BRATISLAVA. „Máme žiakov s rôznymi poruchami učenia - dyslexiou, dysgrafiou, diskalkúliou či hyperaktivitou. S každým pracujem osve, pričom používam názorné pomôcky a informácie častejšie opakujem,“ hovorí učiteľka špeciálnej triedy Základnej školy v Dúbravke Katarína Némethová.
Ak treba, hodinu preruší relaxačnou chvíľkou, keď sa deti hrajú alebo poležiačky počúvajú hudbu. „Tempo je pomalšie, ale musia prebrať kompletnú látku všetkých predmetov, aby mohli v piatom ročníku pokračovať vo výučbe s ostatnými deťmi,“ vysvetľuje.
Deti s chronickými ochoreniami môžu mať tiež ťažkosti s pozornosťou, a rýchlejšie sa unavia, navyše musia užívať lieky, brať injekcie a potrebujú špeciálnu a pravidelnú stravu.
„Pozitívny pre ne nie je ani stres, ktorý prináša rýchlejšie napredovanie v klasickej triede alebo necitlivé správanie a poznámky zdravých spolužiakov. Mnohí žiaci prvého stupňa s chronickými chorobami sa preto v bežnom type triedy do kolektívu integrovať nedokážu,“ hovorí psychologička školy Zuzana Vanková. Na druhom stupni sú už odolnejší a smelší.
Výhodou takejto triedy je podľa psychologičky aj intenzívnejší kontakt rodičov detí s rovnakým ochorením, ktorí si môžu vymieňať skúsenosti a rady.