• Móda a krása
  • Láska, vzťahy
  • Zdravie a štíhla línia
  • Deti a rodina
  • Osobnosti
  • Recepty
  • Rady a tipy
  • Horoskopy
  • Naničmama
  • Zľavy
  • Zoznámenie
  • Seriál

    Šestonedelie

    Vydané 26. 8. 2011 o 0:00 Autor: Veronika Klenková | FOTO - ISIFA

    Po pôrode vaše telo prechádza náročnými zmenami. Venujte mu preto pozornosť.

    Po pôrode vaše telo prechádza náročnými zmenami. Venujte mu preto pozornosť.

    O prirodzených telesných prejavoch v období šestonedelia informuje gynekológ Róbert Paldia z gynekologickej ambulancie Pro Femina v Bratislave:

    „Môžu sa objaviť bolestivé kontrakcie. Sú sprievodným javom involučných pochodov maternice, ktorá sa zvinie na pôvodnú veľkosť až po niekoľkých týždňoch. Súčasne sa vylučujú lochie, obsahujúce krv, krvné zrazeniny, odumreté časti sliznice a tkaninový mok. Ich spočiatku červená farba prejde postupne do hnedej, žltej a v treťom týždni do belavej. Sú infekčné, preto nie je vhodné používať tampóny a vložku treba často meniť. Na zvýšenú hygienu treba dbať aj pre hojenie pôrodných rán.“

    Po šestonedelí je čas na gynekologickú prehliadku, aby lekár zhodnotil regeneráciu vášho organizmu. „Ak však krvácanie zosilnie, vytekajúca tekutina má hnisavý zápach, krvné zrazeniny sú väčšie než golfová loptička a rektálna teplota je vyššia než 38 °C, treba gynekológa navštíviť okamžite,“ upozorňuje Paldia.

    Jedzte pestro a zdravo

    Dôraz klaďte na nutrične bohatú stravu, aby ste zabezpečili dostatočný prísun ochranných, stavebných a energetických látok pre seba aj pre svoje bábätko. Vylučovanie býva po pôrode problematické, preto zvýšte príjem vlákniny. Okrem celozrnných výrobkov sa nachádza aj v ovocí a zelenine, ktoré sú navyše významným zdrojom vitamínov.

    Vhodné sú brokolica, mrkva, slivky, banány, jablká alebo hrušky. Dôležitý je aj prísun bielkovín, konzumujte preto biele mäso, ryby, strukoviny a mliečne výrobky. V dôsledku straty krvi pri pôrode treba zvýšiť príjem železa, ktoré sa nachádza napríklad vo vaječných žĺtkoch, špenáte či v červenom mäse. Jedzte menšie množstvá a častejšie. Nezabudnite na príjem tekutín, najmä čistej vody.

    Zásady, ktoré treba dodržiavať v šestonedelí

    Všetko, čo sa dostane do vášho krvného obehu, sa v určitej miere objaví aj v materskom mlieku. Špeciálne si dávajte pozor na tieto výživné zložky:

    Kofeín - Vedci zatiaľ nezistili jeho škodlivý efekt, ak ho konzumujete len mierne. Šálka kávy či tablička čokolády denne nemôže uškodiť.

    Alergizujúce a nafukujúce potraviny - Jahody, citrusy, orechy, kapusta a cibuľa sa v mysli mnohých mamičiek spájajú s alergiami a kolikami u dojčiacich detí. Výskumy však súvis potravín s týmito ťažkosťami jednoznačne nepotvrdili. Jedzte preto to, na čo máte chuť a všímajte si reakcie bábätka. Ak sa po konzumácii konkrétnej potraviny opakovane dostavia rovnaké ťažkosti, potom zvážte jej vylúčenie z jedálneho lístka.

    Začnite cvičiť - Po pôrode sa budete cítiť ochabnutá a z formy. Energiu a sebavedomie si dodáte pravidelným miernym cvičením. Ak nemáte zdravotné komplikácie, začať môžete už pár dní po pôrode. Cvičte po dojčení v pohodlnom a podpornom oblečení. Venujte sa ľahším aerobným aktivitám, ako je stacionárny bicykel alebo či rýchla chôdza. Zvýšenú pozornosť venujte hlbokým brušným svalom a svalom panvového dna. Ideálnym cvičením je individuálny Pilates s inštruktorom, ktorý dohliadne na správne prevedenie cvikov. Nezabudnite na precvičenie prsných svalov.

    Doprajte si relax - Hormonálne zmeny vami môžu zamávať, dbajte preto na dostatok oddychu. Čas, keď bábätko spí, si zmysluplne rozdeľte. Namiesto upratovania a vyvárania si doprajte relax s dobrou hudbou, knihou, spánok alebo inú aktivitu, pri ktorej si dobijete baterky. Bábätko vaše pocity vníma, preto je dôležité, aby ste sa cítili dobre, aj ono bude potom pokojnejšie.

    Ďalšie novinky

    Valašsko a jeho očarujúcu prírodu nájdete hneď za hranicami

    Slovensko je krásne, ale stačí prejsť cez kopec od Makova a nájdete miesto, ktoré nepoznáte a chytí vás hneď za srdce – Veľké Karlovice.

    Podľa štúdie veľkosť mužskej pýchy nehrá u žien rolu

    Aj takéto štúdie existujú. Vedci zisťovali ako má vyzerať dokonalý mužský pohlavný úd.

    Hlavné správy

    EKONOMIKA.SME.SK

    Spoplatnený obsahDaniari našli vinníka, za chyby v zúčtovaniach môže prepracovaný IT-čkár

    Keď informačný systém daniarov štrajkoval pred tromi rokmi, padali za to hlavy. Dnes všetci hovoria o malom ľudskom zlyhaní.

    STĹPČEK PETRA SCHUTZA

    Ak zamestnanci štátu šíria zmätok, je prirodzené žiadať, aby zaň zaplatili

    Unavení sú aj živnostníci a ak urobia chybu, pocítia to na príjmoch.

    TECH.SME.SK

    Vytvorili nový vírus na MacBooky, ktorý nemožno odhaliť

    Odborníci vytvorili červa, ktorý napáda firmvér počítačov od Apple.

    KORZAR.SME.SK

    Dvesto ľudí z osady napadlo policajtov, siedmi sú zranení

    Pri strete osadníkov s políciou sa zranilo aj deväť útočníkov.