• Móda a krása
  • Láska, vzťahy
  • Zdravie a štíhla línia
  • Deti a rodina
  • Osobnosti
  • Recepty
  • Rady a tipy
  • Horoskopy
  • Naničmama
  • Zľavy
  • Zoznámenie
  • Seriál

    Šestonedelie

    Vydané 26. 8. 2011 o 0:00

    Po pôrode vaše telo prechádza náročnými zmenami. Venujte mu preto pozornosť.

    Po pôrode vaše telo prechádza náročnými zmenami. Venujte mu preto pozornosť.

    O prirodzených telesných prejavoch v období šestonedelia informuje gynekológ Róbert Paldia z gynekologickej ambulancie Pro Femina v Bratislave:

    „Môžu sa objaviť bolestivé kontrakcie. Sú sprievodným javom involučných pochodov maternice, ktorá sa zvinie na pôvodnú veľkosť až po niekoľkých týždňoch. Súčasne sa vylučujú lochie, obsahujúce krv, krvné zrazeniny, odumreté časti sliznice a tkaninový mok. Ich spočiatku červená farba prejde postupne do hnedej, žltej a v treťom týždni do belavej. Sú infekčné, preto nie je vhodné používať tampóny a vložku treba často meniť. Na zvýšenú hygienu treba dbať aj pre hojenie pôrodných rán.“

    Po šestonedelí je čas na gynekologickú prehliadku, aby lekár zhodnotil regeneráciu vášho organizmu. „Ak však krvácanie zosilnie, vytekajúca tekutina má hnisavý zápach, krvné zrazeniny sú väčšie než golfová loptička a rektálna teplota je vyššia než 38 °C, treba gynekológa navštíviť okamžite,“ upozorňuje Paldia.

    Jedzte pestro a zdravo

    Dôraz klaďte na nutrične bohatú stravu, aby ste zabezpečili dostatočný prísun ochranných, stavebných a energetických látok pre seba aj pre svoje bábätko. Vylučovanie býva po pôrode problematické, preto zvýšte príjem vlákniny. Okrem celozrnných výrobkov sa nachádza aj v ovocí a zelenine, ktoré sú navyše významným zdrojom vitamínov.

    Vhodné sú brokolica, mrkva, slivky, banány, jablká alebo hrušky. Dôležitý je aj prísun bielkovín, konzumujte preto biele mäso, ryby, strukoviny a mliečne výrobky. V dôsledku straty krvi pri pôrode treba zvýšiť príjem železa, ktoré sa nachádza napríklad vo vaječných žĺtkoch, špenáte či v červenom mäse. Jedzte menšie množstvá a častejšie. Nezabudnite na príjem tekutín, najmä čistej vody.

    Zásady, ktoré treba dodržiavať v šestonedelí

    Všetko, čo sa dostane do vášho krvného obehu, sa v určitej miere objaví aj v materskom mlieku. Špeciálne si dávajte pozor na tieto výživné zložky:

    Kofeín - Vedci zatiaľ nezistili jeho škodlivý efekt, ak ho konzumujete len mierne. Šálka kávy či tablička čokolády denne nemôže uškodiť.

    Alergizujúce a nafukujúce potraviny - Jahody, citrusy, orechy, kapusta a cibuľa sa v mysli mnohých mamičiek spájajú s alergiami a kolikami u dojčiacich detí. Výskumy však súvis potravín s týmito ťažkosťami jednoznačne nepotvrdili. Jedzte preto to, na čo máte chuť a všímajte si reakcie bábätka. Ak sa po konzumácii konkrétnej potraviny opakovane dostavia rovnaké ťažkosti, potom zvážte jej vylúčenie z jedálneho lístka.

    Začnite cvičiť - Po pôrode sa budete cítiť ochabnutá a z formy. Energiu a sebavedomie si dodáte pravidelným miernym cvičením. Ak nemáte zdravotné komplikácie, začať môžete už pár dní po pôrode. Cvičte po dojčení v pohodlnom a podpornom oblečení. Venujte sa ľahším aerobným aktivitám, ako je stacionárny bicykel alebo či rýchla chôdza. Zvýšenú pozornosť venujte hlbokým brušným svalom a svalom panvového dna. Ideálnym cvičením je individuálny Pilates s inštruktorom, ktorý dohliadne na správne prevedenie cvikov. Nezabudnite na precvičenie prsných svalov.

    Doprajte si relax - Hormonálne zmeny vami môžu zamávať, dbajte preto na dostatok oddychu. Čas, keď bábätko spí, si zmysluplne rozdeľte. Namiesto upratovania a vyvárania si doprajte relax s dobrou hudbou, knihou, spánok alebo inú aktivitu, pri ktorej si dobijete baterky. Bábätko vaše pocity vníma, preto je dôležité, aby ste sa cítili dobre, aj ono bude potom pokojnejšie.

    Veronika Klenková | FOTO - ISIFA

    Ďalšie novinky

    Užite si popletenú jeseň

    Nástup jesene v niektorých možno vyvolal dilemu, čo na seba. Teploty sa pohybujú tesne nad nulou, preto je najspoľahlivejším pomocníkom pletenina.

    Tipy na víkend: Strašidlá, tajomné svetlá a čarodejnícka univerzita

    Neveríte na strašidlá? Vyberte sa na hrady, zámky a do knižníc, tam svoj názor zmeníte. A nezabudnite so sebou vziať deti!

    Hlavné správy

    SPORT.SME.SK

    Spoplatnený obsahGretzky z trenčianskeho paneláku. Nad gólmi Hossu žasli aj spoluhráči

    Príbeh Mariána Hossu: Od naháňania loptičky na ulici k sláve, peniazom a tisícke bodov v NHL.

    ZAHRANIČIE

    Spoplatnený obsahSlovenka chráni na východe Ukrajiny tých, čo neušli

    Mária Radváková pomáha v obci Debalčevo, odkiaľ ušla pred vojnou polovica ľudí.

    EKONOMIKA.SME.SK

    Spoplatnený obsahTender v piešťanskej nemocnici rozhodlo 300 eur

    Prvú súťaž na CT piešťanská nemocnica zrušila. V druhej sa cena zvýšila o viac ako pol milióna eur.

    SPORT.SME.SK

    Spoplatnený obsahZlatú loptu nedostane. FIFA kritizujú, Suáreza nezaradila medzi najlepších

    Kritici tvrdia, že je nespravodlivé trestať Suáreza dvakrát za tú istú vec.