K tomuto záveru prišli vedci na Univerzite v Haife v Izraeli. Uvádzajú, že obdobie, keď sa dieťa narodilo, priamo ovplyvňuje jeho motoriku. Do výskumu bolo zapojených 47 detí vo veku siedmich mesiacov, ktoré boli rozdelené do dvoch skupín podľa mesiaca narodenia.
Štúdia pozostávala z pravidelných pozorovaní detí v domácom prostredí. Vedci požiadali rodičov, aby si zapisovali a nahrávali štádiá motorického vývoja, pohybové schopnosti a pokroky detí pred výskumom aj počas neho.
Zámerom bolo zistiť, či majú ročné obdobia vplyv na pohyb detí. Sústredili sa konkrétne na schopnosť dieťaťa plaziť sa a liezť po rukách a nohách.
Rozdiel je až 14 percent
Priemerný vek, keď dieťa s týmito pohybmi začína, dokáže sa samostatne presúvať a využívať zložitejšie motorické schopnosti je 31 týždňov.
Vedci zistili, že deti narodené v mesiacoch december až máj, ktoré začínajú liezť v období zimy, zvládajú tento druh pohybu po 30 týždňoch. Rozdiel objavili u detí narodených v mesiacoch jún až november. Podľa výsledkov začínajú s lezením na jar po 35 týždňoch.
„Rozdiel medzi dvoma skupinami sedemmesačných detí v ich pohybových schopnostiach dosahuje až 14 percent, čo je významné číslo. Znamená to, že vplyv období na začiatok detského lezenia je značný,“ tvrdia vedci z univerzity doktor Osnat Atun-Einy, doktorka Dina Cohen, Moran Samuel a profesor Anat Scher.
Čo máme spoločné s Izraelom?
Napriek tomu, že boli výskumy vykonané v Izraeli, majú rovnaký význam aj pre našu oblasť a podnebie. V tejto krajine prebiehali práve pre výrazný rozdiel teplôt a podnebia v zimnom a letnom ročnom období. Vďaka tomu sú výsledky jasnejšie.
Štúdie prebiehali aj v Denveri, Colorade či v japonskej Osake. Výsledky boli takmer totožné. Počas výskumov v Kanade však následkom minimálnych rozdielov teplôt v rozličných ročných obdobiach vedci nezaznamenali uspokojivé výsledky.
„Ročné obdobie ovplyvňuje skúsenosti detí v mnohých smeroch. K zmenám prispievajú aj detaily, ako materiál oblečenia. Ich pohyb závisí najmä od množstva času, ktoré môžu stráviť na zemi na brušku, čas, ktorý trávia pohybovou aktivitou a množstvo denného svetla. Vedomie efektu ročných období je dôležité pre rodičov, aby dokázali dieťaťu poskytnúť možnosti na potrebný pohyb a rozvoj pohybových schopností aj počas zimy,“ ukončujú svoje zistenia výskumníci.