SME
reklama

Marta Ferencová o filme Všetko alebo nič: Nechcela som čitateľkám zabiť ilúziu

Nakrútila druhý celovečerný film a potešila by sa, keby ženským režisérkam urobila na scéne cestičku. Cíti sa však viac ako česká režisérka.

Marta FerencováMarta Ferencová (Zdroj: archív MF)

V jednom staršom rozhovore pre SME ste povedali: Vzťah herec – režisér je vec správneho argumentu, porozumenia. Odvtedy ste o niekoľko veľkých projektov bohatšia. Stále sa vám darí fungovať vďaka tomuto modelu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno. V tomto som názor nezmenila, myslím, že stále je to o tom, že pokiaľ chce režisér herca niekam dostať, mal by mať argument a musí to vedieť vysvetliť. Telepatia v tejto komunikácii síce čiastočne funguje, lebo keď režisér robí so svojimi hercami, tak sa na nich musí naladiť. Takže tá komunikácia je trošku vnútornejšia a postupom času sa stane, že už sa len pozriem na herca a vie, čo od neho chcem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do kín príde v januári váš druhý celovečerný film podľa knihy Evity Urbaníkovej – Všetko alebo nič. Ako došlo k tomu, že ste si zasadli na režisérsku stoličku?

To bola Evitina voľba. Poznali sme sa a predtým sme sa už nejakým spôsobom rozprávali, že by sa táto kniha mohla sfilmovať. Neskôr sme mali menšiu pauzičku a evidentne to semienko v Evite vzklíčilo. Dotiahla to do toho bodu, že sa to nakrúcať malo a vtedy padla jej voľba na mňa. Nejako sa to utriaslo aj s producentmi, takže super.

Film sa pripravoval dlhé štyri roky...

Od momentu, kedy sa prišlo s myšlienkou, že sa to ide nakrúcať a začalo sa to dostávať do nejakej reálnej podoby, tak áno, prešli štyri roky. Jednak sa písal scenár, riešilo sa, či to nebude televízny film, potom to prešlo do modelu kinofilmu, potom do veľkej produkcie s českými a poľskými hercami. Celý projekt narastal, vznikol ako malý a narástol do obrovských rozmerov. Jednak časových, ale aj finančných a produkčných.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakrúcalo sa etapovito dva roky. Ako sa pracuje pri takýchto podmienkach?

Nie je to ľahké, lebo človek niekedy nevie, či sa to vôbec dokončí. Malo to svoje výhody aj nevýhody. Výhoda scenára bola v tom, že sa reálne odohráva v priebehu dvoch rokov ako príbeh a nejakou zhodou okolnosti sa v prvej fáze nakrútilo všetko to, čo tam aj malo byť. Takže 90 percent vecí, ktoré sa dorábali po roku - dvoch, boli také, ktoré sa skutočne udiali s odstupom času.

Čiže aj dievčatko, ktoré nám začínalo ako štvorročné, stihlo nakrútiť fázu tohto veku skoro úplne celú. Jej šesťročnú fázu sme teda nakrúcali po dvoch rokoch a to nám hralo do karát. Je tam však riziko, že z filmu vyprchá energia. Môže sa stať, že keď sa urobí takáto pauza, tak odíde nadšenie, ktoré ľudia majú na začiatku, keď sa tešia a dávajú do toho všetko. Trošku som sa toho bála, ale musím povedať, že na moje veľké prekvapenie energia nevyprchala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď herci prišli na pľac, mala som pocit, ako keby tá pauza ani nebola, rok sa zmazal a všetci nadšene pokračovali ďalej. Neprišli s nejakým skepticizmom, že čo sa stalo, na čo sme čakali a že by medzitým mali desať filmových rolí a táto sa z nich stratila. Evidentne sa pri tomto projekte stalo to, že ľudia, ktorí v ňom hrali, k nemu mali okrem profesijného vzťahu aj ten ľudský a osobný a to tam bolo cítiť.

Vraj boli problémy s financiami. Došlo aj k iným komplikáciám?

Toto bola tá najväčšia a tento problém narástol z dôvodu kvality. Producent Peter Núñez nám dal s Evitou od začiatku voľnú ruku a k projektu pristupoval veľkoryso. Nechal nás hľadať krásne lokality, nechal nás obsadiť dobrých a tým pádom nie lacných hercov. Na filme mu záležalo a prioritou bola kvalita. Až potom ďaleko za tým boli starosti o financie, ktoré mal a ktoré nás trošku dobehli. To bol jediný realizačný problém, všetko ostatné prebiehalo veľmi príjemne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už predtým ste spolupracovali aj s hercami mimo Slovenska, aké však bolo robiť veľký film so Slovákmi, Čechmi aj Poliakmi?

Tým, že to vznikalo postupne, teda začalo to ako slovenský film, potom česko-slovenský a napokon česko-slovensko-poľský, tak to človeku až tak nedôjde. Len sa to tak nabaľovalo a nevnímala som to cez vonkajšie veci, ale cez vnútro. Potrebovala som postavu, našla som si ju v Poľsku, bol to Michal Zebrowski a ani som netušila, kto to je.

Ako ste naňho teda prišli?

Našla som si ho na internete. Jedného dňa som sa naštvala, sadla som si k počítaču a googlila som v okolitých krajinách. Až následne som zistila, že je to najväčšia poľská hviezda a nie úplne lacná. No bolo to treba, postava Jakuba je dôležitá, musí to byť chlap, ktorý je ukážkový a dobrý, charizmatický herec. A bolo to vybavené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Načítavam video...

Bol problém nájsť presne takýto typ na Slovensku alebo v Čechách?

Tento film je trošku špecifický v tom, že Evitina kniha bola v istom zmysle kultová, predalo sa 160-tisíc kusov. Keďže som si pozerala ohlasy a Evita mi rozprávala, ako na knižku ľudia reagujú, nevzniklo to len tak. Ženy k nej majú citový vzťah a tým pádom v ich predstavách vznikol nejaký božský pán menom Jakub, ktorého keby som obsadila kýmkoľvek, koho chronicky poznajú, tak by som im zabila ilúziu.

Doteraz Evite píšu ženy, kto je Jakub, či je ten príbeh pravdivý, čo sa odohralo ďalej a podobne. Akýkoľvek dobrý slovenský alebo český herec by dostal túto ilúziu do veľkej konkrétnosti a tomu sme sa s Evitou chceli vyhnúť. Potrebovali sme novú tvár.

Ako sa vy osobne dívate na filmové stvárňovanie literárnych diel?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4SNB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 18 357
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 936
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 958
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 462
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 431
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 944
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 504
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 392
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 656
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 459
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 379
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 346
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu