Vianočný bonus vo forme trinásteho platu, odmeny, poukážky, mikulášskeho večierku, alebo iného daru od zamestnávateľa na Slovensku nie je samozrejmosťou.
„Po kríze si ľudia skôr odvykli od odmien. Najčastejšie sa stretávame s tým, že väčšina firiem sa snaží v zamestnancoch budovať lojalitu aj formou odmien. Aj naši, dočasne pridelení zamestnanci, dostávajú darčeky“, hovorí Pavol Strapáč z personálnej agentúry Adecco.
Rezervy na vyplatenie odmien si treba si vytvárať počas roka. Finančné bonusy sú na základe merateľných výsledkov zamestnanca – býva to jedna mzda navyše, priemer počas roka, alebo percentuálny pomer zo základnej mzdy. „A aj spoločné podujatia podporujú lojalitu, nasadenie a entuziazmus do budúcnosti.“
Hoci bonusy zďaleka neplánujú vyplácať všetky spoločnosti na trhu, Slováci sú na tom lepšie ako zamestnanci v Českej republike. U susedov sú koncoročné prémie realitou len približne v tretine firiem. Pre porovnanie, v USA vypláca ročnú odmenu až 91 percent firiem. Súčasný tlak na zvýšenú efektivitu práce a produktivitu sa prejavil aj na forme vyplácania odmien.
Najviac, takmer polovica respondentov očakáva bonus vo forme finančnej odmeny, ktorá je nenárokovateľná a závislá od výsledkov. Trinásty alebo štrnásty plat nájde na výplatnej páske iba každý desiaty zamestnanec. Najmenej populárne formy poďakovania za prácu sú rôzne darčeky či ocenenia.
Pokiaľ sa firma rozhodne udeliť prémie, nie vždy sa vzťahujú automaticky na každého zamestnanca. Pätina respondentov ankety potvrdila, že nárok na bonus majú len tí, ktorí si vzorne plnia pracovné povinnosti. Ďalších 20 percent uviedlo, že odmenu dostanú len vybraní zamestnanci.
Iba tretina firiem udeľuje koncoročné odmeny každý rok. 28 percent sa rozhoduje podľa hospodárskych výsledkov a ďalšia pätina spoločností dopraje svojim zamestnancom vianočnú pozornosť len výnimočne.
„Otázka udeľovania koncoročných odmien a ich forma je vnútornou politikou každej spoločnosti. Považujem za správne, ak je výška prémie podmienená výkonom zamestnanca a spoločnosti. Je to celosvetový trend a prieskum ukázal, že sa úspešne udomácnil aj u nás. Toto je jedna strana mince. Druhou je ocenenie lojality zamestnanca, jeho ochoty vytvárať v spoločnosti príjemné a profesionálne pracovné prostredie s motiváciou do budúcnosti,“ uzatvára Pavol Strapáč.
Zdroje:
Anketa personálnej spoločnosti Adecco prebiehala v decembri 2014 na portáli zena.sme.sk
Prieskum spoločnosti LMC, Česká republika, 2012
U.S. Salary Increase Survey, 2014
Adecco je svetovým lídrom v poskytovaní personálnych služieb. V 60 krajinách má viac než 5 400 pobočiek a približne 32 000 zamestnancov. Denne pomáha nájsť prácu 700 000 ľuďom. Na Slovensku pôsobí Adecco od roku 2002 s 11 pobočkami, s 2 200 pridelenými zamestnancami denne a databázou takmer 40 000 uchádzačov. www.adecco.sk
Súťažná anketa na zena.sme.sk bola ukončená.
Výherkyňa luxusného fénu Philips: Daniela Žišková, Partizánske
Autor: Inzercia