním určitých zásad, napríklad zásad správneho stoja, správneho ležania a správneho sedenia,“ vraví Ivan Buran. 

Rozšírené je dnes cvičenie podľa Pilatesa, alebo takzvaný SMS systém - sústava cvikov s lanami. „Tieto cviky však treba začať cvičiť pod dohľadom, potom ich už môže pacient cvičiť sám. Pri všetkých cvičeniach je dôležité hlavne správne dýchanie.“

Správny oddych         

  • Aj pri čítaní knihy alebo hre na smartfóne musí mať chrbát správnu oporu. Je dôležité, aby bol predovšetkým podopretý na mieste, kde sa najviac ohýba dopredu, teda v driekovo-krížovej oblasti. To ho spontánne podnieti k vystretej polohe.
  • Operadlo stoličky by nemalo byť v pravom uhle, je vhodné, ak sa skláňa mierne dozadu.

Vyložte si nohy

Prospeje, ak si pri ležaní vyložíte nohy v pokrčenej polohe. Takáto poloha zaťažuje chrbát menej ako vzpriamené ležanie, hoci aj na kvalitnom matraci, sedenie v správnej polohe či státie.

Keď nohy zvierajú deväťdesiatstupňový uhol, pomáhajú chrbtici odľahčiť záťaž. Ak nemáte k dispozícii vhodný stolček či stoličku, alternatívou je pokrčenie nôh v kolenách. Pokrčenie nôh v ľahu vám môže pomôcť aj v prípade, ak pocítite náhlu bolesť chrbta.

Aby žehlenie nebolelo

  • Základnou zásadou pri žehlení, umývaní riadu či iných domácich prácach v stoji je prenášať záťaž z chrbta na nohy.
  • Nestojte s nohami zarovno, jednu nohu majte vždy pol kroka pred druhou. Ďalšou alternatívou je podložiť si pod jednu nohu stolček či podložku.
  • Pri žehlení je špeciálne dôležité nastaviť si dosku dostatočne vysoko, aby ste sa nemuseli zohýbať. Chrbát tak zostane vystretý a nebude protestovať bolesťou. 

Ako správne vysávať

Pri vysávaní treba okrem správnej polohy nôh dbať aj na uchopenie tyče vysávača. Čím bližšie budete mať ruky k sebe, tým menej vás bude chrbát ťahať do predklonu. 

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  7. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  5. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  6. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  7. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  8. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  10. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 166
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 444
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 058
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 626
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 214
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 034
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 861
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 625
  9. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 1 993
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 925

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Historička: Nerobme pri utečencoch rovnaké chyby ako Rimania

Povedať, že civilizácie zanikali pre nízku pôrodnosť, je zjednodušovanie, tvrdí historička.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

DOMOV

Prihlásil sa a vyhral. Kandidát do predstavenstva VšZP nemal súpera

Oznam bol v novinách na športovej strane.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

Neprehliadnite tiež

Porodila doma na gauči: Verila som, že telo nepôjde samo proti sebe

Matka opisuje detailný priebeh domáceho pôrodu svojej dcéry.

Vzťahová poradňa: Som tehotná, ale môj partner má pochybnosti

Klinická psychologička poradí pri pocitoch samoty v tehotenstve aj ako sa zachovať pri mizogýnovi v rodine.

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.