SME

Pomáhať deťom bez rodín sa nemá raz za rok

Pred Vianocami sa akosi patrí robiť dobré skutky. Mnohí v eufórii prispievajú na charitu, na rôzne zbierky. Z obrazovky sa na nás hrnú smutné príbehy opustených detí. No neprispejte esemeskou za dve eurá - veď aj sponzori vďačne načierajú do peňaženky. Ra

Spoločnosť priateľov deti z detských domovov Úsmev ako dar organizuje každoročne benefičný vianočný koncert, na ktoromsa stretávajú deti z detských domovov.Spoločnosť priateľov deti z detských domovov Úsmev ako dar organizuje každoročne benefičný vianočný koncert, na ktoromsa stretávajú deti z detských domovov. (Zdroj: Tasr)

z za rok.

BRATISLAVA. Reklamné ťahy, ako v predsviatočnom čase treba myslieť, a najmä finančne pomôcť deťom v detských domovoch, sociálnu poradkyňu Natáliu Blahovú a manažérku Idu Želinskú už tretí rok hnevajú. „Ako keby sme žili v dickensovských časoch, kde deti trpeli nedostatkom,“ hovorí Blahová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Želinská, ktorá bola tri a pol roka riaditeľkou jedného z bratislavských domovov, hovorí, že kampane detským domovom viac škodia, ako pomáhajú. „Nie sme proti sponzorstvu, ale sme proti vyvolávaniu ľútosti a žobraniu peňazí pre jednu skupinu štátnych klientov.“

SkryťVypnúť reklamu

V rozpočtoch štátnych organizácií určite nie sú peniaze na iPod, mobil či značkové veci, ktoré si deti z detských domovov želajú pod stromček. „Ale naozaj tieto veci tak veľmi zvýšia kvalitu života týchto detí, že je potrebné robiť taký mediálny humbug?“ pýta sa Želinská.

Zastavme vianočné žobranie Blahovej idú na nervy názory na detské domovy z komunistických čias, ktoré sú v mnohých zakonzervované, a iní z ich oživovania len ťažia. Tak vznikla výzva Zastavme vianočné žobranie.

„Chceme, aby si čo najviac ľudí s otvoreným srdcom uvedomilo, že je dôležité, aby deti z detských domovov boli vynechané z vianočného žobrania. Nepotrebujú odpustky,“ hovorí Blahová.

„Potrebujú, aby sme ich pustili medzi seba ako rovnocenných partnerov. Potrebujú našu pomoc. Podporu. Trpezlivosť. Nie 'peniaze zadarmo'. Ak ich dostanú, naučia sa, že za smutné príbehy dostanú zaplatené lepšie ako za prácu.“

SkryťVypnúť reklamu

Aj občianska aktivistka Lenka Hujdičová si myslí, že marketingová a mediálna podoba niektorých kampaní je až príliš okatá a manipuluje s verejnou mienkou.

„Ak čo i len na chvíľu niekto podľahne predstave, že zaslaním finančného daru alebo kúpou hračky koná dobro, tak len podľahol sile reklamy,“ myslí si.

Je presvedčená, že tvorcovia, organizátori aj sponzori takýchto kampaní podsúvajú verejnosti obraz detí, ktorým ku šťastiu chýba iba alebo práve bohatá nádielka darčekov.

„Aký obraz ľudského šťastia tak formujeme v deťoch - a nielen v tých v detských domovoch?“ pýta sa. „Víla s čarovnou paličkou na bilbordoch púta pozornosť malých aj veľkých. O tom niet pochýb. Ale nerobme si ilúzie. Nie je to nič viac!“

Deti potrebujú rodinu Spisovateľka a feministka Jana Juráňová je ešte ostrejšia. Detské domovy sú podľa nej len nosičom reklamy, nič viac.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak sa naďalej budú rozmáhať takéto reklamy a rôzne 'dobročinné' akcie, koncerty a podobne, vznikne tlak alebo už aj vznikol, aby boli detské domovy zachované a podľa potreby vždy poslúžili, aby sa na nich dala prezentovať 'dobrota celebrity', aby sa ktokoľvek mohol hrať na dávanie 'modrého z neba' a podobne,“ povedala Juráňová.

Detské domovy ako organizácie sa verejne k výzve Zastavme vianočné žobranie nepridali. Podpísali ju jednotlivci – zamestnanci domovov, ktorí sa stotožňujú s ideami výzvy, povedala Blahová.

Viktor Blaho, prezident Detského centra Ružomberok, považuje výzvu za opodstatnenú.

O dôstojnosti vianočného sponzorstva si mnohí riaditelia myslia svoje, ale odmietli svoje názory medializovať.

Jedna z riaditeliek povedala, že jej deti sa vrátili z vianočného koncertu Spoločnosti priateľov detských domovov s vedrami, handrami, metlami a porozlievanými šampónmi. „Čo s tým mám robiť?“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Našou výzvou sme chceli ľudí upozorniť, že pomoc, čo prichádza len raz za rok vo svetlách reflektorov len pred objektívmi kamier a pod krídlami sponzorov, nemôže napĺňať skutočné potreby detí,“ povedala Natália Blahová.

Výzva Zastavme vianočné žobranie je na internete, doteraz si ju prečítalo vyše 500 ľudí.

Nadácie: Plníme želania detí

Niektorým ľuďom pripadá kampaň na podporu detských domov komerčná.

Nie každého štylizácia do víly dojme.

FOTO–www.polus.sk

Organizátori to odmietajú.

BRATISLAVA. Nadácie a občianske združenia, ktoré sa pred Vianocami snažia postarať o darčeky pre deti z detských domovov, hovoria, že svoje aktivity nepovažujú za žobranie.

Tento rok napríklad Nadácia JOJ a prvé bratislavské obchodné centrum Polus spustili projekt Vykúzlime čaro Vianoc v detských domovoch. Deti z detských domovov mohli poslať svoje vianočné želanie a nakupujúci, ktorí si ich prečítali, im ho mohli splniť alebo pomôcť zaslaním sms za dve eurá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ide nám o to, aby boli Vianoce časom radosti a prekvapení aj v detských domovoch. My nechceme suplovať štátny systém, ale pravda je taká, že v týchto zariadeniach sa deti o darčeky nepotkýnajú,“ povedala manažérka Nadácie TV Joj Soňa Lexmanová.

O darček požiadalo 3600 detí, tisícke ho už kupujúci splnili. „Ostatným deťom darčeky zabezpečíme z vyzbieraných peňazí,“ hovorí Lexmanová. Pripustila, že aj keď ľudia väčšinou na kampaň reagujú pozitívne, občas sa stretnú aj s negatívnymi reakciami.

Ani Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar nepovažuje svoje predvianočné aktivity za formu žobrania. Manažér Tomáš Cehlár povedal, že deťom v detských domovoch pomáhajú už 27 rokov a aktivity pred Vianocami sú len jednou časťou ich činnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(or)

ANKETA:

Vie sa váš detský domov zaobísť počas roka bez sponzorov? Potrebujete ich kvôli vianočným darčekom?

VIKTOR BLAHO, prezident detských centier a riaditeľ Detského centra Ružomberok

Isté je, že detské domovy nepotrebujú takúto predvianočnú, či vianočnú sponzorskú výpomoc. Ich zástupcovia sa vyjadrili aj na poslednom pripomienkovaní zákona o sociálnoprávnej ochrane detí, že nepotrebujú navyšovať peniaze na stravu ani na iné potreby, aj keď sme im chceli v tom pomôcť. Deti potrebujú najmä rodinu, keď aj náhradnú, a podľa mňa "vianočné žobranie" na darčeky odputáva pozornosť od tejto základnej potreby.

JANKA LACOVÁ, riaditeľka Detského domova Lastovička, Trenčín, 20 detí

My by sme sponzorov uvítali. Teraz sa síce niečo črtá, ale ktohovie či to výjde. V rozpočte nám nevychádza na také aktivity ako sú letné tábory či ozdravovacie pobyty, lyžiarske kurzy, kancelárske potreby. Tento rok som napríklad riešila ako zaplatiť strojček na zuby pre deti, ktoré to potrebovali. Sponzori sa počas roka dosť schovávajú, ozvú sa pred sviatkami, ale prevažne nám posielajú sladkosti, ktorých máme teraz prebytok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ADRIÁN SWATON, zástupca riaditeľky Detského domova Slon, Šarišské Michaľany, 74 detí

V našom domove nie je situácia taká, aby sponzori museli suplovať štát. Nemôžeme peniaze rozhadzovať, vedieme k tomu aj deti, ale je to rovnaká situácia ako v ktorejkoľvek inej rodine. Ja tvrdím, že detský domov vyžije bez sponzora. Isteže aj nám sa zíde každý dobrý človek, ktorý to s nami myslí dobre. Toho roku sme napríklad v máji odohrali posledný koncert speváckeho súboru Sloníčatá. Po 19 rokoch sme jeho činnosť ukončili, aj keď na vianočný koncert Sloníčat už bol Prešov zvyknutý.

STANISLAV ŠUMICHRAST, riaditeľ DD Maurícius Kremnica

Nemám rád sponzorov, ktorí si cez pomoc detským domovom robia reklamu. A tých je veľa. Druhá vec však je, že bez sponzorskej pomoci to v domove nejde. Čo kúpite dieťatu pod stromček, keď máte v rozpočte na všetky jeho sviatky niečo cez 20 eur? Uznávam sponzorov, ktorí pomôžu s detskou rekreáciou, prípravou dieťaťa na budúce povolanie. (or)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 330
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 375
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 076
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 062
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 203
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 199
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 262
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


6

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


30
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 604
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 554
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 54 098
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 399
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 337
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 619
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 419
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu